Wednesday, December 9, 2020

POKOK CEKUR NAN SEPASU

 Assalamualaikum semua, 

Pagi ini bangun rasa lemau semacam, malam tadi tidur tak nyenyak dek hidung tersumbat. Aku memang sangat alah dengan cuaca sejuk.

Semalam suruh Edy ambil biji cekur ada 1 pasu, ingat takde isi tapi bila tengok. Kira oklah walaupun masih tak berapa jadi lagi. Edy sibuk suruh buat bawal masak cekur cari biji cekur kat kedai lak takde. Rasa tak sia-sia menanam sendiri 😁😆

Ada dalam 2 pokok... 

MAsak lemak cekur kene pedas dan pekat baru ngam


19 comments:

  1. Teringin hendak rasa macam mana rasa cekur.

    ReplyDelete
  2. Sedapnyaaa lemak cekur weiii... adeiii terus rasa nak buat plakkk..cekur ada tu..

    ReplyDelete
  3. tak makan cekur ni..hehe

    https://www.tiarasaphire.com/2020/12/drama-kampung-pisang-bersiri-siri-2020.html

    ReplyDelete
  4. Tak pernah rasa lagi...nanti nak try la yang Dana masak...

    ReplyDelete
  5. tak pernah buat lagi... nak kena menuntut ni

    ReplyDelete
  6. Tak pernah masak lemak campur cekur. Cekur pun tak tahu rasa dia camne. Nak tanam jugalah cekur ni. Boleh juga guna nanti.

    ReplyDelete
  7. 1st time tgk pokok cekur.. tak pernah rasa lagi.. tgk gambar dana dah siap masak tu.. wauuu sedap lemak² tu..🤤

    ReplyDelete
  8. Cekur ni selain masukkan dalam masak lemak pekat ,boleh juga masukkan dalam urap seperti urap pucuk ubi atau pengaga.
    Akak ada juga tanam tapi tak sempat nak membiak sudah diambil..hihii

    ReplyDelete
  9. Tak pernah akk guna cekur dalam masakan, dan mungkin tak pernah makan kot, entah camane rasanya ye. Cuma tengok ikan masak lemak cekur dana tu ya Allah macam sedap je. Nanti nak try cari kat pasar kot2 ada jual kan.

    ReplyDelete
  10. Pernah dengar cekur tapi baru tengok rupa kejadiannya.
    Thank you Dana share gambar pokok cekur tu

    ReplyDelete
  11. Dapat akar cekur pun jadilah, yang penting aromanya tu. Berselera makan kalau ada lauk masak lemak cekur.

    ReplyDelete
  12. Sedapnya masak lemakk 😍😍

    ReplyDelete
  13. sedapnya..dah lama xmkn masakan ko nah..huhuhu

    ReplyDelete
  14. pokok cekur kitorang baru nak tumbuh balik..ri tu da korek semua cekurnya, ni baru nak membiak..

    ReplyDelete
  15. tak pernah nampak dgn dengar tapi teringin betul nak rasa

    ReplyDelete
  16. wow! pertama kali dgr ni kak dana! menarik meni nih..

    ReplyDelete
  17. ada 9 permainan poker menarik di AJOQQ :D
    ayo segera bergabung dan dapatkan bonusnya :D
    WA : +855969190856

    ReplyDelete
  18. Tak pernah tahu apa rasa cekur tu.

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...