Friday, September 4, 2026

RESEPI MAKARONI GORENG DAGING KISAR

 Assalamualaikum semua,

Pagi ini sibuk sikit pulak, nak cepat ni jom kita layan resepi makaroni goreng daging kisar. 


Bahan-bahan:

1 pek makaroni rebus dan toskan

5 ulas bawang putih, cincang

1 labu besar bawang holland, potong dadu

3 sudu besar cili boh

1 keping dagin kisar ramly

3 sudu besar sos bolognise

3 sudu besar sos cili

2 sudu kicap

1 batang lobak merah, potong daud

1 biji capsicum potong dadu

3 batang sosej, potong bulat

Air secukupnya

Daun sup, potong halus

Garam

Cara Masak:

- Tumiskan bawang holland dan bawang putih hingga layu, masukkan cili boh. Tumiskan hingga pecah minyak.

- Bila dah pecah minyak masukkan daging kisar, gaul dan masukkan sos bolognise, sos cili dan gaul lagi .

- Masukkan sosej dan carrot kacau lagi. Boleh tutupkan sekejap kuali biar carrot dan daging masak. 

- Masukkan garam tambah air 1/2 cawan kacau dan masukkan makaroni. Kacau lagi hingga rata semuanya. Tutupkan sekejap kuali biar masak untuk 5 minit ke 10 minit gitu.

- Masukkan capsicum dan daun sup, kacau kejap lepas tu boleh matikan api bila capsicum tu dah masak.













Thursday, September 3, 2026

PHOTO DIARY #30/2026

 Assalamualaikum semua,

Hari ini parking kat pejabat masih lagi banyak kosong masa aku masuk pukul 11 lepas hd tadi. Kalau tidak memang merata la parkingnya. Bahagia betul minggu ini bila cuti sekolah pagi dan petang tak jem rasa smooth je masa perjalanan pergi dan balik heheheh. Waktu tengahari pun ada masa banyak untuk rehat sebab tak terkejar-kejar nak ambil Aiyan kat sekolah dan hantar balik rumah. Oklah jom kita layan cerita bergambar.

Hari ini bawak bekal buah je dengan biskut 1 pek, lepas tu mengigil sebab kelaparan lepas hd tu hahaha

Bibir merah, semerah darah yang mengalir dalam tiub tu heheheh

gambar ambil sebelum pi ambil wuduk, nampak terlalu jendul pulak dahi aku hahahha



Bila pakai bawal dan spek nampak elok sikit kan dahi tu hahaha



Ada kawan bagi ole-ole balik dari Thailand

Masa kami balik kampung hantar ke hostel, selasa petang balik kerja tu baru ambil dia... malam tu dia buat muka marah, sebab Edy suruh orang kat hostel tu mandikan dia dan potong kuku heheheh

Petang lepas majlis bertandang ajak mak dengan makngah pergi jalan-jalan kat Pontian pi cari makanan

Bila la dia nak tinggi macam paksu tu agaknya

Paksunya dok gelak dia yang baru tingkatan 3 tapi jambang dan misai dah ada, paksu masa tu takde pun lagi heheheh

Masa singgah di masjid baru kampung pengantin tu, tumpang solat di masjid ni... bangga bila tengok paksu yang jadi imam

kene tinggal 2 hari nasib la subur je sebab hujan dekat rumah

Wednesday, September 2, 2026

KEINDAHAN WAKTU PAGI DI KAMPUNG

 Assalamualaikum semua,

Benda wajib aku buat kalau balik kampung, aku suka pusing jalan-jalan depan rumah tengok pokok bunga tengok pokok-pokok tepi rumah. Pokok mulberi baru lepas di pangkas jadi buah masih belum masak lagi, kiranya masak balik ni cuma buah kelapa pandan je yang ada buah yang lain daun je hehehhe. Petai emak depan dan belakang rumah meriah berbuah. Cuma itulah tak teringat nak mintak paksu cabutkan ubi kayu depan rumah. 

Nampak kan ada budak 3 orang tu sibuk jenjalan jugak, aku la kene jaga dekat depan rumah kalau tak entah kemana mereka jalan




sepanjang jalan ada jalur gemilang




meriah berbuah petai emak ni, mujur jugak masuk ke dalam sikit pokoknya kalau betul-betul tepi jalan mau kene curi orang buahnya


pokok ceri ni asal aku balik je mesti takde buah, geram betul lah

Minta abah belikan dengan kawannya nanas untuk jual dekat KL, tapi yang nanas madu tu dia bagi je sebab dah tak berapa elok buahnya

Tuesday, September 1, 2026

MAKAN MAKAN MAKAN

 Assalamualaikum semua,

Cuti hujung minggu dan cuti Merdeka kami balik Johor. Ada majlis bertandang pihak lelaki pulak, kami gerak petang sabtu sebab Edy tak dapat cuti. Melayan jem bagai sampai rumah dalam pukul 12 tengah malam. Mata memang dah mengantuk tapi tetap jugak sempat  makan dulu menu yang di minta untuk emak masak. Esoknya pagi tu macam-macam makanan di bedalnya sementara nak tunggu majlis lepas zuhur.

Ini belum kira nasi makan dekat tempat kenduri dan makan malam tau, bahaya betul bila balik kampung ni kan. 

Pukul 12 malam makan asam pedas kepala ikan dan telur

Pagi tu abah beli roti canai, roti telur

roti sardin sebab kegemaran cucu nya

Sabtu malam tu abah dapat nasi ambeng, pagi tu panaskan makan la sepinggan hehehe

ratah lagi asam pedas kepala 

Pukul 10 pagi makan kebab pulak

Ada juga kek marble

kek oren yang sedap

nanas md2 abah kopek dan potong, manis gila

aiskrim 

Friday, August 28, 2026

AIR KMT KOREAN HANGSUNG LEMON TEA

 Assalamualaikum semua,

Aku kan sejenis mudah terpengaruh, nampak ada kawan jual benda alah ni. Menarik jugak sebab ada lemon kan. Cuba lah beli, semalam terus buat air tapi aku suka boh ais. Memang sedap betul, dengan rasa manis, masam dan segar. Kulit lemon tu bila kita makan sedap betul. Bagus untuk yang batuk dan masalah tekak. Ini adalah hirisan lemon yang dicampur madu tanpa bahan pengawet. Paling penting disahkan halal JAKIM, boleh campur dalam air panas atau sejuk, jadikan macam jem pun boleh. 

1 botol ni RM35 aku beli