Thursday, October 21, 2021

PHOTO DIARY #39/2021

 Assalamaualaikum semua,

Petang ni dalam pukul 2.30 akan ke KKKL untuk potong gelang Aiyan. Esok dah boleh sekolah aku pun masuk kerja, rindu wei dengan meja kerja yang ditinggalkan 10 hari. 

Oklah mari kita layan cerita bergambar ya.

Minggu lepas aku cabut halia, walau belum tua sangat tetap sedap masuk dalam masakan

Edy bersihkan pokok ubi dan kacang botor dek kerana serangan serangga putih

Makin lebat pulak pudina nih

Gembira bila 4 pokok semua dah berbunga

Tak tau apa namanya tapi aku suka dengam bunga ini

Menjadi buahnya 

Tapi malamnya hujan lebat terus rosak buahnya huhuhu sedih

Lewat petang kadang kadang sedar-sedar dah tertidur 

Jimbo, pantang nampak orang makan mesti duduk sebelah nak ngendeng

Pokok  bunga ros yang lama dah aku tanam, pokok dan daunnya halus je bagi baja memacam tetap sama selim je

Akhirnya bertunas juga si pokok mawar merah ini, lambat sangat nak bertunas 

Dah cukup kot, boleh dah kemas barangan jahitan

27 comments:

  1. Bena putih dari semut. Kena hapuskan semut. Memang stress urus bena putih tu 😅

    Buat untuk tempahan ke mask extender tu Dana? Cantik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kak semutnya xnmpak...
      Extender ada org oder alang2 buat lebih

      Delete
  2. Geram tgk pudina yg merimbun tu dana...akak suka letak dlm teh o

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya masuk dalam air teh ke air lemon... segar

      Delete
  3. Yang itu bukan pokok bunga keembong ke? yg ada biji boleh letup2 tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Ammi oi, keembung daunnya lain hahahah

      Delete
  4. Esok masuk kerja lepas itu cut I balik. Alhamdulillah Aiyan tiada apa-apa.
    Hehe pokok ros tidak dapat sedut nutrien.

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah dah boleh potong gelang.
    Paling stress bila kulat datang menyerang tanaman. Elok elok hidup subur dijadikan habitat pulak kan. Bunga tu macam bunga keembong je tapi macam lain sikit. Elok subur pokok pudina kak dana. buat pewangi dalam rumah letak kat dapur best gak tu. Buat penghalau tikus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah lega dh bukak gelang, bukan kaembong tu dik... lain bunganya... hahahha

      Delete
    2. hahaha..salah eh..dah tahu ke pokok bunga apa tu kak?

      Delete
  6. wah banyak juga halia dapat, jimat sikit dari membeli..hehe
    saya beli cuka kayu sembur kat pokok hilang sikit bena putih tu. kena rajin juga membelek pokok ni tapi saya dah malas sekarang nak tengok pokok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah pernah guna cuka kayu tu sama je hilang jap pastu muncul lg...degil

      Delete
  7. Replies
    1. alhamdulillah, semoga takde lah jadi kontak rapat lagi

      Delete
  8. Alhamdulillah
    Selamat daripada jangkitan C19

    ReplyDelete
  9. seronoknya tgk tanaman kakdana..
    sy ni minat je tgk org berkebun.. nk berkebun sndiri xreti.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe kita mulakan dengan pokok yang mudah hidup dulu, mana tau dtg seronok

      Delete
  10. Alhamdulillah Ayyan dah potong gelang pink.
    Sayang strawberry tu... baru nak berbuah, rosak pula buahnya kena hujan.
    Halia tu nampak muda. Kalau saya suka hiris tipis bubuh dalam sup atau masakan lain, kunyah sekali halia waktu makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kak, bukan main gembira dia bila dapat keluar makan di kedai....
      itulah dana baru tahu buahnya tak boleh kene air hujan, siang tu panas terik tup-tup malam hujan lebat memang tak sempat selamatkan...
      dana suka masuk dalam masakan lepas tu makan halia muda nya... ranggup je

      Delete
  11. banyak tanaman dana sekejap saja usahanya dh dpt tuai hasil Alhamdulillah

    ReplyDelete
  12. Syukur alhamdulillah ayyan dah potong gelang...suka tgok tanaman dana...

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah..syukur nikmatNya kesihatan ya..

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...