Monday, June 21, 2021

PANEN KACANG BOTOR

 Assalamualaikum semua,

Aku tengah kekeringan idea, duduk rumah masak kadang ke pejabat tapi takde aktiviti lain buat kering idea. Jadi memang kisahnya akan berkisar tentang aktiviti biasa jelah ya. Aku dah panen kacang botor heheheh, panen ni bahasa melayu nya 'menuai'. Ini pun tiap hari dok jenguk dari tingkap bilik tengok dah boleh petik ke belum ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜


Panen pertama 2 batang je

Lepas 2 hari aku petik lagi, kali ini banyak sikit

Dapat 5 batang, yang lain masih muda

Aku petik sekali daun selom, pegaga, cili api dan daun kesum

Buat sambal belacan, ikan singgang lawankan dengan ulam

27 comments:

  1. yang bijik2 putih dalam pinggan tu ape kak? petai ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah petai dik heheheh sejenis malas buang kulit belah dalam

      Delete
  2. Replies
    1. Betul tu... buat ulam laju je buat kerabu pun layan

      Delete
  3. Sedapnya.. dulu fav mama ni masa duk n9 Ada Pokok tepi rumah. Nak makan petik je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang tanamnya kan kak... pasni berangan nak tanam kacang panjang lak

      Delete
  4. febret sy kacang botor ni..
    ulam sedap.. goreng sedap.. buat kerabu pon sedap!

    ReplyDelete
  5. sama. la danamemang xda idea dah nk msk mkn apa
    anak2 order je. sb mama dah x reti nk msak

    ReplyDelete
  6. Memang best. Kecik-kecik selalu main tanam kacang ni.

    ReplyDelete
  7. family suami panggil kacang botol ni "Keceper"

    ReplyDelete
  8. Wak suka kecipir ni masak tumis kering

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama jugak wak, tapi selalunya lps dah puas buat ulam atau buat kerabu bary buat masak

      Delete
  9. Nasib baik kak dana cakap panen tu apaa, baru nak tanya hehehe. Sedapp tuuuu kacang botol dibuat ulammm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheheheh... sebab tak semua faham bahasa jawa

      Delete
  10. alhamdulillah bakti disemai bukti dituai

    ReplyDelete
  11. Sedapnya tu kak petik fresh buat ulam. memang layan makan dengan sambal. Alhamdulillah hasil tanaman menjadi.

    ReplyDelete
  12. bestnya boleh makan kacang botol sendiri! Kalau beli dekat NSK, sehari dua dah lebam teruk dah :(

    ReplyDelete
  13. segar. mesti crunchy bila di makan.
    ulam best ni.

    ReplyDelete
  14. Sampai ke sudah pokok kacang botor akak x berbuah...merimbun je..ntah bila la nak berbuah...silap hb abah akak buang je nanti

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...