Friday, March 19, 2021

RESEPI SEAFOOD BAKAR ALA THAI

 Assalamualaikum semua,

Sekarang ni kalau pagi sejuk betul rasanya, malam selalu hujan. Tapi tengahari panas membahang lewat petang selalu mendung kadang hujan lebat. Semalam 18 Mac 2021 genap setahun negara kita ber PKP. Doa nya moga kita akan dapat balik ke kampung dan kes covid di negara kita akan terkawal.

Hari ini aku nak kongsi resepi yang sangat mudah dan ringkas tapi hasilnya sedap sangat. Ahad lepas sarapan ada nampak jiran rumah lama jual udang laut, Edy ajak tengok lepas tu terbeli lah. Terbeli udang besar gabak RM70, 1 kg kami beli 7 ekor je pun dah RM33. Selebihnya beli udang saiz biasa. Jom kita tengok resepi nya.

Bahan-bahan:

1 1/2kg udang & 1/2kg sotong

3 ulas bawang putih, tumbuk

2 pokok ketumbar sekali dengan akar, tumbuk

1/2 inci halia, tumbuk

5 biji limau kasturi, ambil air nya

1 sudu kecil garam

1 sudu besar gula

2 sudu besar sos nampla

1 sudu besar serbuk lada hitam kasar

2 sudu besar minyak masak

Sedikit air

1 pokok daun ketumbar, hiris halus


Cara masak:

- Campurkan semua bahan tumbuk dan semua bahan lain di atas, lepas tu perapkan dengan udang dan sotong untuk setengah jam atau lebih. 

- Lepas tu bakar lah dalam magic pan hingga masak, dan boleh makan dengan sos cili thai. 

Ini udang besar yang dibeli 

7 ekor ini dah RM33

Bahan tumbuk, kalau nak di kisar pun boleh

Masuk kan semua bahan lain... biji tu aku malas nak buang heheheh... 

Selepas dah sudah di kacau sebati semua


kita perapkan  semua ya, lagi lama lagi bagus

Kita balut magic pan supaya senang nak bersihkan... aku bakar sotong dulu

Kita potong-potong perut sotong tu biar meresap semua rasa

Buang air sotong tadi dan bakar udang pulak, udang kecil dulu

Akhir sekali baru bakar udang yang besar 

bau dia menggoda, si Aiyan berkali-kali tanya aku masak apa

dah siap.... 

aku makan dengan sos ini, makan dengan sos thai biasa pun sedap

26 comments:

  1. Aduh terlir. Bahan buat pun senang.

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. teringin dik, udang kecik pun beli jugak hehehe

      Delete
  3. besarnya udang tu..sedap tu...lapar la plak

    ReplyDelete
  4. Sedapnya wahai cik Dana.. mengancam sungguh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh sesekali layan kak, selalu-selalu idok berani

      Delete
  5. bapak besar udang tu kak..terpegun nengoknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah masa dengar harga pun terpegun jugak tapi teringin punya pasal

      Delete
  6. Berbaloi besar udang tu Dana..
    Puas makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kak sesekali bolehla kak, selalu kering poket heheheh

      Delete
  7. Uihh sedap nih..nasiblah xmkn seafood kak dana oi ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. kiranya cuma makan ikan jelah ye... yg lain2 tak makan?

      Delete
    2. Shida ni seafood je xmkn yg lain balunn heheee ayam daging ikan..mkn :)
      xmkn bkn sebab mgada2 hahaa..sebab alergik kak dana :)

      Delete
  8. meriahnyaa ni kak dana ...terliur aihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesekali dik menambahkan kolesterol hehehhe

      Delete
  9. makanan lautsegar masak apa pun sedap

    ReplyDelete
  10. mantap sangat rupa udang tu kak dana, geram!

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. itulah kak... layan dengan salad pun dah best

      Delete
  12. Sedapnya style bakar ala thai ni. Ada rasa masam manis pedas gitu cicah dengan sambal lagi sedap.

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...