Monday, February 15, 2021

ALHAMDULILLAH

 Assalamualaikum semua,

Pagi ini terasa sejuk almaklum malam tadi hujan lebat. Alhamdulillah sejuk lah sikit sebab dah beberapa hari membahang je. Hari ini aku nak cerita pada korang rasa syukur dengan rezeki yang diberi. Terima kasih mendoakan dan menyokong aku. 

Sebelum ini aku buat roti bun dengan BM kecil dari trio yang berkapasiti 750g sahaja. Dapatlah buat roti untuk 3 bekas sekali buat kira ok tapi penat masa membakar. Sebab 1 bekas roti aku bakar 20minit oven kecil jadi boleh bakar 1 loyang je setiap masa. Jadinya agak penat kene berdiri dan sentiasa uruskan masa untuk bakar roti. Alhamdulillah dengan sedikit untung yang dapat dengan jualan roti dan popia dapat lah aku beli 1 lagi oven yang agak besar dan 1 bread maker yang agak besar. Alhamdulillah, moga lebih banyak rezeki untuk aku dan lebih cepat boleh siapkan roti. 

Masa dulu, kalau masa dah tinggal 40 atau 30 minit kene buka penutupnya sebab tak muat kalau tak buka


Sukatan 3 cawan setengah memang akan melimpah gini


Mereka lah QC yang sebenarnya

Beli yang lebih besar, yang boleh buat loaf 1.5kg

beli jenama sama, mudah sebab dah tahu cara dia

Beza ukuran mangkuk dalam nya

BM yang besar tu ada 2 blade untuk menguli

oven lama yang atas tu, boleh muat 1 loyang je sekali masak... oven baru boleh masak 4 loyang sekali
Kalau 1 adunan dapat 3 loyang, sekali je masuk tak perlu masak satu-satu

21 comments:

  1. syukur alhamdulillah. bertambah gadjet dia. mudah la kak amik tempahan roti banyak-banyak kan. permintaan pun semakin tinggi tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, moga dapat memudahkan bila ada yang tempah...

      Delete
  2. yay!!! bertambah dahhh.... boleh la ambik byk sikit tempahan lepas ni :) good luck kak dana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, nak amik tempahan banyak-banyak risau pulak kita belum pro hehehe...

      Delete
  3. Tahniah dana.. dh ada 'assistant' baru dh.. akak br plan nk beli BM trio yg besar tu... nnt review lg cara nk guna pulak ye.. akak ni nk beli BM tp x penah guna.. hehehehe

    ReplyDelete
  4. Dana..BM yang besar tu berapa sukatan tepung boleh buat? setengah kilo tepung ok tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setengah kilo boleh kak, sebab kalau untuk loaf dia boleh buat loaf untuk 1.5kg kak

      Delete
  5. Alhamdulillah. Hehe rezeki untuk kucing juga.
    Harap makin maju dan banyak dapat buat roti.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulilah..semoga terus berjaya dalam perniagaan.

    ReplyDelete
  7. Moga bertambah murah rezeki akak :)

    ReplyDelete
  8. wow terbaik dana nk ode juga ni

    ReplyDelete
  9. Seronoknya bila apa yang kita lakukan mendatangkan hasil. Saya berimpian, bila saya dah berpindah ke rumah sendiri (sewa/beli) saya akan membeli peralatan sebegini dan rajin di dapur. :)

    ReplyDelete
  10. Syukur...semoga dimurahkan rezeki...kalau dekat ngan Dana nak gak order...

    ReplyDelete
  11. wahhhh tahniah kak dana! Semoga dimurahkan rezeki :)

    ReplyDelete
  12. teringin pulak nak beli bread maker...tp sejenis manusia yo yo poyo... nanti guna sekali dua je...lepas tu berhabuk

    ReplyDelete
  13. Syukur
    Allah menginfakkan rezekinya kepada hambanya yang rajin berusaha.

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah.. seronoknya tengok dapat gadjet baru.. Nak jadi jiran Danalah.. hehehe

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah. Akak tumpang gembira, Dana. Man jadda wa jadda.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah..production semakin berkembang. Semoga semakin bertambah tambah ordernya kak. Aaminn

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...