Friday, May 28, 2021

RESEPI BURNT CHEESECAKE @ KEK KEJU HANGUS

 Assalamualaikum semua,

Hari ini aku nak kongsi resepi yang Khairulaming yang viral, Burnt Cheesecake yang mudah dah sedap. Lagila tengah kemaruk guna air fryer kan. Ok jom tengok resepinya yang mudah dan ringas.

Bahan-bahan:

250g cream cheese (suhu bilik)

200ml whipping cream

2 biji telur 

1 biji telur kuning

1 sudu kecil esen vanila

1/2 cawan gula

sedikit garam

2 sudu besar tepung gandum

Baking paper

Cara masak:

- Masukkan semua bahan dalam dalam pengisar dan kisar lah hingga semua sebati.

- Bila dah sebati semua masukkan dalam loyang yang dah di lapikkan dengan baking paper. 

- Hentak sikit adunan kek tu, bakar dalam air fryer suhu 180 untuk 20 minit.

- Sejukkan dulu baru potong tau, lemak berkrim tau rasanya. 

Selamat mencuba

bahan-bahan yang utamanya

kita kisar je semua bahan ya hingga sebati

Sebab airfryer aku kecil kene masak 2 kali untuk bekas asing

Bau dia, harum

Cantik kejadiannya, si Aiyan pun dok puji melambung kata sedap mama...
sedap nya

Memang tak rugi untuk dicuba... 

40 comments:

  1. dlu masa air fryer tgh hot pkp 1.0 ..mmg ramai sgt dok buat burnt cheese cake ni...mcm2 resepi...akak smp sudah tk try2 lg...bila ntah nk buat ni hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak, dana masa tu tengah fikir2 nak beli ke tak beli ke tak... heheheh

      Delete
  2. sedapnya...belum terbuat lagi walaupun antara tujuan utama beli air fryer nak buat kek ni

    ReplyDelete
  3. Wawww.Boleh guna airfryer yer, nak jugalah resipi ini yer adik, inn shaa Allah nak buat nanti

    ReplyDelete
  4. Wow sedapnya kak! Resipi Khairul Aming tak pernah tak mudah. Kita je tak mudah nak mencuba. hihi..menjadi tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhehehh betul tu, mudah memang mudah cuma tu kadang kita lak tak rajain

      Delete
  5. sedapnya... cantik aje kejadiannya kak dana

    ReplyDelete
  6. Nampaknya ramai cuba buat kek keju terbakar ini.
    Memang sedap, tekstur halus berkrim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab nak buat nya mudah, kalau beli di bakeri mahal juga kak

      Delete
  7. Cantikk kejadiannya, sebab utama nak beli air fryer sebab nak buat burnt cheesecake KA lah hahaha adoiii dah lama teringin nak makan tapi tak boleh buat lagi selagi tak beli air fryer hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa lagi, ni dah lockdown kene duduk umah masa sesuai beli air fryer dik

      Delete
  8. Teringin la pulak.. nak kena buat ni lama tak buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagila musim lockdown anak-anak mesti suka

      Delete
  9. terbaik cheese cake dana mesti fevret afyan tu

    ReplyDelete
  10. Haritu my brother buat burnt cheese cake ikut resepi K.Aming tapi tak jadi. Terus leper bantut bila dah sejuk. Sempat la zhi gelakkan dia. KAtanya tak kan putus asa. Yeaa.. kita tengok dia buat lagi tak nanti.. haha..

    Take care .~ xo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas sejuk dia memang akan leper sikit, sebab tu masa isi dalam loyang jangan sikit sangat

      Delete
  11. senang ada air fryer ye dana
    kek ni sedapp lemak cheese

    ReplyDelete
  12. Akak pulak aritu ikut resepi che nom, ada tambahan perahan lemon.
    Seronok rasa bila 1st time buat menjadik.

    ReplyDelete
  13. Masa kek ni mula2 viral dulu..tertanya2 sedap ja..rupa semacam ja..sekali rasa...cannot stop

    ReplyDelete
  14. Kalau Aiyan kata sedap, memang sahlah sedap kejadiannya

    ReplyDelete
  15. sedapnya... dh lama nk buat xjd2 lg ni

    ReplyDelete
  16. sedapnya.. bahan dh ada dh cuma belum sampai seru lg ni.. hihi

    ReplyDelete
  17. Geram la tengok...nak buat x pandai- pandai lagi...ntah bila la nak pandai ni...

    ReplyDelete
  18. huaa kak dana ... jealousnyaa ! sedap ni

    ReplyDelete
  19. memang cantik kejadiannya.. nak buat pun mudah ye Dana..

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...