Friday, April 2, 2021

RESEPI AYAM MASAK HALIA

 Assalamualaikum semua,

Hari ini aku nak kongsi resepi ayam halia yang mudah dan ringkas. Ini resepi yang aku olah supaya lebih mudah tapi rasanya tetap mantap. Rasanya pun sedap sampaikan Aiyan dok puji...

'Mama masak apa ni? Bau sedap la' ๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Bahan-bahan:

2 bahagian dada ayam dan sedikit tulang

2 -3  inci halia, potong nipis dan memanjang

1 biji bawang holland hiris nipis

3 ulas bawang putih, ketuk

6 biji tomato ceri, potong 2

1 sudu kecil serbuk lada hitam ( suka pedas lebihkan)

1 sudu besar sos tiram

1 sudu kecil kicap

2 sudu minyak masak

Sedikit garam

Cara masak:

- perapkan ayam dengan dengan serbuk lada hitam dan sos tiram

- tumiskan bawang putih, bawang merah dan halia hingga naik bau 

- masukkan ayam dan tumiskan dengan bawang, tutupkan kuali dengan penutup biarkan ayam masak

- bila ayam dah masak, masukkan tomato , kicap dan garam gaul sekejap dan matikan api

Siap... kalau ada daun bawang pun boleh letak akhir tu.

Ini bahan utama

Tumiskan bahan hingga naik bayu tak perlu hingga tukar warna

Masukkan ayam gaul-gaul dan tutupkam

Bila ayam dah masak masukkan tomato, kicap dan sedikit garam

Siap... sedap tau

17 comments:

  1. Yeay boleh cuba sebab senang. Kebetulan ada cebisan daging ayam bahagian dada.

    ReplyDelete
  2. WOW SEDAPTU HALIA MUFA POTONG HALUS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak hiris halus kalau makan pun sedap halianya

      Delete
  3. Menu yg simple tp sedap kan dana..akak suka letak halia muda byk2 lps tu mkn sekali dgn halia utk buang angin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kt umah ada halia tua je kak tp ttp sdp mkn sbb hiris halus heheeh

      Delete
  4. Favorite! Masak pun simple ajeee hehehe.

    ReplyDelete
  5. lama tak sempa singgah sini, singgah2 terus lapar haa hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe itulah setiap jumaat memang segmen resepi sabtu ahad kekadang je rajin buat entry

      Delete
  6. dia punya bawang...besau besau... senang nak ketepikan kan aiyan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha bawang tu selalu emaknya yang suka makan

      Delete
  7. Resepi yang mudah dan menarik.. Best nie..

    ReplyDelete
  8. Sedap ayam masak halia ni. Ringkas dan cepat. Buat menu sahur ni sesuai sangat. berselera makan :)

    ReplyDelete
  9. sedapnya! tq kak dana kongsi resepi :)

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...