Wednesday, September 15, 2021

SELAMAT TINGGAL GINGER 2

 Assalamualaikum semua,

Semalam pagi, kucing oren kami Ginger 2 dah pergi buat selamanya. Dia mula tak aktif rabu , jumaat bawak ke klinik doktor keluarkan air dalam perut dia dan beritahu dia kene wet fip. Entahla sedih bila nak cerita malam sebelum dia mati tu pun aku dah nangis macam apa, semalam lagila sampai bengkak mata. 

Balik dari kerja ada dialog sedih ini.

Papa: nak suruh beli apa-apa tak saya nak pergi Giant?

Aiyan: beli bunga papa,jangan lupa

papa: buatpe dengan bunga ( dia ingat Aiyan main-main)

Aiyan: Aiyan nak letak dekat kubur Ginger 2

Mama: Nanti kita ambil bunga mama je, boleh letak kt kubur Ginger 2

Terdiam aku dengan Edy... 😔😭😭

*maaf tunggang terbalik susunan gambar..

 

Mereka 4 beradik, 2 oren 2 warna lain
Makan wetfood malam tadi, dah kurang 1 kucing oren 😭

Isnin malam selasa, dia dah nazak masa ni... aku dah nangis-nangis, menaip ni pun aku tak boleh tahan airmata

Isnin malam tu dia dah macamni.. tu aku suruh Edy balut badan dia masa bagi air, tapi memang dia dah nazak

Dia kucing yang aktif

Kalau masa bagi snack, dia depan sekali

lepas ni cuma ada 1 jelah kucing oren yang tunggu atok depan pintu

Ginger 2 yang akan kami rindui... mata dia tu cantik galak je

Kubur Ginger 2

Aiyan pun pergi ikut masa tanam, sebab tu dia tahu pasal kubur Ginger 2

Sedih masa tengok gambar ni


Ini penerangan tentang virus wet fip

Ginger 2 terkena virus wet fip sebab perutnya busung..

Kalau kene fip tiada rawatan... sedihnya

35 comments:

  1. Walaupun kucing, ia tetap beri kesan pada perasaan tuannnya.
    Virus corona?
    Terima kasih beri penerangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak... kita bela dr lahir apa la tak sedih kan..
      Aah corona kucing dan bermutasi, sebab tu dana sertakan info sekali

      Delete
  2. Siannyaaa Ginger.. baru tau juga sakit kucing gini.. adoii seram plak Sis, sebab ada 3 ekor kucing ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak antara penyakit membawa maut untuk kucing selain parvo

      Delete
  3. Sedihnya baca dan tenguk gambar si comel tu
    Mengalir air mata wak sebab wak pernah mengalaminya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg pernah mengalami je faham kan wak... sedihnya bila anak berbulu mati

      Delete
  4. eh...ammi yang tak suka pet ni pun sebak pulak baca.
    ada yg tunggu dana diakhirat nanti.."inilah mama yg selalu bagi saya makan dulu"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah ammi, sedih cepat sangat dia pergi tapi takpela dia sakit pun sekejap je

      Delete
  5. siannya ginger.. jgn sedih2 k.dana.. =')

    ReplyDelete
  6. Sedihnya tengok gambar last tu Dana…
    Akak tak reti pasal penyakit kucing, elok Dana dah sertakan info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana pun baru tahu psl penyakit ni kak... itu dana cari infonya

      Delete
  7. aduh...sedih lak baca...dah la kat rumah ni ada 2 ekor makhluk berbulu jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedangkan dia kucing indoor je tp mungkin dh ajal dia

      Delete
  8. Sedihnya!
    Memang sedih kalau kehilangan haiwan kesayangan.
    Teringat anak menangis sampai bengkak mata bila kucingnya mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak, kadang kita ckp ngn adik badik dia nk sebut nama ginger 2 pun mengalir air mata,sebak

      Delete
  9. Bila dah sayang kan...dulu kucing akak dia tua dia nak mati dia hilang...last2 kami jumpa bangkai dia kat dalam longkang kat hujung rumah...memang dia x nak kami sedih dia nak mati kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ada org kata kucing kalau boleh tak nak tuan dia nampak dia mati... tulah ginger ni pergi mudah tak menyusahkan kami pun

      Delete
  10. Sedihnya la hai. Walaupun takbela kucing, tapi faham sangat orang kalau kehilangan kucing, memang terasa sedih. kita kalu setakat bagi2 makan kucing liar, sehari kucing tak datang dh tertanya2 mana. Ni kucing mati, lagi sedih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kita jaga dr lahir sampai besar kerenah dia tiap hari mmg tetingat

      Delete
  11. takziah kak dana. masa diploma dulu pun pernah kucing yg dah jaga sejak lahir sampai genap setahun mati. seminggu murung menangis di kolej sbb memang sayang sangat kat kucing tu :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mujur ada lg anak kucing lain, cuma kdg teringat jugakla...

      Delete
  12. Kat sini pun ada yang tak sihat, lastly mati..apa daya kita kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita dah cuba sebaik mungkin, dah ajal mereka kan

      Delete
  13. Kelakarla aiyan punya idea..amik ja ros mama tu aiyan

    ReplyDelete
  14. sedihnyaaa huhuu..Aiyan jgn sedih2 yer..

    ReplyDelete
  15. SEDIHNYA..GINGER YG COMEL TINGGALKAN KENANGAN MANIS UTK DANA

    ReplyDelete
  16. Aduhaaii sedihnya..memang terasa betul kehilangan. Mesti geng geng semua tercari cari ginger.

    ReplyDelete
  17. mmg sedih kalau kucing kita mati

    ReplyDelete
  18. Ginger 2 color sama macam si Simba Mrs. A.
    Sabar ya Dana, faham sangat sedih tu kucing bukanlah sekadar kucing buat catlover they are family too.
    Mrs. A yang baca pun sedih sobs..sobs..
    Takpelah itu adalah yang terbaik buat dia.

    ReplyDelete
  19. Alaaa sedihh pulakk baca entri ni, faham perasaan kucing mati tu, memang sedihh tak terkata. Tapi sampai situ je kak dana dan keluarga boleh jaga dia, umur dia tak panjang.

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...