Monday, August 8, 2022

NASI LEMAK TELUR GEDIK

 Assalamualikum semua,

Maaf, hari ini tak dan buat entri awal sibuk dok turun naik pejabat kemas dan angkut barang. Aku kena tukar pejabat sebenarnya dari 1 Ogos 2022 tapi aku minta tangguh seminggu sebab siapkan kerja dan kemas barang. Itu nanti aku cerita di entri lain ya, kali ini aku cerita pasal nasi lemak.

Sabtu lepas Edy kerja, jadi bila dia kerja kena lah masak sarapan. Tak best pulak nak bungkus kadang tu, kali ini dia suruh masak nasi lemak. Aku ok je sebab nak buatnya pun mudah nasi lemak ni kira makan dari pagi sampai ke malam. Ringkas je nasi lemak aku bilis tamban, telur rebus gedik, timun dan sambal.


menggoda ke idok heheheh

telur nya masih gedik-gedik lagi, tapi aku suka


makan tengahari Aiyan nasi lemak lagi tapi aku bedal telur rebus dengan kicap dan lada hitam je. 

20 comments:

  1. demm nmpk mengiurkann yg amat, mana wak nk cari nasi lemak kat indonn nih., huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada lah wak cuma tak banyak, wak masak la sendiri senang ajekan. Tak pun wak rebus je telur gedik tu dalam air mendidih untuk 6 minit musti jadi gitu hehehehe

      Delete
    2. 6minit! Ok boleh try! TQ Dana =0

      Delete
  2. Adik ipar akak kalau buat nasi lemak memang akan buat telur macam ni...dia suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. dana suka keras sikit putih tu tapi kuning rupa gini memang lagi sedap heheheh

      Delete
  3. Mrs. A pun suka telur kuning yang macam ni takyah keras sangat. Oh! ni panggil gedik-gedik ya hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. gedik-gedik sebab telur putih tepi telur kuning tu masih lagi lembik2 sikit kak... heheheh

      Delete
  4. Kak Dana, tolong share resepi sambal tu step by step please? cantik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah kene ambil step by step ni kalau nak resepinya. Nanti kalau akak masak sambal ni lagi akak kongsi resepinya ya.

      Delete
    2. haha yes please. Jeles tgk warna and smooth betol sambal tu :)

      Delete
  5. Betul itu boleh berulang-ulang sampai tengahari.
    Suka telur kuning yang cair ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana bukan tengahari je kak bawak ke malam selalunya

      Delete
  6. Banyak-banyak gedik.. telur gedik ni yang tak dibenci.. hehe.

    ReplyDelete
  7. Nampak sedapnya.. Memalam makan pun sedap woo.. Saya suka telur gedok gitu.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu, nasi lemak ni makan bila-bila waktu pun ngam je

      Delete
  8. Akak suka telur camni x masak sepenuhnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa lemak dia lain kat kuning dia tu kan kak

      Delete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...