Friday, November 13, 2020

RESEPI ACAR NENAS

 Assalamualaikum semua,

Bertemu semula kita di hari jumaat yang indah, hari ini aku bersiaran dari pejabat ye. Tengah fikir nak kongsi buat resepi apa ye hari ini.

Oklah aku nak kongsi resepi paling mudah dan ringkas tapi sedap dan membuka selera. Acar nanas tapi kali ini tak guna cuka. Jangan gelak mesti ramai dah teror buat kan heheheh. Ada orang yang suka guna cuka dalam acar mentah mereka tapi ada juga yang mungkin tak berapa suka dengan cuka sebab masalah alahan mungkin. Dulu, aku kalau makan acar atau makanan bercuka perut senang buat hal.

Bahan-bahan:

1/2 biji nanas, potong kecil

1 batang lobak merah, potong memanjang

1 batang timun, potong memanjang (buang empulurnya)

1 biji bawang merah besar , potong dadu

5-7 biji cili api, potong kecil

2-3 biji limau kasturi, ambil airnya

sedikit garam

1 sudu gula

Cara sediakan:

Masukkan semua bahan dalam mangkuk besar, dan gaul rata masukkan air limau akhir sekali. Simpan dalam peti ais sebelum makan supaya sebati rasanya.

Sesuai di makan dengan nasi minyak, nasi beriani, nasi tomato.



bahan utamanya

kita kasi gaul semua... barulah nanti rasa manis, masin masam tu


sangat sesuai untuk makan dengan nasi beriani


41 comments:

  1. Acar memang sesuai digandingkan dengan nasi beriani kurangkan rasa rempah.

    ReplyDelete
  2. Suka acar nenas.. Nk plak nenas tu manis.. Mak akak slalu wat bila mkn ngan nasi minyak.. Yummy

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak... memang best kalau dapat nenas yang manis

      Delete
  3. Ni acar kalau di teganung lawannya dengan nasi dagang ikan aye..ermmmm..sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi biasa kat terengganu takde nenas kan... ada timun, carrot, bawang dan cili

      Delete
  4. Akak pun buat tak buh cuka Dana...akak suka acar nenas ni tapi jarang buat sebab nanti akak sorang je makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh dana kalau masak nasi berempah baru padankan dgn acar kak

      Delete
  5. suami akak suka acar nenas ni Dana. kalau akak pun makan ratah je. tak de makan dengan nasi sangat pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah sedap ratah gitu je... sbb ada manis masam semua tu

      Delete
  6. Tak pandai makan acar nenas ni sebab rasa bawang dia kuat. Btw surprise envelope dah sampai. Thank you Sis Dana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh kurangkan bawang atau tak payah boh... ok dah sampai ya...

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Akak suka sangat acar nenas ni tau. Dulu masa kecik, kalau pergi kenduri kat kampung. Derang letak sos cili. Sedap! Balik kampung suami di Kelate, acar nyer lain. Ada timun, bawang dan carrot sahaja. Heheh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah letak sos cili pastu kalau ada kacang tumbuk lagi mantap kan kak

      Delete
    2. Nyums! btw, 'hadiah' yang Dana bagi sudah sampai. MashaALLAh, Alhamdulillah...thank you so much dear! terharu sangat. Anak akak yg girl tuh dah ambil satu mask extender. Tasbih nanti akak akan gunakan. Akak doakan, perhubungan kita kekal sampai ke syurga. Sayang Dana walaupun kita tak pernah bersua muka. Moga Dana dimurahkan rezeki, diberi kebahagiaan dunia dan akhirat.

      Delete
  9. Sedapnyaaaa...nak makan nasik beriani tapi tak pandai masak..ari tu cuba tak jadi

    ReplyDelete
  10. sedapnya, teringat acar mak mertua.lama dah balik sana..rindu pulak hehe

    ReplyDelete
  11. Sedapnya..tengok lauk macam teringat kat mak kat kampung..huhu

    ReplyDelete
  12. Fav suami ni. Makan dengan nasi biasa pun sedap. Tapi, Eina selalu buat tak letak carrot pun.

    ReplyDelete
  13. sodap.

    kebetulan, ari ni plan nyer nak masak beriani.
    couple dgn masak merah ayam dan salad.
    tak jadik :)
    izzat tak nak makan beriani. nasi putih aje.

    acar nenas ni memang boleh couple dgn nasi minyak & masak merah kan.
    lama sungguh la tak makan nasi minyak org kawin, dana...
    ntah bila la kan dpt jemputan lagi ni? pkp oh pkp...

    ReplyDelete
  14. Kalau makan nasi baryani memang cari acar nanas ni

    ReplyDelete
  15. sedap ni Dana. seriously aku memang tak reti buat pun tapi suka makan. Tq sebab share resepi, rupanya senang je kan. heheee.. tulang yg selalu reput arr ๐Ÿ˜‚

    ReplyDelete
  16. paling suka acar , sedih kalau kat kenduri takde ๐Ÿ˜ญ senang juga ye
    terima kasih share resepi

    ReplyDelete
  17. Sedapnya. Terliur pulak tengok. Dah lama tak makan kat kenduri :(

    ReplyDelete
  18. favorite ni, kalau makan ayam merah mesti kena ada acar nenas or acar timum... wajib

    ReplyDelete
  19. nampak sedap. bagus DANA share resipi ni

    ReplyDelete
  20. hah.. makanan yg sy nda pernah suka sejak dulu..nda tau kenapa. mungkin sebab sy nda suka nenas hehehe

    ReplyDelete
  21. sedappp. akak suka. tapi dana tak pakai cuka ye.

    ReplyDelete
  22. adui sedapnya nasi beriani. lama tak makan.

    ReplyDelete
  23. haa hari tu masa pkp pun buat gini sebab takde cuka kat rumah..guna air limau aje...

    ReplyDelete
  24. Eh senang je buatnya rupanya! Cik TK tak pernah lagi buat acar nenas ni. Pandai makan je ๐Ÿ˜…

    ReplyDelete
  25. suka acar nenas!!! lauk plg wajib jaman now kalau d kenduri kawen

    ReplyDelete
  26. tq sharing resepi kak dana :)
    Inshaa Allah akan cuba nnt :)

    ReplyDelete
  27. Saya suka acar nanas ni kak. Memang sedap dan wajib ada kalau ada nasi beriani atau nasi tomato. Tapi saya tak perahkan asam limau sebab husband tak suka masam masam :)

    ReplyDelete
  28. dapppp !! dulu tatau acar nenas n jelatah tu benda sama..
    tapi saya akak curik nenas je yang lain2 xmo haha..

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...