Friday, March 13, 2020

RESEPI LAKSA PENANG DENGAN IKAN DALAM TIN

Assalamualaikum semua kawan-kawan,

Sudah beberapa minggu aku teringin nak makan laksa penang. Selalu ada jual kat kedai puspanita di lobi bangunan pejabat aku tapi dah lama takde. Jadi aku pun google lah resepi untuk buat laksa penang ini. Dulu masa bujang aku biasa lah buat dengan kawan tapi dah lama sangat takut lupa dan juga aku nak cuba buat dengan ikan makerel dalam tin heheheh. 

Aku ni bukan la rajin sangat itu pasal nak cuba yang mudah, tak rajin rasanya nak rebus ikan dan asingkan isi nya. Sedap tau walaupun guna ikan dalam tin, kira lulus nih.

Bahan-bahan:

2 tin besar ikan makerel king cup- buang sos dan kisar
2 ekor ikan kita hancurkan kasar
2 biji bawang merah besar - kisar
1 1/2 inci belacan- kisar
2 sudu besar cili boh
2 batang bunga kantan- potong 4
segenggam daun kelsum
5 keping asam keping 
garam/ gula
air secukupnya

salad- potong kecil
cili api potong bulat
bawang merah- potong nipis
limau kasturi- potong 2
nenas - potong dadu
telur rebus- potong 2

Cara Masak:

- Masukkan cili boh, bahan kisar , bunga kantan, daun kelsum dan asam keping dengan 1 liter air.
- Masak dengan api sedang untuk 20 ke 30 minit, perasakan dengan gula garam.
- Kepekatan kuah ikut kesukaan korang ya, kalau nk cair lagi boleh tambah air lagi .
- Bila dah cukup semuanya boleh la matikan api dan siap


ini bahan yang di kisar tau
gini rupanya bila dah di kisar tau

makerel 2 ekor yang aku hancurkan kasar  

warna dia menarik kan... kita masakan la hingga betul-betul masak segala cili apa semua ya

dah siap, ulaman tu ikut korang nak boh apa

nak potong timun pun lupa... gini pun sedap dah... 

sampai ke malam ini lah menu aku... hehehhe 

23 comments:

  1. Bolehlah cuba dengan ikan makerel.

    ReplyDelete
  2. sedapnya laksa..akak tk pernh buat..slalunya MIL yg buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. untungla akak MIL suka masak macam-macam, dana ni jenis suka masak sendiri kalau teringin

      Delete
  3. Senang guna ikan dalam tin, dah tak perlu nak perisi ikan dari tulang. sedap ni.. betul2 enjoy makan laksa ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, sesuai untuk orang yang kurang rajin macam akak ni

      Delete
  4. Waa..simple saja cara buat.. πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
  5. wah.. ini lagi senang mau buat kan kak. dari rebus-rebus ikan.. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah pasal, untuk orang yang kurang rajin macam akak mmg suka

      Delete
  6. oh kami tak pernah guna ikan sardin. selalu guna ikan temenung tu ja. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab malas nk ngerjakan ikan rebus kak oi, nak buang tulang la apa la

      Delete
  7. Assalamualaikum sis Missha, Selamat hari jumaat. Jemput sertai giveaway mac dengan 16 hadiah wang tunai terkumpul RM900.

    Sangat mudah untuk sertai. 5 minit dah boleh setel. KLIK SINI UNTUK SERTAI


    Jemput meriahkan ya. Kalau sambutan menggalakkan, boleh buat tiap tiap bulan.

    ReplyDelete
  8. kwn abe kie citer dia campurkan ikan selayang n ikan sardin dlm tin tu utk buat kuah laksa penang. mmg lazat rasanya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini jenis terlalu malas nak ngerjakan ikan rebus abe, itu pakai dalam sardin je

      Delete
  9. Bila tak sempat, kena pandai mengolahlah kan Dan.. Sedap nampak menu tu bila dah siap.. Ikan dalam tin pun ikan juga.. hehehe.. lagi mudah sebab tak payah buang tulang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah nak makan sedap tapi malas, kenelah kretif konon nya heheheehh

      Delete
    2. utk kita, cepat dan praktikal, ikan dlm tin pun ok kan :)
      janji ada rasa dan lepas mengidam!

      Delete
  10. sedapnya alahai.. pos shsh alam sikit dana

    ReplyDelete
  11. haaa ini la dia yang nampak sedap sangat kat facebook tu kannn...hahahha

    ReplyDelete
  12. sedap nyer.
    ye la... da lama x pekena laksa penang la, dana.
    sedap nyer. sedap nyer!!!

    ReplyDelete
  13. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...