Friday, December 30, 2022

RESEPI SOTO AYAM

 Assalamualaikum semua,

Minggu lepas aku ada kongsikan resepi aku buat bergedil daging kan dan kata nak kongsikan resepi soto pulak. Selalu aku masak soto guna rempah siap tapi kali ini aku pakai apa yang ada je. Tapi rasanya tetap sedap tau, jom aku kongsikan resepinya.

Bahan-bahan:

500gm bahagian tulang ayam

2 keping dada ayam

1 paket kecik perencah sup adabi

1 paket kecil perencah kurma adabi

1 kiub ayam

3 sekawan

1 bunjut sup bunjut

6 ulas bawang putih, kisar

3 biji bawang besar, kisar

1 inci halia, kisar

Garam ,gula

Air secukupnya

Cara masak: 

- Tumiskan 3 sekawan, masukkan bahan kisar tumiskan hingga pecah minyak. Aku gunakan noxxa nak cepat masak.

- Dalam 1 mangkuk satukan perencah sup dan kurma dan gaul dengan air panas. Bila dah pecah minyak masukkan rempah tadi, tumis kan sebentar hingga pecah minyak.

- Masukkan sup bunjut, kiub ayam dan tulang ayam, tambahkan air dalam 3 cawan dan HP untuk 15minit.

- Bila dah keluarkan steamnya lepas 15minit, boleh la tambahkan garam, gula dan tambah sedikit air ikut pada kita nak kuah banyak mana. Masukkan daun sup dan bawang. Siap

- Dada ayam tadi, aku lumur dengan garam kunyit dan goreng, bila sejuk kita carik-carik dagingnya.









Lupa nak ambil gambar sup dalam periuk... 

Memang sedap tau

15 comments:

  1. Huiiii sedapnya..dapat kat akak kan...confirm add on mee kuning...makan ngan nasi impit akak x berapa suka..lepas tu kat kedai kan ada yg suhun goreng tu..itu lagi akak x suka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhh akak tak minat makan dengan nasi ek, mee soto pun sedap, suhun tu kadang dah lama dia jadi liat tak sedap

      Delete
  2. wak lebih suka lontong drpd soto nasi camni tp nmpk menyelerakan je., ;p

    ReplyDelete
  3. Dulu2 kat kampung saya tak pernah kenall soto...Tahun 90-an sambung belajar kat KL baru kenal soto..Ru oun rasa mac lontong lagi sedap Dah tua-tua..eh sedap oulak soto lagi2 soto madura..
    Entah bila nak daoat rasa Coto makasar

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheh kalau johor ini menu biasa, soto, lontong tapi paling glamer time raya lah kak. COto makasar yang kak Amie dok tayang tu kan

      Delete
  4. Replies
    1. Oh ya, ada kejutan! https://www.syaznirahim.com/2023/01/top-post-2022-dan-top-commentor.html

      Delete
  5. feveret saya soto sup ni! tak makan nasi dah pun takpe hehehe

    ReplyDelete
  6. Fav ni tp malas buat bergedil.. hihi... kena lg kicap pedas fuh.. bestnya mkn time musim hujan2 mcm skrg

    ReplyDelete
  7. yum yum sedapnya, pulak tu ada bergedil dgn sambal kicap fuhh

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...