Friday, September 30, 2022

RESEPI MASAK LEMAK PUCUK UBI DAN TEMPE

 Assalamualaikum semua,

Segmen entri yang paling aku suka dan disukai ramai, eh ada ke yang tunggu entri aku setiap jumaat ni? Sebab jumaat selalunya kan hari kongsi resepi. Hari ini aku nak kongsi resepi sayur yang mudah tapi antara kegemaran aku. Dah lama tak masak menu ini sampaikan teringat-ingat , sampai rumah petang tu terus petik pucuk ubi tepi rumah. Bukan je sedap buat lauk ratah je pun best tau. Jom kita tengok apa bahan-bahan dan cara masaknya ya.

Bahan-bahan:

1 ikat pucuk ubi, aku guna ubi kerenteng (rebus kejap lepas tu cuci dan perah airnya, potong terus daun yang di rebus)

2 paket tempe, potong kecil

3 ulas bawang putih, hiris

3 biji bawang merah kecil, hiris

5-7 biji cili api

1/2 kiub ayam

1 kotak kecil santan

Air secukupnya

garam

Cara masak:

- Gunakan sedikit je minyak tumiskan bawang putih, merah dan cili api hingga layu. Masukkan tempe goreng kan kejap hingga tempe tukar warna perang-perang sikit

- Masukkan daun pucuk ubi yang telah kita rebus dan potong tadi, gaulkan dengan tempe tutupkan kuali sekejap dengan penutup.

- Masukkan kiub ayam, santan dan air dalam 1 1/2 cawan atau terpulang nak kuah banyak atau sikit. Masukkan garam bila dah ada mendidih sikit boleh matikan api. Siap

balik kerja terus petik pucuk ubinya

Ini bahan utama, cili api tu aku tak potong biar gitu je



biar dia jadi perang-perang sikit baru kita masukkan pucuk ubi rebus




siap, ini aku ratah gini je pun dah kenyang

19 comments:

  1. dapnye..benda2 yg melibatkan tempe ni memang MA suka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah dana dah lama tak masak tempe itu yang teringat terus nak buat

      Delete
  2. kalo letak tauhu goreng lagi sedap nih., nyum2

    ReplyDelete
  3. Teringin nak cari benih pokok ubi kerinting tu untuk makntanam(anaknya tangan panas­čĄş)
    Nampak sedap sayur ni..kalau gu dengan sambal belacan dan ikan masin ni....menambah2 .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana beli batang ubi nya dekat shopee je kak, daunnya lembut dan lemak tau. Memang sesuai sangat gu dia tu

      Delete
  4. sy suka beli pucuk ubi keledek untuk masak lemak...biasanya d pasar tani hari jumaat ada jual...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap juga pucuk ubi keledek tu cikgu, memang sesuai sangat buat masak lemak

      Delete
  5. tempe adalah kegemaran saya.....tapi biasa goreng dlm fryer sahaja sudah cukup sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempe masak apa pun sedap, buat goreng, tumis,kerepek buat rendang pun sedap.

      Delete
  6. tempe campur pucuk ubi kayu masak lemak sedap tu

    ReplyDelete
  7. Lama tak masak tempe sejak duduk utara ni. Agak susah jumpa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke kak, belah sana payah jumpa tempe ya... kalau balik belah sini lah baru ada ye kak

      Delete
  8. Sedapnya.. biasa macam ni.. PC suka makan pucuk ubi dengan tempenya je.. makan nasi sikit je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye sama lah, akak memang ratah je... sbb mmg teringin sgt makan sayur gini

      Delete
  9. Tiba-tiba rasa rindu nak makan masak lemak tempe busuk.....

    ReplyDelete
  10. Wah!! Idea yang best ni.. Dekat rumah memang dah ada pucuk ubi.. nak kena cari tempe je dan kerajinan.. hehehe..

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...