Friday, October 9, 2020

RESEPI UNGKEP PUYUH

 Assalamualaikum semua,

Bertemu semula kita di hari jumaat, hari ini jomla kita doa banyak-banyak moga masalah covid di negara kita akan segera pulih. Risau dengan kes 3 angka setiap hari.

Hari ini aku nak kongsi resepi makanan jawa, aku pernah kongsi dulu tahun 2013 tapi ini versi lain sikit. Sebenarnya ada pelbagai versi masak ungkep ini terpulang pada kawan-kawan nak cuba yang mana. Jom kita tengok resepi dan cara masaknya.

Selamat mencuba tau 


Bahan-bahan:

6 ekor burung puyuh, belah 4 ( kalau guna ayam untuk setengah ekor

1 sudu besar jintan manis, kisar

1 sudu besar jintan putih, kisar

2 sudu besar biji ketumbar, kisar

6 ulas bawang putih, kisar

4 biji bawang besar, kisar

2 inci kunyit hidup, kisar

2 inci halia, kisar

1-2 sudu besar serbuk kari ayam adabi (kari apa pun boleh)

3 keping asam keping

garam secukupnya

air secukupnya

1 sudu besar minyak

daun kunyit atau daun kari atau daun limau purut

Cara masak:

- Tumiskan semua bahan kisar dengan api sedang hingga naik minyak

- Bila dah agak kering dan naik minyak masukkan serbuk kari yang di campur dengan air dan kacau bagi rata

- Bila dah kering bumbu masukkan burung puyuh dan daun kari, limau purut atau kunyit gaulkan bumbu dengan puyuh hingga rata dan tutupkan penutup kuali, gunakan api sedang masakkan untuk 15-20 minit

- Masukkan asam keping, kacau puyuh biar serata dah tutup untuk 10 minit lagi

- Akhir sekali bila dah nampak masak, masukkan garam dan rasa. Kacau sekejap dan boleh matikan api

ini dia puyuhnya... 

bahan utama ya


tumiskan bahan ini hingga naik minyak, aku memang selalu kisar bahan bumbu dengan minyak masak... sebab tu tumis guna sikit je minyak

serbuk kari gaul dengan air biarkan sekata dan tak berketul

gaulkan rata sebelum kita tutupkan kuali dengan penutup

jangan lupa gaulkan lagi bagi sekata masak semua... 

siap sudah ungkep puyuh kita

aku suka masak berkuah sikit... 

35 comments:

  1. Tak pernah dgr nama resepi.sedapnya.burung puyuh tiada kolesterol

    ReplyDelete
    Replies
    1. ungkep ni masakan jawa cikgu, sebab tu cikgu tak pernah dengar...

      Delete
  2. Pernah makan ungkep. Sedap. Boleh bayang rasa bagaimana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau yang pernah rasa je tahu macamne kak, nk terangkan payah sikit

      Delete
  3. Akk suka juga masak ungkep, belajar daripada bff, nanti boleh try lah guna puyuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba kak, ungkep dah jadi kegemaran orang di rumah... suami suka walaupun dia orang terengganu kadang sampai kita yang dah jemu masak menu sama je

      Delete
  4. Sedapnya burung puyuh. Lama tak makan. Dulu abang abang balik kampung rajin mencari. Sekarang kalau nak makan beli je. Tapi susah juga nak jumpa. Biasa kat kampung masak goreng berlada. Masak ungkep tak pernah cuba lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu kalau kt kampung biasa beli puyuh ni sebab ada kt kampung sebelah tu dia ternak puyuh, aritulah akak kata kat suami lama tak makan puyuh, terus dibelikan hehehe

      Delete
    2. ohh senang lah camtu.kat ladang ternak murah sikit kot kan harga dia.

      Delete
  5. kalau ammi pun kene ada kuah sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul lah tu ammi, sejenis suka makan kene ada kuah jugak kalau kering rasa tak best lak

      Delete
  6. sedapnya.. Akak tak pernah beli puyuh dan masak. Selalu nak makan pi kedai je beli yang dah siap masak. Tak reti masak puyuh.Takut liat ke apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba lah kak, senang je masak puyuh ni... tak liat lah kak, kalau goreng dengan tepung pun sedap... cuba kak masak

      Delete
  7. Cik TK tak pernah lagi makan puyuh.. apa lagi masak.. ada kesempatan Cik TK try.. nampak best ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene cuba nnti masak puyuh, senang nk olah nya

      Delete
  8. Assalamualaikum, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik
    Best burung puyuh ni.feveret saya nombor wahid.. saya biasa buat goreng berlada . Kalau pi Indo selalu makan malon penyet. Rasanya sama je puyuh dan malon..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam ustaz, tak pernah jumpa burung malon tu ustaz kene cerita ni kalau jumpa...

      Delete
  9. wow sedapnya burung puyuh ungkkep menyelerakan

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. heheheh wong jowo wak, ungkep memang peberet

      Delete
  11. Sedapnya..besar puyuh tu..gred AA ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe kira comel jugak ni cikgu, saiz besar lagi dah abis stok masa tu

      Delete
  12. Sedapnya masak ungkep! Dapat makan nasi dengan kuahnya yang berminyak tu pun dah rasa keenakannya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe betul tu kak, kuah kene ada walau sikit... baru layan makan dengn nasi

      Delete
  13. Lama dah Kak tak makan burung puyuh Dana. Sedapnye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasni cari kak... ye sesekali layan memang best

      Delete
  14. Sedapnya masak ungkep tapi mama X penah try lagi ungkep puyuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba buat ungkep ayam dulu kak, try ungkep puyuh buat la 2 ke 3 ekor dulu kak kalua ok baru boleh repeat lagi

      Delete
  15. aida lom pernah buat ungkep ni.
    tapi resepi dok save and save dlm phone.
    biasa dgr ungkep ayam. tapi dgn puyuh pun onz jer la kan.
    keluarga ayam gaks tu :)

    ReplyDelete
  16. Sedapnya ungkep puyuh...nanti nak buat la...resepi macam senang je tu.,..

    ReplyDelete
  17. sedapnyeee ungkep..aduhaiiii da lama tak makan dan tak masak ungkep...huhuhu

    ReplyDelete
  18. sedap msk ungkep..ayam pn boleh kan kak dana..
    burunh puyuh tu buat grg madu pn sedap juga..

    kedua2nya shida xpernah cuba msk lg ^_^

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...