Wednesday, July 20, 2022

MAKAN MAKAN DAN MAKAN DI KAMPUNG

 Assalamualaikum semua,

Cerita pasal balik kampung memang tak akan habis dalam 1 ke 2 entri. Semalam ada kawan yang minta tunjuk aneka makanan yang mak mentua masak di kampung. Tahun ini aku tak banyak permintaan untuk mak mentua masak, sebab tak nak makan banyak. Tapi itulah tetap ada jugak la pelbagai makanan almaklum raya kan hehehehe.

Hari sabtu tu aku dengan Edy keluar beli lauk, singgah bungkus makan. Ini teh tarik Edy

Kami layan roti telur , harga masih murah lagi

tengahari tu aku yang masak, aku buat sambal tempe dan kentang

ini pun aku yang masak, ayam masak ungkep

Aiyan siap makan depan rumah dekat beranda, layan angin luar rumah

duduk dekat beranda ni sejuk berangin

Hari raya aku mintak mak mentua masak nasi dagang dengan gulai ikan aye

Gulai ikan aye

Gulai ayam, ada juga nasi minyak

aku simpan dulu kepala dia



ini pinggan aku

petang tu pak mentua masak sup tulang

sebab dia tolong aktiviti potong lembu,
itu dapat banyak tulang besar-besar pulak tu

raya kedua mak mentua masak gulai daging campur paru, hati dan limpa


menu sarapan pagi, mak mentua memang jenis masak macam-macam menu di pagi hari bila ramai anak menantu balik

tengahari aku masak sambal hati lembu


sarapan hari ke tiga, keutiaw, popia isi ikan dan karipap. Mak mentua aku memang masak macam-macam kuih dan bekukan 

pulut dengan kelapa, ini memang wajib aku mintak mak mentua buatkan. Kegemaran aku

petang tu pak mentua buat rojak kateh

ada jugak mak mentua masak lemak kulit rambai, sedap rupanya tapi aku lupa nak ambil gambar cara masaknya

hari kami nak balik mak mentua masakkan nasi dagang dengan gulai ikan aye dan gulai ayam lagi.


8 comments:

  1. kalau duduk kat sana seminggu mau naik 3-4kg ni dana

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu pun ammi oi, sebab tu tak request macam2

      Delete
  2. kecur tgk menu2 Dana
    untungg le ada mak mertua masakkan he hee
    nsi dagang feberettt akak tu. tgk ni rasa nk ke trengganu pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kak, rezeki dana dpt mil yang ok... dana pun suka nasi dagang

      Delete
  3. Adoiii.. sup tulang tu.. menggoda.

    ReplyDelete
  4. Tudiaa macam macam masakan. Banyak masakan rare orang Terengganu. Sesekali balik banyak masakannya. Lagi lagi balik raya ni.

    ReplyDelete
  5. kalini kak jamu makanan aduhai~ nk kena standby fkir nk mkn ape utk ptg karang balik kerja..sedap2 lauk2 kak..pastu yg ayam msk ungkep tu saya ingat kak buat kari heheee ^_^

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...