Wednesday, March 16, 2022

KUNYIT NAN 3 PASU

 Assalamualaikum semua,

Maaf ye kawan-kawan dah lama habis kuarantin pun senyap lagi. Maaf di atas kekhilafan aku, dari isnin aku mintak BDR dengan pengarah dan dia izinkan. Duduk rumah lebih pada pemulihan diri tapi semalam aku dah cuba berkebun.

Edy habis kuarantin isnin, selasa dia dah macam orang sihat sibuk dok berkebun tengok tak penat pun aku yang tercungap walaupun baru cabut rumput sikit. Aku punya simptom lepas covid lebih teruk dari semasa positif. 

Semalam cabut kunyit 3 pasu, sebab pasunya dah penuh rumput sampaikan daun kunyit pun dah tak keluar. Aku memang tak harap ada isi banyak sebab tanam tahun lepas. Tapi alhamdulillah bnyak jugak hasilnya dapat bagi dekat jiran sebelah dan maktek.

Edy tengah sibuk korek cari biji kunyit, aku duduk kat sofa dalam rumah kaki tak tahan berdiri lama

Sebelum bersihkan

Sesudah dibersihkan, lurus dan panjang  je kunyit nya... 

17 comments:

  1. Banyak isi kunyitnya tu Dana.
    Kalau ada bunga kunyit sedap gak buat ulam.
    Rupanya lebih teruk pula kesan selepas +ve ye Dana. Bawa-bawa berehat Dana, jangan buat kerja-kerja berat dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya mcm tak pernah jumpa bunga nya kak.... tak sempat berbunga hehehe. Itulah kak, dana simptom lepas covid lagi teruk dari semasa positif

      Delete
  2. Hehe banyak kunyit. Buat makan mentah untuk kesihatan.

    ReplyDelete
  3. banyaknya
    buat ulam kalau yg muda2
    akak tanam kunyit x penah ambik isinya , selalu guna daun je

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah buat ulam kak , tak tertelan... dana pun tanam memang untuk daun je tapi ni daun pun dah takmo muncul

      Delete
  4. Alhamdulillah. Suka tengok hasil macam ni. Bahagia rasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu suka menanam, halia pernah tanam jugak lepas ni fikir nak tanam sayuran apa lagi

      Delete
  5. Sebahagian isi kunyit tu bolehlah semai semula untuk dapatkan pokok kunyit

    ReplyDelete
  6. Banyak jugak hasilnya tu. Dapat berkongsi dengan adik dan jiran jiran.

    ReplyDelete
  7. baguslah kunyit yg dana tanam ni...senang sikit kerja nak buang kulit dia

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...