Thursday, June 18, 2020

PHOTO DIARY #16/2020

Assalamualaikum semua,

Bertemu semula kita di hari khamis yang indah dan dingin, yelah sebelum subuh tadi hujan basa je jalan dekat rumah aku.  Hari ini dia seronok lain macam sebab esok dah jumaat.  Pejabat aku masih ada kerja ikut penggiliran tapi aku pilih untuk penggiliran harian, jadi aku kerja setiap hari tapi boleh kerja selama 5 jam sahaja. Aku akan balik lebih kurang pukul 3 petang. Awal sikit lah kan tak la sesak sebab yang lain dah kerja ikut waktu fleksi.

Setiap khamis, macam biasalah kan cerita bergambar. Jom lah apa lagi kawan-kawan ye

sos korea adabi ni memang layan, tapi agak pedas dari sos biasa... mana tak tahan pedas memang jangan cuba


Masa PKP, masa bulan puasa geram je tengok kawan-kawan belah utara dok tayang bubur kacang dengan durian... masa tu durian tak banyak lagi kat area kami... sekarang dah mula banyak apa lagi, dapatla merasa bubur kacang hijau dengan durian


kimchi, aku dengan maktek suka makan benda alah nih... layan ko

2 minggu lepas maktek ada hantar ecah kat rumah mintak aku jagakan, dia memang akan tidur sebelah aiyan gini... senang sangat suruh tido
bila aiyan baring, terus si ecah mintak bantal nak baring sebelah aiyan... aku akan tutup pintu bagi gelap supaya senang tidur 2 beradik ni
lama dah tak goreng tempe dengan tepung gini, layan betul bila dapat makan

gigih tumbuk sambal kicap, dahla pakai cili bangla yang merah menyala tu pedas menyengat

goreng kentang jugak untuk aiyan

ahad baru ni, maktek belanja sarapan kami ber4... nasi kerabu borhan di setapak

untuk aiyan dia beli nasi lauk ayam gulai, untuk kami nasi kerabu dengan solok lada, telur masin dan kambing bakar... murahla rezeki maktek

nak beli pokok tapi bajet tak berapa ada lagi hehhheh so kita tengok jelah pokok yang ada


petang ahad tu ajak edy keluar beli tanah kat nursery

pertama kali bawak aiyan makan kat kedai sebab dia dah bising lama tak makan kat luar, ini pun kami makan kt kedai dekat dengan rumah... ada lah 5 minit je dari rumah

teringin sangat makan maggi dengan kimchi, curi-curi masak maggi kat dapur dan makan dengan kimchi best betul rasanya heheheh

maktek bagi puding mangga... sedap nyum-nyum

mintak edy belikan kacang bininya nak mengkudap kat pejabat, di beli kacang gini lak... ye memang la sihat tapi malas bebeno nak bukak kulitnya tu hehehe
paksu ni kalau tak buat lawak memang tak sah, dia pakai anak tudung aku lepas tu buat muka gitu... hampeh betul

isnin baru ni dah rasmikan beg bekal tu... ramai kawan pejabat puji cantik heheheh 

selasa lepas ada kawan pejabat belanja nasi arab sempena mereka dapat Anugerah perkhidmatan cemerlang tahun 2019

kelmarin jiran sebelelah bagi durian crepe... besar gabak tuh

dahla dia buat sendiri... memang rajin sungguhla

48 comments:

  1. fasa PKPP ni sy dh keje full.. huhuuuu..

    sos korea tu xberani nk try sbb sy mmg xmkn pedas!
    sy xmkn duyan tp crepe duyan tuuuuuuu!!! sy sukeeeeee! haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sos korea ni kalau yang tak tahan pds mmg tak boleh makan

      Delete
  2. tanya kat jiran tu ada extra durian crepe nak lempar ke sungai besi tak?? haha

    ReplyDelete
  3. Dana peminat nasi kerabu jugak ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah kawin orang pantai timur rugi tak makan nasi kerabu kak

      Delete
  4. hahahaha sama lah kita kak tak suka kacang pistachio tu sebab malas nak kopek kulit dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kalau tinggal ngap je ok tp sebab ada kulit tu trs tak suka

      Delete
  5. wak x layan nasi kerabu kaler biru tu., huhuhu kalo nasi ambeng okle jugak ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita kene cuba semua makanan dari semua negeri kat malaysia ni wak

      Delete
  6. Tempe goreng tepung cicah sambal kicap tu sedapnya lahai.. Rumah Sha setiap minggu wajib simpan stok tempe. Goreng macam tu je atau buat sambal. Takpun campur dalam sayur. Hiduplah tempe eh hehe 😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhha itulah kalau peminat tempe semua masakan boleh boh tempe

      Delete
  7. Ya Allah sedap-sedap makanan.
    Ek tapi nak tanya kimchi beli kat mana? Hehe kimchi jerla belum cuba lagi. Sos Korea tu memang pedas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik yang beli dengan kawan opis dia... ok lah rasanya sedap macam yang kami pernah beli sebelum ni

      Delete
  8. Teringat kampung bila tengok tempe goreng tepung dengan bubur kacang tu Dana... Hari tu kakak bagi bubur kacang ngan durian, tak rasa pun.... sampai KL dah teringat ingat pulak huhu..
    Memang betul betul kemaruk kimchi tu nampak gayanya hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah itulah aritu tak mkn dah teringat2 dah kan... itulah kimchi tu lama tak dapat makan yang sedap, dia mkn dengan maggi memang sesuai sangat itu sampai main curi2 masak

      Delete
  9. Banyaknya bab makan...terus scroll laju2

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehhe abis sejak PKP ni kejenya ddk rumah masak makan je itu banyak gambar makanan

      Delete
  10. Banyak ny mknn.. durian crepe tu yg pling terliur..org skrg duk mkn durian tepi jalan yummy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. makanan itu bukan sehari je punya makanan tapi seminggu dua punya tu kak oi

      Delete
  11. Durian Crepe bestnya.. Lena nampak Aiyan dan si ecah tidur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kalau beli dah berapa rm dah durian crepe tu, si aiyan ni nak tido lena kene ada teman...

      Delete
  12. Mak aiii..makanan sedap2 semua ditayang nih :D

    Kimchi..wahh Jawa Jepun la Dana ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kih3 sesekali orang jawa perasan jepun kak oi

      Delete
  13. Terliur sungguh aih entry ni, terliur tengok makanan, terliur juga tengok budak2 tu tidur haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. gini lah orang banyak gambar makanan je dlm gallery phone heheheh

      Delete
  14. Banyaknya makanan hehe. Dlm bnyak2 gambar makanan hari ni dapat mkn bubur kacang tapi tak ada la durian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila ada durian masak bubur kacang memang mantap betul hehehe

      Delete
  15. musim pkp nie saya pun jadi minat juga pada pokok2.. tapi byk beli kat shopee dan lazada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah lagi beli pokok di shopee, nanti kene cuba jugak lah ni

      Delete
  16. Allaahhh menunyee..tergugat iman..nasib dah berbuka tadi ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhehehe lenkali sila jenguk waktu malam je kalau puasa hehhehe

      Delete
  17. sedapnya durian crepe
    sos korea tu rasa apa ek?
    xpernah cuba lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sos korea tu macamne nak cerita rasanya tapi sedap, nanti cuba tau... ala-ala rasa sos macam kita makan ayam goreng korea tu

      Delete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. aduhaii lama tak makan kimchi..memang sedap lain macam kalau tambah kimchi dalam meggi.

    ReplyDelete
  20. mashaAllah terliur sungguh makanan2 ni. kentang goreng tu cicah sambal kicap sedapnya~

    ReplyDelete
  21. menarik perhatian sos korea. durian crepe febret ejulz. hehe

    ReplyDelete
  22. Baru tahu nih Adabi ada sos Korea nanti nak try jugaklah.
    Meleleh tengok semua gambar food sedap-sedap.

    ReplyDelete
  23. Sedapnya kimchi.. Lama tak beli.. hehehe
    Yang sos korea tu memang pedas..

    ReplyDelete
  24. Buat ayam korea guna sos ni, licin habis.

    ReplyDelete
  25. Izin promo ya Admin^^
    bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
    mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
    mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
    ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~

    ReplyDelete
  26. Apa ni dana... tunjuk makanan yang sedap sedap ni... dah la dah lapar menunggu kat klinik ni...

    Terpaksalaa pergi ngeteh balik ni

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...