Sunday, April 5, 2020

RESEPI POPIA MAC DAN CHEESE


Assalamualaikum semua,

Maafla korang, bila PKP ini memang kerjanya masak je. Haritu ada masak popia , niatnya nak masak macam popia carbonara yang viral tu tapi rupanya laki aku terbeli sos prego yang mac and cheese. Persiapan semua dah buat kita hentam saja.

Bahan-bahan:
2 pek kulit popia
10 biji kentang, potong dadu
1 batang carrot, potong dadu
8 batang sosej daging, potong nipis
1 keping ayam kisar
5 biji bawang putih, cincang
1 biji bawang besar, cincang halus
1 tin sos prego mac n cheese
1/2 cawan susu cair
1 sudu besar serbuk lada hitam
Garam secukupnya

Cara masak:
- tumiskan bawang putih dan bawang merah, masukkan ayam kisar dan sosej, lada hitam gaulkan hingga nampak ayam kisar masak.
-masukkan kentang gaulkan rata dan tutupkan kuali dengan penutup untuk 10minit dengan api sedang supaya kentang empuk
- bila kentang dah empuk masukkan sos prego dan susu cair. Jangan tambah air taknak inti berair.
- perasakan dengan garam dan tunggu hingga kuah kering dan matikan api.
- bila dah sejuk bolehla di jadikan popia


Sedap tapi rasa keju dia agak pekat


Memulakan aktiviti mempopia

Hari itu aku suruh dia buka kulit popia je, tapi kali ini dia kata nk cuba tolong akaknya ok je

siap dah 2 pek kulit popia, selamat bagi kat maktek dan jiran sebelah sikit

Sebelah kiri paksu buat belah kanan aku buat

Siap goreng sikit petang tu

Rupa is dalamnya

25 comments:

  1. Ubaisuai resipi carbonara ke mac and cheese. Guna apa yang ada.

    ReplyDelete
  2. Musim PKP ni kulit popia paling banyak gunanya. Saya pun entah berapa kali buat popia inti itu, inti ini heheheee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kak, dana tak pernah buat inti sayur si aiyan tak suka itu inti kentang laju je dia

      Delete
  3. Saya juga yang tak beli lagi kulit popia ini. hahaha./

    ReplyDelete
  4. Laa, petang ni wak pun mgeteh popia.

    ReplyDelete
  5. inilah masa untuk masak, makan dan tidur di rumah..

    ok tak hehehe

    ReplyDelete
  6. Wah sedap krup krap dikunyah ni.
    Terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah dik, krup krap krup krap memang kene ada kudapan je

      Delete
  7. kakk, kalo aku kak, dah makan dah yang dalam pinggan belum dibalut popia tu..hahahahhahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu adik akak la punya kerja, buat lerja sikit dok sesudu masuk mulut

      Delete
  8. Sedapnyaaa kak. terasa nak makan popia mac and cheese pulak. hehe

    ReplyDelete
  9. tahniah dana terpilih sebagai pemenang nanti bagi detail ye
    http://www.mamapipie.com/2020/04/pengumuman-pemenang-giveaway-mac-2020-3.html

    ReplyDelete
  10. sedap !! buat banyak2 frozen kan senang nak makan je goreng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang itulah yang dibuatnya, itu sampai 2 bungkus tu

      Delete
  11. biasa tgk inti carbonara..ni inti mac & cheese

    ReplyDelete
  12. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802

    ReplyDelete
  13. Untuk mempermudah kamu bermain guys www.fanspoker.com menghadirkan 6 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di www.fanspoker.com
    WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete
  14. ayo daftar di agen365*com :D
    WA : +85587781483

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...