Friday, July 26, 2019

Resepi Kurma Telur Simple cara Dana


As salam semua kwn2,

Maaf ye kwn2 semalam tak buat ntry, bizi dari pagi bwk ke petang... ingat petang nk buat entry tp sedar2 dh kul 4.30 ayooo.. Jadi nya pagi awal2 aku buat entry sebelum aku mula bizi

Korang tahu kan yg aku ni jenis suka masak cara shortcut, cara mudah... mungkin juga sebab aku ni keja jd bila petang nk masak tu aku suka yg simple2.  Kalau hari minggu tu baru aku masak beria sikit, baru lah ada lauk 2 ke 3 jenis, kalau tidak mmg lauk campak2 je.

Tapi kurma telur ni aku masak ahad 2 minggu lepas, kebetulan kt rumah takde lauk lain n pagi tu pulak kami dh sarapan berat, tgri tu masak je yg simple2.

AKu suka masak lebih kentang sbb si aiyan suka mkn kentang, kdg  dia takmo mkn telur atau ayam cukup ngn kentang dan nasi.

Bahan2:
Telur ayam rebus 6 biji
3 ulas bwg putih- hiris halus
4 biji bwg merah kecil - hiris halus
2 biji kentang - potong 8
1 biji tomato - potong 8
1 paket kecil rempah kurma adabi - bancuh dengan air 
1 kotak kecil santan
2 btg cili besar ( kalau takde pun takpe, ini saja nk bagi bau sedap)

Cara masak:
- Tumiskan bwg putih dan bwg merah dengan sedikit minyak hingga layu
- Bila bwg dh layu masukkan rempah kurma dan gaul hingga sebati, masukkan 1 cawan kecil air
- masukkan kentang masakkan hingga kentang empuk 
- Bila kentang dh empuk, masukkan telur rebus, tomato dan cili besar
- Gaulkan semua bahan2 hingga sebati biar kan sebentar, akhir sekali baru masukkan santan dan air, perasakan dengan garam dan siap

bahan2 utama untuk kurma aku, santan kotak aku pakai 1 kotak kecil je


Tumis bahan2 hingga layu ye

masakkan kentang dulu biar terasa kurma tu dlm kentang, aku boh sikit tomato awal supaya terbit rasa masam dan sebati

kentang dh empuk baru masukkan semua nih

siap dh, bau dia mmg harum semerbak sampai aiyan sibuk mintak nasi

15 comments:

  1. Huwaaa..waaa.. sedapnya nampak kurma telor Dana tu.

    ReplyDelete
  2. Mrs. A- hehehe sedap sbb bau kurma tu yg best kak, mudah pun iya... kerja org mls mmg gini heheheh

    ReplyDelete
  3. Akak pun suka kurma telur, akak ni jenis malas sikit nak rebus telur Dana 🀭
    Jadi akak lebur je telur dlm kuah Tu, macam buat gulai telur itik TuπŸ€ͺ
    Dana Kira rajin lah ni πŸ‘πŸ˜

    ReplyDelete
  4. Waa...dana punya nampak menyelerakan...
    Hari tu masak gak kurma telur...tapi tak up la sebab nampak toya je kurma nya

    ReplyDelete
  5. Dah lama tak masak kurma telur....nanti bolehlah buat... :)

    ReplyDelete
  6. k Yati CH- hheheh sedap jgk tuh kak... dana suka msk kari telur mcm tu, pastu cicah ngn roti canai segera

    AzianKhalil- heheheh... yelah color kurma kan mmg pucat sikit kan

    Kakcik Seroja- bila lama dh tak buat, sedap pulak rasanya kakcik

    ReplyDelete
  7. Telur Ada byk Boleh Lah try resepi Dana.. sedap kurma akak mmg suka

    ReplyDelete
  8. Sedapnya. Lama x makan kurma telur.

    ReplyDelete
  9. yeahh sedapkan. Ros pun suka juga buat kurma telur macam ni.

    ReplyDelete
  10. feverettt...sedap tu..tp kalau buat menu ni, maunya telur habis dulu.. tak sempat jadi kurma :-)

    ReplyDelete
  11. Lamanya akak x layan lauk- lauk kurma..buat pun x pandai..nanti weekend nak buat laaa

    ReplyDelete
  12. Mamapp- try kak, masakan org `rajin` gini lah hehehe

    Tengku SOfia- apa lg, moh kita masak sama2 kurma telur

    wak WP- tentu lah wak, masak ngn kasih syg

    CIk Rose- utk org yg tak mkn pds or rempah2 sgt bg akak sesuai sgt, akak suka bau rempah dia yg lite2 bila di tumis

    Hayati- hhehehh kene rebus telur lebih la mcm tu

    k SUriaAmanda- dana biasa jenis msk yg simple gini kak, klu bt kurma ayam atau daging baru dana blend bahan2 bumbu dia kak

    ReplyDelete
  13. Tak pernah mkn lagi resepi ni. Hahaa. Menu baru for me. Nnt nak try masak

    ReplyDelete
  14. kurma ni antara menu febret saya dan bapak saya..tapi kitorang biasa makan kurma ayam je...

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...