Friday, May 3, 2019

Resepi Rangka goreng

As salam semua kwn2,

Harini aku nk kongsi resepi paling mudah n ringkas...

Korang suka makan rangka ayam? mcm yg org jual kt psr mlm tuh? Aku suke beli kt psr mlm cuma kadang2 aku kecewa bila mana rangka yg aku beli dh agak berbau menunjukkan rangka tu dh lama, bahagian dlmnya tak dibersihkan betul2...

Sabtu pagi bila ke psr tani, nampak ada org jual rangka aku pun beli lah... murah je sekor rm1.50, kt pasaraya giant aku pernah nampak rangka tu dlm rm3.00 ke 4.00 ++, nk grg rangka sendiri pun mudah n puas mkn nya

Bahan2:

3 Rangka ayam - potong 4
serbuk lada hitam ajishio ( aku suka guna yg ini sbb sekali ngn garam)
1 sudu bsr serbuk kari ayam
tepung spicy bestari
minyak masak

Cara Masak:
- ayam yg telah di bersihkan tu perapkan dengan serbuk lada hitam ajishio dan serbuk kari hingga rata lbh kurang 15 ke 20 minit
- Selepas di perapkan selama beberapa minit tu lumurkan dgn tepung bestari tuh hingga rata
- Boleh goreng hingga garing rangka tuh yek
- selalu bukan je rangka, fillet ayam pun aku suka grg cara gini, aiyan suka

* SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN KWN2... MOGA KITA SEMUA DAPAT MENJALANI IBADAH INI DENGAN SEMPURNA

separuh rangka rm1, seekor rm1.50 tp sbb aku beli banyak dia kira murah je

perap2 hingga sebati 

goreng hingga garing ye kwn2... 

siap dh... selamat meratah... aku siap2 grg fillet dada utk aiyan gk

18 comments:

  1. Sedapnya tengok! Akak belum pernah buat, bila tengok entry Dana ni..jadi teringin jugak nak buat πŸ˜‹

    ReplyDelete
  2. k Ujie- try kak, puas hati betul rasanya

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik.
    Sedapnya, meleleh air liur. memang kalau buat sendiri puashati makan hehe.

    ReplyDelete
  4. rangka goreng ni kalau beli sikit2, memang tak cukup lah. padahal kami anak beranak 4 orang ja. haha. semua berebut

    ReplyDelete
  5. Tengok rangka goreng ni, tiba-tiba teringat zaman belajar di KL dulu, suka sangat beli setiap kali mengunjungi pasar malam di Kg Kerinchi, di Seksyen 17 dan entah mana lagi. Sedap! Addeeeehhh...terliur pulak!

    ReplyDelete
  6. ni ler rangka yang cerita di facebooktu.... kalau membeli kat pasar malam memang mahalkan... ni puas hatikan..akak memang suka rangka ayam gorengni...kalau ayam goreng pun suka bahagian yang ad banyak tulang. kalau anak2 makan mesti ada tinggal sikit.... mesti akak tolong bersihkan...

    ReplyDelete
  7. Nampak fresh rangka yang dijual tu.

    ReplyDelete
  8. Sedap ni Dana, leher ayam pun sedap goreng camni. Faberet sepjg masa πŸ˜ƒ

    ReplyDelete
  9. en. Abuikhwan- wsalam... betul tu, buat sndiri puas hati mkn, terjamin jgk bersihnya tu

    k Umi - tulah, sedap di ratah kn... itu yg ralit tuh

    k Amie- tulah, kdg bila kita dh beli kt 1 tmpt tu n sedap rangka nya mmg teringat2 je kn...

    k Chozila- eheheh ye kak ini lah dia hehehhe, tulah kalu yg daging ayam tu mmg bercinta nk bg abis

    wak WP- fresh wak, kt psr tani kn...

    Shirven- leher ayam tu mmg peberet, selalu grg itu saja pun dh best

    k Mamapp- sedap kak, puasa2 nih lg best nih

    ReplyDelete
  10. sedap haiii tengok rangka ayam pagi2 nih

    ReplyDelete
  11. sedap gila. ray suke sangat beli kat pasar malam tp nak buat sendiri tu entah bila la hehe

    ReplyDelete
  12. k Aryan Azra- hehehhe simpan utk menu berbuka nnti kak

    Ray- hehehe klu ujung minggu tu blh la try

    Farah- sedap dik, puas hati mkn

    ReplyDelete
  13. perghhhh bulan puasa camni mesti nak cari jugak kat bazar..

    ReplyDelete
  14. perghhhh bulan puasa camni mesti nak cari jugak kat bazar..

    ReplyDelete
  15. betul la tu. semoga ada masa untuk buat

    ReplyDelete
  16. Arwah tok suka mkn ni ayam bohsia katanye... Klu cikna just balutkn dgn tepung bestari je

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...