Wednesday, September 30, 2015

WW berkat kenduri kawin

as salam sume kwn2,


setiap negeri ada cara yg berbeza-beza tp ini di johor... atau mungkin ada negeri lain yg mcmni jgk..

ini di kampung aku, msh lg mengamalkan, tiap kali pg kenduri kawin akan dpt berkat (bungkusan berisi nasi n lauk) jgk guddybeg...


*berkat nih diberi kpd semua yg menghadiri jemputan kenduri kwin bukan yg membantu rewang... itu di panggil bontrot heheheh
ini mmg menu yg dinanti2... paling win acar nenas tuh.... perkh layan btl

12 comments:

  1. seyess.. acar nenas tu memang menggiurkan.. hihi..

    ReplyDelete
  2. lama dah tak makan pajeri nenas johor ni Dana

    ReplyDelete
  3. Berkat ni memang selalu dibuat oleh sebahagian negeri..
    Tempat akak tengok keadaan.. selalu nya org terakhir dtg senang dapat berkat kenduri kahwin ni..

    ReplyDelete
  4. ehhh.. untung ler.. bukan ke masa gi kenduri tu dah makan dah? pastu dpt tapau lagi?? urrrmmm.. nak gi kenduri kat johor lah. hahahahaha

    kat Ganu x de adat camni. hanya orang rewang jer boleh tapau nasi+lauk. yang datang kenduri, makan kt situ kenyang2 jer sudah. hehehehe

    ReplyDelete
  5. Ini tradisi kampung kita Dana kan..:)

    ReplyDelete
  6. Betul tu..dijohor masih ada tradi ini..cuma tradisi telur bungkus tisu je tiada lagi wujud rasanya

    ReplyDelete
  7. Pertama kali dengar istilah bontrot. Sedapnya.

    ReplyDelete
  8. Memang kena nasi bersama pajeri nenas tu. Nampak sedap.

    ReplyDelete
  9. Tahun depan ada sedara kawin di Johor. Nak pergi rasa juga bontrotnya nanti.

    ReplyDelete
  10. kat kampung aku masih ade lagi tradisi ni...tahun depan in sha Allah nak sambut menantu mmg mak aku teruskan la juga cara ginie....

    ReplyDelete
  11. Lia- kan.... lg2 kalu lama tak mkn

    Nekcik- kan nekcik, sbb tu kalu blik kg dpt berkat dana ngap trs

    k Nurhayati- berkat nih semua org dpt kak, bkn org yg terakhir je dpt

    Nafira- hehehe mmg gitu adatnya wei, meraikan tamu yg dtg

    k Zakie- aah kak... tp syg dh makin lama makin di telan kemodenan

    Iryanty- aah itu dh jarang sgt nk jumpa tuh

    PMDR- hehehe gitulah bahasa... tp kalu yg tak biasa dgr msti kelakar

    JObdirumah- sbb tu lah kalu jemputan kawin berkatnya gitu

    OHpanduan- bkn bontror tp berkat hehehh

    LIeya- kan lieya kan, klu dh makin ramai org muda makin dilupakan dh... tp johor msh ada lg bt kan

    Cik Da- mmg sdp hehehhe compom

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...