Thursday, August 2, 2012

aku penjahit manik

as salam sume kwn2,

arini bt ntry 2, wah2 tak penah aku bt... sebenarnyer bt ntry 2 nih sbb aku nk luahkan perasaan nih... arini bff aku mc, kureng sihat... so kt sini lah tmpt nk lpskan semua yg terbuku di hati...

1- Situasi pertama, dh 2hari aku bwk baju yg sama utk di jht, smlm dpt 1tgn, arini 1tgn lg bru dpt siap... sorang kwn bertanya `TAK SIAP2 LG KE BAJU NIH?` ohoooooo sentap mak nak... rasa cam nk nngis masa kwn tu tanya, sbb nyer... jht manik ni bkn mcm mkn nasi, dlm masa 10-30minit boleh setel, jht manik ni perlukan ketelitian, kesabaran ketekunan... aku ni kerja, balik umah bkn aku terus jht manik tp main2 dulu ngn Aiyan, mandikan dia, bg dia mkn... bg lah mak ngah rehat jap, sambil2 nk msk buka aku menjht, pastu mlm pun sama...

2- Situasi kedua, manik, soc kristal, sequin,lace n ada mcm2 lg yg digune dlm penjahitan manik nih... mcm2 yg boleh ditambah dlm mencantikkan baju, tp aku ckp tak suke bile sorang kwn nih ckp... `NI BARU CANTIK GUNE BATU, KALU JHT NGN SEQUIN (labuci) NMPAK OUT OF FASHION,CUBE TGK MCM HATTA DOLMAT, RIZWAN RAZWILL GUNE BATU2 JE` ohhhh my english... jgn la duk nk tgk designer yg top2 tu je... kalu gune sequin tu je nmpak buruk or kolot, oh pls lah... aku yg menjahit nih rasa kenyataan dia tu zalim sgt... aku menjht ikut pd permintaan, kalu tuan nyer baju minta begitu begini msti aku ikut, lgpun takde istilah out of fashion rasanyer... cume kadang2 kite nampak yg bsr2 yg kecik2 kite tak nmpak, tp biarlah apa org nk ckp...

3. Situasi ketiga, tak suke bile ada yg suke belek2 manik@batu kt baju or tudung aku (utk baju2 lama yek,baru baru takde manik dh) or baju2 org yg aku jht, pastu sibuk tanya kt mana aku beli manik tu, berapa harga, berapa charge yg aku kenekan, naper mahal, naper itu naper ini... oh my... , pastu ngn tak malu nyer nk suh aku belikan lak kristal or manik kt dia, tak nk la teman...

kalu nk senaraikan banyak lg, dugaan seorang penjahit manik,bkn mudah sebenarnya... kang korang bosan lak...

ini lah aktiviti aku bt time rht

skrg nih suke usik brg manik mama, camne nk cpt siap?


p/s: ptg ni nk berbuka apa yek? kadang2 buntu takde idea

12 comments:

  1. sabar ya kak..org mmg suka bg soalan yg sensitifkan kita..jd bertabah ya.

    kagum dgn org yg pandai jahit manik sbb bukan mudah nak siapkan.

    ReplyDelete
  2. bole tambah pendapatan juga dana kalau rajin...bakat ni bukan semua orang dapat.......

    ReplyDelete
  3. bukan semua org ade bakat jait manikkan dana.. pedulikan dgn kata2 org yg kdg2 suka menjatuhkan kiter.. yg penting tu rezeki yg Allah kurniakan pd kiter.. sabar ye dear.. :)

    ReplyDelete
  4. mamyHarraz-itulah kadang ter sentap gk...

    k Qhaifa Nur- mmg boleh tambah pndapatan kak tp kene korban skit, korban masa, korban tenaga, korban idea hehehe

    Ct Rahani- itulah ct, kadang2 tu sentap gk... pertanyaan org tu bt kite rasa down

    ReplyDelete
  5. wahh..saya pun sentap kak..sebab saya pun jahit manik..fuh..memang makan masa nak siapkan tu..belum masuk lenguh badan lagi sebab duduk je..

    ReplyDelete
  6. sabarlah..semua pekerjaan ada dugaan..diam jer..tak layan,..senyaplah tuu..yg pasti, semua hasil kerja kak mmg cantik...

    ReplyDelete
  7. heheheh yg no.3 tu kan rasanya mcm nak sumbat je mulut org tu dgn manik2 puas dh mcm2 kata pastu mintak belikan...xde maknanya

    ReplyDelete
  8. Hati2 dgn si bolat.. Takut dpt dicapainya.. Bahye2

    ReplyDelete
  9. As salam Dana,

    Itulah namanya 'manusia'... Marya sgt2 fhm perasaan Dana lg2 bila ade yg pertikaikan mcm2... Selagi boleh bersabar, bersabarlah dana... Insya'ALLAH rezeki kita di mana2 shj... Bkn 'manusia' yg berckp tu yg beri... Sb krn 'manusia' yg berckp tu kite sakit hati berbulan2 mmg tak berbaloi... Jgn bersedih ye... Marya doa rezeki Dana & keluarga melimpah ruah... Lagi2 buat aiyan yg comel! Marya rs syg sgt kat Aiyan tau...hehhee...tak tahu lak kenapa..mcm ade aura gitu :)

    ReplyDelete
  10. Nur Anis-tau pun dik,lainla kalu menghadap dr pg sampai ptg, kalu sabtu or ahad insyallah blh siap 1baju sehari

    Izan- mmg sbr dik, cume kadang2 terbuku dlm hati, rasa tak syok

    k Lelord- heheheh tau pun akak, nsblah se opis, sbr kn jelah

    Fatin Marz- mmg dpt di capai pun, sbb tu kene pantau, time mama pg keje mmg brg manik sorok dlm blik

    Marya- w`salam.... mmg pun, selagi boleh ckp sume nk dikomnplen, amin2 time ksh Marya, juga tq sbb syg sgt kt Aiyan...untung dia

    ReplyDelete
  11. wahh pandai jahit manik. boleh tempah tak nih???

    ReplyDelete
  12. Dana...abaikan je diorang tu..
    Kalo dgar ckap org je, mmg x jadi keje kite...

    Saya yg bru blajar jahit basic manikpon dah jenuh, lgla advance cam dana, cmfirm bkan snang kan..

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...