teman2....

Wednesday, May 16, 2012

asam pedas ikan mayong

as salam sume kwn2,

selamat hari rabu, ptt nyer arini aku gi kursus... tp mls sbb emy takde, geng ngumpat ngn borak2 dlm dewan kursus tu takde... ahak2.... lgpun aku nk setelkan fail2 kerja yg dh melambak2 atas meja nih.... 
oklah meh aku tayang kt korang... asam pedas ikan mayong yg aku msk sabtu aritu... heheheh mcm org ngidam je nk mkn ikan mayong nih... hehehhe sedap tul dpt layan kepala dia... belinyer sekor je... heheheh korang kenal tak ikan mayong nih?

meh2 aku bg resepi kt korang yg nk cube yek...

Bahan2:

1ekor ikan mayong dlm 1kg (potong2)
3 ulas bwg putih (blend)
2 biji bwg besar (blend)
50-100gm lada kering (blend)
1 inci kunyit hidup (blend)
sedikit asam jawa
gule +garam 
3 biji tomato
1 ikat daun kelsum
2 btg bunga kantan

Cara2 nya:-

panaskan minyak, tumiskan semua bahan2 blend sampai naik bau n masak, lps tu masukkan sikit air, bile mendidih skit masukkan ikan, kecikkan skit api... bila ikan dh separuh msk, perasakan ngn asam jawa, gula garam, lps tu tambah air lg skit, masukkan tomato, daun kelsum ngn bunga kantan, bile dh mendidih matikan api n boleh mkn ngn nasi pns2



aku suke bt asam pedas pekat2

19 comments:

kakcik said...

Kakcik suka makan kepala ikan terutama bahagian matanya. :)

hazman aka species1980 said...

kalau dekat area pekan salak tinggi ade satu kedai je jual asam pedas ikan mayung... mmg best... suka tengok kuah pekat tue

lelamaisara said...

fuyoooo...asam pedas...yummmm...

norhidana said...

kakcik Seroja- hehehe dana pun kak, kalu kt kg bkn kami je antu mata ikan tp mak pun sama... lps grg ikan sume bute

Hazman- mmg tak bnyak tmpt jual ikan mayong nih... kuah pkt2 baru syok lyn asam pds kn

Lelamaisara- heheheh feveret nih, lg2 org johor

Cik FaRiZaM said...

masih belum pandai masak asam pedas :)

>_<

Qhaifa Nur said...

ikan mayong sedapnya...
pekat pun pekat....

Zana Md Nordin said...

petang2 masuk sini
tengok lauk ikan mayong asam pedas
adehhh...lapar ler plak...
my feveret nie dana..nak pekat2 camtu

Liza Razak said...

terliur tgk !! asam pedas ni favourite saya

Papa Mifz said...

asam pedas pekat2 la sodap...:)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

tukar header lagi hehe.comel

Dee said...

dee baru je masak asam pedas ikan terubuk..tapi fav anak2 asam pedas ikan pari lah...xde tulang..senang nak makan..hehehe..

ataicha said...

mayong tu apa.. nama ikan ke?? :p

Jo-Blogger said...

wow...mcm menarik..sedap ni..yum yum yum..
i follow u ok.nt follow me back.

http://johariblogger.blogspot.com

norhidana said...

cik Farizam-heheh takpe dik, pelan2 mule bt yg paling simple, mcm akak dulu, bt asam pedas lada hijau

k Qhaifa Nur-kepala dia paling best kak

Zana- heheheh... sama lah beb, rasa cam nk beli lg ko...melampau kn

Liza- sama lah kite dik, pantang asam pds msti terliur

papa Mifz- ya betul... kalu cair kurang kick skit

BABY- heheh takdelah, header lama tuh...

k Dee- terubuk mmg sdp tp nk mkn tu yg payah kak, bnayak beno tulang

Ataicha- hehehe itu nama ikn lah ataicha oi... tak tau la tmpt lain panggil apa

JO-blogger- hehehe mmg sedap, ok, nnti akak folow back

lieyalatif said...

fuhh...mmg kehantuan aku ni kooo...lagi2 tang kepala..seb baik laki aku tak reti mkn kepala so aku leh sebat dengan sewenang2nye heheeheheh....sampai ketulang2 aku sedut.....aku pun suke pekat2....baru terangkat!!

norhidana said...

Lieya- boleh geng ratah kepala sama2 lah kite ni yek... heheheh si edy tu pun tak reti mkn kepala... mmg aku nyer rezeki la heheheh...

intan_blur said...

tergoda ai akk oiii..
sgt tergodaaa...
credit utk akk sbb share resepi..
best aiyan dpt mama yg rajin n pandai masak..nnt besar mesti body aiyan mantap..sbb mama masak sedap2

Munnafendy said...

errr...jap nak google ikan mayung... hihihihi

ct rahani said...

suka asam pedas pekat2 jugak.. tp sy x makan ikan mayong.. tekak x leh terima la..