teman2....

Tuesday, May 8, 2012

umbut kelapa

as salam sume kwn2,

selamat pg, arini atau esok ada 5s nyer audit dalaman, leceh tul... aku tgh duk pikir mana nk sorok brg2 aku nih...blh lak smlm lupe nk simpan dlm kete hehehehhe.... jgn la dtg org audit tu arini,biarlah esok ptg ke kn... huhuhui... spoil mood btl lah...

arini aku nk cite ngn korang psl umbut kelapa, korang penah mkn tak? or penah msk tak? heheheh msti ramai kwn2 yg tak penah jmpa nih... aku nih kan org kg, so bile sesekali gi psr tani n jmpa makanan kg nih mmg la syok, lg lah kt umah tu ada ramai org... seronok msk...

sabtu aritu masa gi psr  tani jmpa ngn umbut kelapa, tgk cam best je, tanya edy dia mkn tak, dia kata ok, adik2 aku pun ckp lama tak mkn, apa lg... beli lah ahad tu baru msk, bt msk lemak + ayam, perkh mmg best....
terus teringat zmn kecik2 kt kg... kalu kt kg senang lah nk dpt umbut ni, lg lah umah aku tu dikelilingi ngn pokok kelapa swt, umbut ni rasa dia manis2 skit, kalu dh msk lembutnyer... aku lbh suke umbut dr rebung atau nangka muda.

ni lah rupe umbut tu ye yg blum di msk

ni lak pas dh msk lemak....

27 comments:

kakcik said...

Resepinya macamana?

Kakcik suka makan, tapi tak pernah masak pulak. :)

izan mama mia said...

saya pun suka...kita kan org kg...berpindah dok bandar tapi bila sesekali dpt jumpa sayur kg ni mmg tak lepas punya...umbut kelapa tu buat kerabu pun sedap..buat kari pun ok gak....kan...

Kazman / Sue said...

umbut ni kalau makan gitu je pun dah sedap....

Kakzakie said...

Kalau dulu kenduri-kendara kat kampung mesti ada masak umbut kelapa. Sekarang susah nak dapat sebab pokok kelapa pun dah tak banyak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap nye.. terinagin nak rasa.
dulu kat kg, makan mentah2 aje sblm org tua2 masak..
best nye bila ingat suasana kg :)

Kamsiah said...

buat kerabu sedap,buat gulai campur daging pun sedap...

norhidana said...

Kakcik Seroja- ntry akan datang dana bg resepi yek

Izan- tp kadang kt bnadar pyh nk jumpa nih, tak pnh lg try bt kerabu nih

Kazman/Sue- mmg betul terutama bhg lembut2 tp kalu msk lg best hehehe

kak Zakie- betul tu kak, itu yg rasa cam nostalgia skit dpt msk ni kak

Pokok Manggis- itulah nk cari yg dh msk mmg pyh kene cube msk sndiri... kene try cari kt psr tani nih

kak Kamsiah- setuju kak, mmg sedap sbb umbut tu lemak2 manis gitu

nur anis said...

sedapnya umbut..suka sangat...

norhidana said...

Nur Anis-mmg sedap dik, lg2 kalu dh lama tak mkn

Cik FaRiZaM said...

tak pernah lg masak.nk recipe :D

mia izzati said...

tak penah makan..dengar tapi penah tengok...

lelamaisara said...

hubby saya suka sangt umbut ni...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

umbut kelapa memang terbaikkk lah dana... rindu tul nk mkn.... lama akak tak jumpa...

LYAfrina said...

wah..dah lama sgt x mkn umbut kelapa ni..dulu suka latah... y lmbut2 tu sedap..

lieyalatif said...

ko tau dana, aku pun pestime mkn mase dah duduk johor...best rupenye kan..sedap gle....manis gitu.....lepas tu terus aku dah jatuh cinta ngan umbut kelapa nie....tapi tu laa dok sini payah beno nak cari koooo...kene gi pasar tani gitu....

aku komen blog ko ni time balik kul 1 kat umah tau..sempat on lappy....amecam...blogger tegar tak haku hahaahhah

kem salam aiyan...apesal dah lame ko tak tepek muke dak hensem tuh...

Karukord Jagau's said...

Uuuiiit sedap nii...

norhidana said...

Cik Farizam- heheheh ntry akan dtg akak bg resepi yek

Mia Izzati- mmg pyh nk jmpa kt kedai2 mkn syr nih

Lelamaisara- msti Lela selalu msk kan...

k Ratna- tau pun akak, dana pun sbb rindu lah bile jmpa kt psr tani terus beli

Lyafrina- akak dulu2 masa kecik2 pnh ratah, tp skrg susah nk jmpa

Lieya- hehehe ko tu mmg, cpt beno jth cinta ahak2... mmg kene cari kt psr tani je pun beb...
wah2 mmg blogger tegar ko nih yek...
*nnti yek aku letak gmbr aiyan biar ko muntah2 tgk

en Jagau- mmg sedap...

Dee said...

kalo balik kg sure jumpa masakan ni..tp dee mmg tak makan :)

Munnafendy said...

makan....suke jugak ni.sy org kampung ape pun makan..hihiihi

ct rahani said...

sedapnya dana.. buat terliur je tgk entry dana nih.. dulu2 masa kecik memang makan gitu je umbut kelapa nih.. lemak2 manis rasanya.. umbut pinang pun sedap jugak.. nostalgia betul.. huhu..

norhidana said...

K Dee- cube lah kak,sedap tau

Munnafendy- hehehhe lg2 kalu duk jauh dr kg teringat2 je

Ct Rahani- heheheh aku pun tak tau apa mimpi aritu blh nk mkn umbut ni, umbut pinang tak penah mkn sedap ke?

inazamri said...

akak pun org kg gak..tp tak penah makan la..dana wat akak teringin sangat2 ni..masak lemak kuning lak tu...lapar wehh.nak tanya member2 sini la kot ada umbut kelapa.mana la mau cari ni...

ainnoraini said...

Lama tak mkn umbut kelapa..
Masa kat kg dulu2 selalu l jgk mkn..sedapkannn

Citarasa Rinduan said...

dana....................


sajer tau bt kak lapor.. umbut tuuuuuuuuuuuuu

norhidana said...

k Inazamri- heheheh.... cube cari kt psr tani kak, mana tau dpt jumpa...sedap tau kak

k Ainnoranini- sama lah mcm dana, sbb tu bile dh jmpa terus beli je

k Ayu- heheheh... alah akak nnti blh jdkan resepi kt CR

wahida said...

kejam...sgt kejam....
sbb aku suka giler umbut ni weh...tapi lama dah tak mkn...kalau kat kampung melambak la umbut ni...kat sini payahnya lah nak dpt...

ko buat aku teringin je dana...nyampah...

CheNamNam said...

CNN tak pernah makan umbut kelapa seumur hidup neh..camner rase?sedap tak...nanti cnn datang umh awak masakkan utk cnn yer..*muker tak malu nak datang umh org inilah diyer..*