teman2....

Friday, May 26, 2017

potluck sebelum puasa... makan sampai buncit

as salam semua kwn2...

Selamat Berpuasa esok ye kwn2... moga kita semua menjalani ibadah puasa dengan sempurna n lancar.

Arini ada bt potluck kt opis... jom layan apa yg ada kwn2

menu:
Nasi putih
Mehun grg
telur dadar
ayam grg
roti jala
spageti bolognise
singgang ikan tenggiri
gulai kawah dagingh
ulam2..
kuih2 ngn buah2
depan sekali nasi ngn lauk2, tgh2 tu kuih2 pastu dessert

budu ngn ulam2 msti ada jgk


bahagian dessert... aku mls nk bukak satu2

Thursday, May 25, 2017

photo diary #13 2017 layan buah2

as salam semua kwn2,

Salam khamis ye kwn2... lg sehari je kite nk  sambut pose nih....

Lagi seminggu nnti nk kene menghantar adik bongsu aku ke Unisza.... org yg paling suke tentulah edy, sbb boleh singgah buka n sahur kt umah ma dia banyak kali.

Sejak mingu akhir nih, mlt rasa nk mkn buah je.... tak tau lah nape jd gitu... jd ada beberapa buah2 yg aku bedal la nih...

tgri semalam jumpa stober CH rm9 je, murah lak... bli lah sebekas manis jgk rasanya

mlm kelmarinnya aku dh beli stoberi driscoll yg dr us tuh, mmg beso2 manis pun iya jgk, lyn ngn coklat
belah kiri stoberi us, belah kanan CH.... rasa pun satu manis satu manis msm

mlm td ajak edy cari durian, konon2 sebelum pose nk layan durian... ini durian tembaga

dh lama tingin nk mkn jambuball nih... pg td ada kwn opos bagi, katanya istri dia yg kirimkn kt aku

td pegi kt cowkit membeli buah.... mangga biasa ngn mangga epal...

beli anggur jgk... suka yg seedless... beli 2 jns terus



Wednesday, May 24, 2017

ww bila dh terlupa

as salam semua kwn2,

salam rabu.... 

Heheheheh... teringat ntry smlm, ternyanyuk jap... mati2 ingat semalam hari rabu huhuhu


sibuk bergambar ngn patung m&m nih... dia lupe yg ni lah coklat feveret dia...
teruja tgk benda beso kuning tu

dia bukan cium, tgh bisik tanya sapa nama awak ek.... 

aduhla... apa lah nyanyuk aku nih.... 

Tuesday, May 23, 2017

WW Selamat Berpuasa

as salam semua kwn2,

Dah rabu cptnya masa berlalu, td baru lps join bacaan yassin n tahlil kt opis.

Sebelum tu dpt kurma dr kelab opis, kt umah pun tak cari barang2 dpr utk puasa, barang2 kering, bwg2 segala.... kurma pun tak cari lg



masalahnya tak dan pose aku dh bedal

Monday, May 22, 2017

REsepi sambal kicap dana

as salam semua kwn2 ,

Alkisahnya semalam balik dr kenduri akikah anak buah time nk sampai umah, aku suhla edy singgah kedai jual pisang grg tepi jln. Rasa nk mkn pisang grg lak kan...

Ada 1 kedai ni tulis, pisang grg sambal kicap johor... trsla singgah situ
Dh beli pisang grg balik umah time bukak plastik sambal tu, ter mencarut lak, apa rupa sambal kicap johor nih....
Sakit lak ati... udahla cair, biji lada pun jumpa seketul dua, tak nampak rupa lada langsung...
rasa pedas pn takde

Trs aku nk share cara aku bt sambal kicap

Bahan2:

20 ke 30 biji cili api kampung  - tumbuk ( kalau nk blend boh la banyak lg)
1 sudu bsr gula - tumbuk
1-2 ulas bwg putih - bakar kejap - tumbuk
5 sudu bsr kicap manis jalen ( boh lebih pun blh ikut pada kuantiti cili)
1 biji limau kasturi - amik air nya

Cara buat:
- Tumbuk semua bahan2 yg perlu di tumbuk
- masukkan dlm bekas kecil dan boh kicap akhir sekali air limau
- siap....

Kalau rajin aku blend je semua bahan, cuma aku akan gandakan cili api tuh ngn kicap, simpan dlm peti ais, dia akan jd pekat n kekal pedas mcm mula2 bt.

Gini rupa sambal kicap tumbuk.... pekat likat

ni bukan sambal kicap, air lada pun bukan... 

Thursday, May 18, 2017

photo diary #12 2017 versi jajan

as salam semua kwn2,

Salam khamis kwn2 semua yek.... 

Di tiap pagi khamis mmg gini lah, korek2 cari2 gambar2 yg ada heheheh... dasar sgt... 
Dasar blogger kecil2an... blogger yg tak tak di kenali gini lah hahahah

PD versi jajan, jajan tu mcm cemilan, makanan ringan2... utk minum ptg ke time ddk saja2 gitu kan.
Aku ni kn jenis org kampung, jajan pun pesen org kampung lah


Bergedil jagung... bila rindu n tingin nk mkn... rajin kn la diri buat

ni falafel... bkn aku buat, masa hari ibu ahad tu, aku suh edy banjer ns arab...
falafel ni kire jajan lah kt situ

Malam semalam ni dinner aku, mee grg basah... ni bkn jajan lah, ni makanan brt hehehhe

beli kuih bomb ni kt cafe, teringat zmn sekolah rendha dulu ni lah sarapan or jajan yg sedap sekali

masa pi felda tersang aritu, jumpa benda nih... kt sana mmg terkenal ngn sambal hitam nya

keputusan upu dh kuar, si bongsu tu dpt kt kuala terengganu... jauh nya 😊😊😊

aritu diaorg tayang gambar ni... durian belanda tanaman mak.... beso

Wednesday, May 17, 2017

WW majalah keluarga


as salam semua kwn2,

Selamat hari rabu..... rasa cpt btl masa berlalu.



dari awl bln 5 aku dh tertunggu2 nk beli, kisah dr dua insan kuat n tabah ini...
Tp rasanya mcm skit sgt cite psl diaorg

Tuesday, May 16, 2017

Selamat hari guru 2017

as salam semua kwn2,

salam selasa,
Selamat Hari Guru kawan2.... secara umumnya kita semua guru2 kan, dr baby kita lah guru pd anak2 kite kan.... Guru yg mengajar tentang semuanya, cara bercakap, cara bertatih, cara bermain semuanya...

Selamat Hari Guru bt kwn2 yg mmg mengajar di sekolah, di Universiti bakti dan jasa kalian cuma Dia yg dpt membalas.

Mlm td gigih cari something utk bg kt cikgu aiyan, dia lah paling seronok.... kite kasi dia bantu jgk... baru la rasa dia yg buat kn.

sebatang pencil, sebatang highlighter  dan sebatang marker warna

hasilnya yg dh siap... utk 7 org teacher kt little caliph 

<3 izzan tu aiyan sendiri yg tulis, jnji ada hasil kerja tgn dia kan... 

p/s: Lagi beberapa hari je nk msk Bln Puasa, kali ni kami ber 3 je.... tak semeriah thn lps

Monday, May 15, 2017

hasil tangan aiyan

as salam semua kwn2,

Salam isnin semua..... jgn blues2 yek arini, kene hepi je .... 
Mlm td nyenyak tdo sbb edy tak keje mlm, kalu tak kadang kul 2 ke 3 pagi dh terjaga mata tak blh lelap2, nk bangun bt solat sunat takut lak nk kuar bilik hahahhaha... dsr penakut kan

Aiyan ni mmg suke melukis, dr dulu lg aku penah cite ngn korang kn dia mmg minat melukis, tp dia minat melukis je, tak minat nk meng color lukisan dia tu.

Kisahnya semalam, aku kata kt dia perut mama sakit, aku suhla dia urut... memula elok la dia urut... 
lps2 tu dia urut secara kasar aku pun bt2 lah nngis... tak lama tu dgr lah dia gelak2 ngn papa nya dia kta 
Dalam perut mama ada baby, dia pun lukis lah spt dlm gambar ni hahhahaha

Aiyan mmg suke lukis, apa2 yg dia cerita atau ckp dia akan lukis sekali... 

antar dlm grup adik badik, tunjuk kt mak aku... mak aku gelak2 je...
sama katanya hahahahha

maktek kn skrg dh ddk ngn suaminya, dia pun lukis maktek ddk ngn paktek... itu yg kotak tu rumah tu...
nampak kiri kanan petak2 tu tingkap... 

Friday, May 12, 2017

buah berangan


as salam semua kwn2,

Salam jumaat

Tiap kali kami balik dr kampung nk ke kl msti singgah kt rnr genting sempah beli buah berangan kt situ.  Murah wei.... RM25 utk 1 kg, kalau kt sini setengah kilo dh rm berapa dh.

Rasanya sebelum ni lg murah, tp sbb suke borong jelah... sedap layan pns2 dlm kete.

Peberet kami.... beli masa balik dr raub

Thursday, May 11, 2017

photo diary #11 2017 versi makanan

as salam semua kwn2

Selamat hari khamis ye kwn2, arini rasa mcm isniin lak, almaklum semalam kan cuti sehari. 

PD kali nih kite share psl makanan, aku ngn makanan mana blh di pisahkan kan.

Bila duk umah tu kadang2 bosan, msk lah apa yg patutkn... 


aritu masa balik johor abah ada bwkkan nenas, nenas moris mmg sedap tp kalau mkn gitu je lidas
so, aku rebus je nenas nih boh air, gula skit mkn time sejuk... nikmatnya


ahad lps pi giant permata, ternampak org jual sebekas rm25... bodek punya bodek
abg tu bg rm60 utk 3 peket... puas mkn sampai ke mlm sbb yg mkn 2 org je




Gambar selasa pagi, minggu ni edy antar n amik kami sbb dia keje mlm,
suke lah bdk tu papa antar n amik dia pg keje

menu sarapan pg semalam... sampai ke mlm  mkn nasi lmk... mlm tu beli ayam blackpaper sekor
kt giant... itu lah lauknya

ptg semalam gigih bt epok2... aku ni klu dh teringin nk mkn epok2 mmg aku suke bt sndiri
boleh mkn puas2

pagi td nyer gambar... dlm banyak2 tempat kt dahi jgk dia nk cium...
jht nyer nyamuk

Tuesday, May 9, 2017

aiyan dh rongak

as salam semua kwn2,

selamat hari selasa, yeyeh esok cuti, syoknya ddk umah layan tv kih3.... 

Nk cite ngn korang ni yg aiyan dh rongak, aduhla.... normal ke bdk 6 tahun dh rongak nih heheheh
Bt masa nih gigi dia yg lain elok, takde lubang, takde rosak tp senang tanggal lak.

Mula2 otw balik dari raub tu dia mkn roti kt dlm kete, tgh2 mkn tu dia mcm tgk sesuatu, tak lama tu edy pasan gigi dia dh ilang satu, sampai paking umah edy cari2 jumpa gigi dia kt seat belakang. 

Aku pun gelakkan dia lah, kejap2 suh dia tunjuk gigi, nk amik gambar tp dia malu2, kejap2 dia tgk cermin

Pastu ptg semalam, masa edy amik aiyan kt sekolah dia perasan gigi sebelah tu pun dh tanggal, teacher dia bgtau tanggal masa dia tgh buat kerja. dia sengih je


masa ni kami suruh dia tunjuk gigi yg rongak tp dia takmo,... 
cover takmo bg mama amik gambo gigi dia rongak

dpt jgk amik gambo gigi yg hilang satu tu... 

ni semalam petang.... dh 2 pagar yg roboh dh...


p/s: geram betul tgk kwn2 pi jln2 ke CH, bila lah kami lak nk naik sana... mcm tak dan nk tunggu sebelum pose

Monday, May 8, 2017

Rombongan cik Nor dan wak Wan ke Raub

as salam semua kwn2,

Salam isnin penuh indah, indahla wei arini edy antar pg keje, balik pun nnti dia ambik jgk kui3

Sabtu baru nih, majlis walimah maktek belah laki di Felda Tersang, Raub Pahang

Abah dh tempah bas siap2, Beria2 cari sedara yg nk ikut sekali sbb bas tu boleh muat sampai 45 orang. Sepupu aku yg carikan bas ni, mmg bas baru n cun lah.... harga sewa pun cun jgk tp kata kwn2 berbaloi dari naik kereta dr johor ke raub.

Mereka bertolak kul 12.00 tgh mlm Jumaat mlm sabtu tuh, alhamdulillah sampai homestay kt raub kul 9.00 pg, kami lak bertolak dr kl kul 9 lebih sampai dlm kul 11 kt raub.

Lps rehat2 mandi2 sume dlm kul 12 lebih baru gerak ke umah pengantin, lps dh gambar2 mkn2 dlm kul 1.30 ptg mereka pun grk balik ke johor, sbb jln kt plus yg agak jem dlm kul 11 mlm jgk mereka sampai johor.


ni bas yg bwk mereka, mmg jdt sgt hehehehhe... 
nsb la homestay ni luas.... boleh muat semua 35 orang n selesa la nk tdo ke nk baring2 ke


pakcik aku yg lepak kt luar... sambil amik angin pagi

mcm2 gaya.... dh tambah sorang lg menantu mak abah

kami... tp sbb belakang tu lighting kuat kami nyer gambo jd blur

gambar pantin baru ngn pantin lama, nyai ngn atuk... couple ter sweet

pantin baru ngn pantin lama skit, mak ngn abah couple malu2 

gambar separuh rombongan sbb ramai yg lelaki2 pakcik2 aku dok tunggu kt luar
maktek ngn adik bongsu aku, dia ni mmg tak tau terlebih vitamin apa sampai tinggi gini

maktek ngn adik no 4, kwn gaduh nih selalu org tertukar yg tinggi tu kakak, si maktek lak adik

kami... insyallah moga pasni makngah pulak di pertemukan jodoh
rombongan kami... ramai kan sesekali sampai ke raub

makcik2 pakcik, kwn2 abah pun join sekali

pantin yg sama tinggi sama katek hehehhehe



p.s:  mula dh rasa sunyi lak umah aku bila maktek takde nih, aiyan pun asik tanya maktek mana.... kalau dh pindah betul nnti lg lah sunyi kami