teman2....

Wednesday, September 27, 2017

kacang rebus


as salam semua kwn2,

Sila jgn kecam beberapa ntry aku yg agak lambat kuar n agak hambar isinya.

Tuan blog ni pun masih ada masalah kesihatan skit, jadinya ntry pun lbh kurang sama la mcm tuan nya lah.
Korang suka kacang rebus? korang suke kacang rebus yg mcmne? Biasa kalau beli kacang rebus dia mskkn dlm bekas surat khabar kan... kacang tanah ek bukan kacang kuda tau.

Ada 1 abg kt psr mlm taman melawati, dia jual kt motor je.... setiap selasa atau khamis dia ada, dia punya kacang rebus mmg spesel, bukan warna kuning mcm biasa2 org jual tp lain skit.

kacang rebus dia mmg fresh, lembut manis... hmmmm mmg kalau edy beli 1/2kilo aku sorang blh abiskan hehehehe...

jenis mcm kacang tu masih muda lg... mmg layan

Tuesday, September 26, 2017

peminat ikan

as salam kwn2 semua

aku ngn edy mmg peminat ikan, daging paling jarang kami beli... ayam rajin jgk tp aku lbh pilih ikan. 

Org jenis rajin mcm aku nih, kalau tak goreng aku bakar je heheheh... senang keje kan
Kalau rajin skit aku msk singgang, kalu rajin lg baru lah msk 3 rasa, gulai atau masam manis



ikan kerisi grg kunyit

ikan caru bakar, ada udang skit pun aku bakar sekali

jnji ada ulam ngn sambal cicah compom berselera mkn

Monday, September 25, 2017

Yee Mee sizzling .... mengimbas nostalgia


as salam semua kwn2,


Salam isnin kwn2, alhamdulillah ujung minggu baru ni balik kg johor, seronok mak aku anak2 balik kg. Aku balik sekali ngn maktek, kalau balik family kami je msti tak meriah... 

alhamdulillah pg balik berjln lancar waalaupun ada eksiden tp tak jem teruk sgt.

Gambar tunjuk sizzling yee mee tp cite psl balik kg lak hehehehe...

Dulu2 aku ngn kwn2 opis rajin layan sizzling yee mee kt care4 sebelum tukar nama aeon big, blh katakan asal jumaat msti layan.  Skrg dh tak penah pg sbb kwn2 masing2 dh jauh... ada kt kedah, ada kt bangunan sebelah n masing2 bizi

2 Minggu lps ajak edy layan sizzling yee mee nih, sedapnya msh sama mcm dulu... terubat rindu
sedapnya... aku jenis suke lyn kuah dia dulu, hirup panas2 nikmat

Thursday, September 21, 2017

Bukan anak mami

as salam semua kwn2,

Salam khamis kwn2 yek... tak sangka esok dh jumaat yek, pastu cuti lak esok

iNsyallah esok pagi nk gerak balik johor, harapnya moga berjln lancar jelah sampai ke kampung.

Tajuk psl anak mami, aku nih jenis suke jgk lah barang kemas.... tp tak berapa suke barang kemas yg beso2
Tp kalau korang tgk ni msti ingat aku mcm anak mami, walapun kalau anak mami betul2 mau kiri kanan lebat lg. Mula pakai 2 utas je yg bulat2... tp tkt lak aku terhilang yg keras tu sbb aku jenis pelupa. 

Skrg ni pakai terus 3 utas sekali kt 1 tgn, pastu aku ni jenis tak suke pakai dua2 tgn, belah kiri boh jam je, ni dh pakai mmg tak bukak dhla, sbb tu aku beli brg kemas kene jns yg lasak.




bukan anak mami ye nih... mengelakkan dr hilang

Tuesday, September 19, 2017

Memori 6 tahun lepas

As salam semua kwn2,

Salam selasa

Semalam ngn arini, terkeluar lak memori kt fb psl aiyan masa 1st time msk ward dulu.
Mula2 msk ward sbb dia kene pneumonia, lps 2 hari dlm ward doc pakar jantung cek katanya ada bunyi2, bt echo mmg sah ada vsd (ventricular septical defect) a hole in a heart.... masa tu mama mmg dh nngis tak benti2.... 

8 hari jgk kami ddk ward.... Pengalamn yg bt aku makin trauma ngn hospital.

Itu kisah 6 tahun lepas, skrg alhamdulillah makin membsr si anak kecil itu... moga kekal sihat hendaknya


Tgn dua2 pastu kaki pulak sbb ssh sgt nk mencari urat utk masukkan ubat.

Setelah 5 hari dlm ward, masa ni tgh bt echo... dia pulak tido

skrg... makin besar makin gendut, makin cerewet makin becok

Monday, September 18, 2017

Kesedapan serunding mak nor

as salam semua kwn2,

Salam isnin ye kwn2... ye yeh insyallah minggu ni nk balik kg johor.


Aritu, 9 sept adik bongsu aku balik Unisza lps cuti sem 3 minggu, lps dh sampai sana dia wassap gambar tgh mkn ngn membe bilik dia... mkn ngn serunding kelapa mak, ns impit n lauk  ayam kicap.

Terus tekak ni terasa2 nk mkn serunding mak, aritu masa raya tak puas mkn... kami adik badik mmg antu serunding kelapa, mkn nasi berlaukkan serunding je pun dh sedap sgt bagi kami.


sedapnya mkn ramai2 gini.... 

Friday, September 15, 2017

Sebijik muka mama

as salam semua kwn2,

Salam jumaat kwn2 yek.... 


Aiyan ni dulu2 masa kecik kwn2 kata ikut muka edy, dh makin bsr ni ramai kwn2 yg ckp ikut muka mama nya.

Bila tgk gambar2 nih, mcm ye jgk kan.... 
Agaknya btl jgk yg org tua2 kata, kalau anak tu ikut muka kita mmg tak se ngam, kejenya bergaduh je, sbb aku ngn aiyan mmg keje gaduh je... 
Ada je benda dia nk cari gaduh ngn aku.... hahahaha


boh gambar ni kt ig ramai yg kata senyum kami sama....
bak kata maktek, ayat klise sbb dr dulu dia kata muka kami sama

sama ke? gambar ni pic profile fb aku... pun ramai kwn2 kata muka kami sama...
lagi2 sjk aiyan dh makin bolat

sama ke? hahahhaha

ngetest topi baru tp goboh la, dh mcm rappers katanya
masa ni ramai kata dia ikut muka edy... masa ni dia baru 3 tahun lbh

Thursday, September 14, 2017

Kisah sedih di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Jalan Datuk Keramat

as salam semua kwn2,



Pagi td dlm kul 6.40 pagi, aku berhenti kt psr keramat nk beli kuih n sarapan utk aiyan, tiba2 dgr siren bomba kuat sgt, bomba, jpa ngn polis lalu betul2 sebelah masa tu dada aku rasa berdebar2, risau semua ada.... pastu abg jual kuih tu cita psl kejadian ni, sedihnya rasa.... sbb tu antara org pertama yg ada kt lokasi, lps dh bantu apa yg patut, call bomba dlm 6 lbh dia pun ke psr keramat buka gerai kuihnya.... dgr cerita dr nya pun dh rasa sebak ni kn pulak bila baca cerita penuh kt surat khabar online...

Alfatihah bt kamu semua ahli syurga....

gambar dr kwn opis yg ddk area situ

rasa nya da lebih dr 5 buah jentera bomba

tgk ni pun dh rasa sedih sebak semua....
kredit dr berita harian online

tak dpt bayangkan mcmnelah perasaan family n pelajar2 di situ... 

Tuesday, September 12, 2017

menu bahaya


as salam semua kwn2,

salam selasa kwn2, kepala sakit masuk angin agaknya sbb mlm td aku tak mkn nasi... tulah sapa suruh kan dh tau prt tu dh tua tp ngada2 tak mkn lak.

Menu jumaat lps, lauk simple2 je tp sbb ada budu + durian jd bahaya, sbb sedar2 boleh bertambah 2-3 kali


mmg layan... menu bahaya ni

Monday, September 11, 2017

Resepi Bergedil Jagung

as salam semua kwn2,

Salam isnin semua yek, selamat menduduki UPSR utk semua anak2 yg menduduki UPSR minggu nih.
Ni mesti ada mak bapak yg cuti  jgk n berdebar2 dek  mikirkan anak2 masing2 peksa.

Sabtu baru nih, terajin lak bt bergedil jagung nih, pastu ada share jgk resepi kt IG sbb ada kwn2 yg minta share, resepi bergedil nih aku dpt dr seorang bekas pekerja indonesia abah, mmg kene ngn selera kami. Unik pun iye jgk

Bahan2 Bergedil:

4-5 tongkol jagung mentah ( di hiris isinya)
3 ulas bwg putih - tumbuk
3 biji bwg merah kck - tumbuk
sejemput bilis - tumbuk
10 ekor udang sederhana- ptong 3-4 ( kalau tak nk boh udang pun boleh)
sedikit daun kucai- potong pendek
1 biji telur ayam
1 sudu bsr gula
10 sudu bsr tepung gandum

Cara Masak:

- Tumbuk jagung tadi tp jgn terlalu lumat
- tumbuk  bahan2 tumbuk hingga lumat
- Campurkan jagung yg telah di tumbuk dengan bahan2 bumbu tadi, gaulkan hinga sebati masukkan garam
- Masukkan sebiji telur dan udang, gaulkn dengan tepung gandum tadi hingga sebati
- Masukkan gula dan kucai td hingga sebati dan boleh di goreng dengan api sederhana.
- Bila dh garing bergedil td, boleh angkat dan cicah dengan sos cili.

selamat mencuba


mcmni lah hasilnya.... sedap lemak manis 

p/s: keledek tu kebetulan lalu kt genting sempah nampak ada jual tu yg belikan org ngidam, dia takmo keledek jepun yg luar pepel tu tp  yg keledek madu nih.

Friday, September 8, 2017

Layan org ngidam


as salam semua kwn2,

Salam jumaat kwn2, esok hari Agong yek, tak teringat lak

Aritu masa balik dr kerteh, ada org kirim keledek bakar nih.

Cari kt rnr genting sempah, nsb la ada jual klu tak, ada lah org msk batu belah batu bertangkup.



2 biji nih udah rm19 nsb lah betul spt di minta

Tgn org yg ngidam tu lah... 

Thursday, September 7, 2017

photo diary raya kerteh ep.2



as salam semua kwn2,

Kejap je dh khamis kan, almaklum msk keje hari selasa kan... terasa cpt hari berlalu.

Raya haji pertama kami mcm biasa pakai baju raya pagi2 tuh, salam2... pastu ptg lps zohor pg ke umah mak ayah biras aku, sbb familynya sembelih lembu so, ada ajak makan.  Raya pertama kn hari jumaat jd masa terhad skit.

Raya ke2, kami jln2 sekitar kerteh, paka je.... aktiviti mkn2 je kt umah... mil pun takde kt umah. 
Raya ke 3, mil msk mcm2.... mmg saja nk suruh anak menantu gemuk hahahha
Lagi pun isnin kami dh balik kl, tu yg ahad dia msk mcm2.... 


Si bujang di pagi raya pertama.... 

sup tulang versi mil, takde banyak kuah or daun sup... tp penuh ngn rempah

Gulai ayam utk di lawankan ngn nasi minyak
adik ipar rajin bakar daging korban, sedap lembut

sosej ni paling laju, sampai 2 bekas besar di bakar... laju je bdk2 mkn

ayam bakar kt oven, ni pun laju je tau2 tinggal kaki je

Bubur lambuk versi terengganu

petang tu last time bg dia main pasir

kusyukla dia main pasir tuh, takpe mama layan je sambil amik angin pantai


mainan yg dia pegang tu, kelmarin dia timbus kt pasir tu, dia sendiri tak ingat mana... tak sangka tgh2 main tu dia jumpa lak
itu yg dia hepi sengih2 tu




Wednesday, September 6, 2017

bday maksu, tema merdeka

as salam semua kwn2,

Salam rabu penuh ceria

31hb baru ni masa kt kampung, semua adik beradik edy balik kampung, adik beradik seramai 9 orang tu, cuma 3 org je yg belum berkeluarga. Umah tokmi mmg dh riuh mcm ada kenduri sedangkan kami2 je... 

Mlm tu bt sambutan bday maksu, adik edy yg bongsu, tema merdeka... semua anak2 buah pakai baju bendera. Almaklum tokmi kan tailor tersohor kt kampung tuh..... 

Mmg meriah, gini lah kalau dh semua berkumpul... Moksu aiyan ni mmg spesel skit mcm aiyan jgk tp ada mcm sydrom down skit cumanya dia boleh berdikari, ckp pun ok cuma kadang2 je tak paham... suka melayan anak2 buah nya... 

moksu yg tgh2 tuh sebelah aiyan pakai spek besar

moksu ngn 7 anak buah nya.... 


dh mcm s jibeng dh hahahha nk jgk pakai spek itam

sesi potong kek... banyak sgt kamera masa ni, masing2 tgk sana sini 

moksu nk posing anak2 buah dh tak tahan tgk kek

p/s: menghitung hari nk balik kg johor plk, sian la mak dh rindu kt cucu nya

Tuesday, September 5, 2017

raya haji kerteh ep.1


as salam semua kwn2,

Selamat kembali semula ke bandar n kembali kerja kwn2.... 

Aritu kami balik awal, 30hb, rabu tu kami dh balik kerteh, jln mmg lenggang n lapang je.  Sampai area kemaman prt dh bunyi keroncong, dh kul 2 lebih... banyak lak kedai mkn ttp... jd kami terjah A&W lama tak minum root bear nya.

Kenyang mkn tu trs balik ke kerteh.... esoknya 31hb aktiviti jln2, ronda2 lah..... 
Petang tu wajib jln ke pantai, sbb si aiyan dh request nk main pasir, tp nya sbb ramai sgt org jd kami bg dia main buih jelah... 

Dh puas main buih dlm kul 6 lebih gerak balik umah, layan lak laksa kuah putih mil msk.

lama tak lyn anw... kebetulan lak banyak kedai ttp masa tuh... terjah la sini

layan betul dpt air nih

esok ptg kami jln2 main buih kt pantai kemasek lak... 


gasakla 2 beranak tuh... aku tgk je dr jauh

takat main buih pun mcm nk gaduh kn hahhahaha.... masa ni petang mmg redup nyaman je ngn anginnya