teman2....

Monday, September 11, 2017

Resepi Bergedil Jagung

as salam semua kwn2,

Salam isnin semua yek, selamat menduduki UPSR utk semua anak2 yg menduduki UPSR minggu nih.
Ni mesti ada mak bapak yg cuti  jgk n berdebar2 dek  mikirkan anak2 masing2 peksa.

Sabtu baru nih, terajin lak bt bergedil jagung nih, pastu ada share jgk resepi kt IG sbb ada kwn2 yg minta share, resepi bergedil nih aku dpt dr seorang bekas pekerja indonesia abah, mmg kene ngn selera kami. Unik pun iye jgk

Bahan2 Bergedil:

4-5 tongkol jagung mentah ( di hiris isinya)
3 ulas bwg putih - tumbuk
3 biji bwg merah kck - tumbuk
sejemput bilis - tumbuk
10 ekor udang sederhana- ptong 3-4 ( kalau tak nk boh udang pun boleh)
sedikit daun kucai- potong pendek
1 biji telur ayam
1 sudu bsr gula
10 sudu bsr tepung gandum

Cara Masak:

- Tumbuk jagung tadi tp jgn terlalu lumat
- tumbuk  bahan2 tumbuk hingga lumat
- Campurkan jagung yg telah di tumbuk dengan bahan2 bumbu tadi, gaulkan hinga sebati masukkan garam
- Masukkan sebiji telur dan udang, gaulkn dengan tepung gandum tadi hingga sebati
- Masukkan gula dan kucai td hingga sebati dan boleh di goreng dengan api sederhana.
- Bila dh garing bergedil td, boleh angkat dan cicah dengan sos cili.

selamat mencuba


mcmni lah hasilnya.... sedap lemak manis 

p/s: keledek tu kebetulan lalu kt genting sempah nampak ada jual tu yg belikan org ngidam, dia takmo keledek jepun yg luar pepel tu tp  yg keledek madu nih.

10 comments:

- dieyana - said...

wow, sedapnya!

norey said...

sedappnyaa...tq dana share resepi...

aryan azra said...

wah sedapnya nih, boleh cuba nanti

Petak Bunga said...

suka jugak buat begedil jagung..tp x pernah lg cuba letak mcm..nanti boleh cuba..

Mommy Cici said...

sedapnyaa . thanks share resepi

hainom OKje said...

Kenapa panggil bergedil Dana? Tak de pun unsur unsur kentang dlm tu? Hihi.... nak bagi femes nama bergedilah tu kan....

Nampak sedap tu Dana.... wallah!

norhidana miswan said...

Dieyana- sedap lemak berkrim gitu

k Norey- sama2 kak selamat mencuba

k Aryan Azra- try la kak, mana tau anak2 akak suke

Petak Bunga- cuba lah, mana tau tersuka sbb ada rasa2 lemak manis dr jagung tu

Mommycici- sama2 dik

k Hainom- bergedil tu kn di buat dr jagung tumbuk, tak semestinya bergedil msti guna kentang kak nom oi hahahha...

Warisan Petani said...

Kira ni jemput2 jagunglah.

Inani Hazwani said...

Sedapnyaaa! Nani selalu buat cekodok jagung. Ni macam cekodok jugak kan kak Dana?

hainom OKje said...

Yeh.... tak tau. Ingat kentang je