teman2....

Tuesday, November 1, 2016

Resepi bubur pulut hitam mudah

as salam semua kwn2,

salam selasa yang ceria kwn2

Sesekali share resepi ok jgk kan, tp resepi paling ringkas n mudah la
versi aku mana ada versi susah2 heheheh

Bahan2:

Pulut hitam (aku beli 1 plastik yg siap2 bungkus kt giant)
air kosong secukupnya
1 kotak santan kelapa
2 helai daun pandan
setengah bongkah gula melaka
sesudu kecil garam

Cara masak:

- Rendamkan pulut hitam ngn air semalaman atau rendam pagi utk di masak petang
- Rebuskan pulut hitam yg sudah di rendam ngn daun pandan
- Bila pulut hitam dh empuk masukkan gula melaka n sedikit garam
- Akhir sekali masukkan santan n boleh matikan api
- Siap bubur plt hitam versi mudah
-Boleh makan time pns2 n ada yg suke sejuk2

ni versi aku ye... sesekali bt mmg layan betul

15 comments:

lieyalatif said...

peberet aku ni dana...aku lagi suke bubur pulut hitam dari bubur kacang...lagi plak dpt letak durian...perghhhhh....

zeera lily said...

senang sgt buat,, boleh pass kat mak since sy penggeli bubur.. kiki..
btw, jemput singgah page saya =)

Adam said...

Memang sedap bubur tu.
Cuma nak buatnya malas.
Mungkin saya lelaki.
Malas nak ke dapur.

Bila nak buat tu.

Kakcik Nur said...

Rajin Dana...

sedap tu. Makan panas sedap, makan sejuk pun sedap... tak habis boleh buat aiskrim :)

Kakzakie Purvit said...

Anak kakak yg no. 2 suka bubur pulut hitam ni Dana
Biasa dia yg buat kalau kat rumah kakak.

nurbijen said...

Saya kalau orang hidang bubur ni baru boleh makan dana..
Nak buat sendiri, mmg bercinta... hihihi

Nooriah Abdullah said...

aduh terliur tengok bubur ni dana
akak pun lama dah tk buat sbb tkde pulut hitam huhu
nak kena cari jugak ni lepas ni

norhidana miswan said...

Lieya- aku pun suke cuma kadang kalau nk beli rasa dia mcm kureng, aku kan jns banyak songeh walaupun klu msk sndiri pun asal boleh je hehheeh

Zeera- senang dik, klu takmo rebus lama kene rendam semalaman

en Adam- hehehehh tp lelaki pun boleh sbb nk bt nya mudah rebus je

Kakcik Nur- bila teringin itu yg bt tuh kakcik

k Zakie- itulah kak, tak ramai minat bbr plt hitam ni, tp bg dana mcm kene ngn tekak sbb tak manis sgt tak jemu mkn

k Nurbijen- senang kak, bt mcm dana nih senang keje heheheh

k Noor- kt Brunei ssh nk cari ke kak Noor plthitam?

Norhayati Mohd Isa said...

emmmm dapnyaaaaa..
feberet akak ni dana oiii..
Kalau dekat akak dah minta semangkuk ni.. hihihi

admirenaa said...

sedapnye peberet sy ni xpandai nk buat huhu

Qhaifa Nur said...

Apa saja namanya bubur, kak Nur mesti masuk dlm esbok...mkn sejuk2 sedapnya Dana...

Sue Bee said...

Resepi mudah mcm ni la yang SB paling suka

atiehilmi dot com said...

saya bukan penggemar bubur.. hee~ tapi suami suka !!! nanti kena buat yang nih.. yang penting kurang manis..

Inani Hazwani said...

Fuhh sedap ni :D

hainom OKje said...

Hakak jarang sangat buat bubur ni Dana sebabnya tak de sapa yg akan makan nanti. Jadinya tak yah buat lagi bagus.
Bubur ni faveret mak mertua ai ni tau