Tuesday, November 8, 2016

Resepi ns goreng Sardin

as salam semua kwn2,

salam selasa arini

Arini rasa nk share resepi simple mimple juga mudah la
Ada kwn2 yg mcm pelik je bila aku ltk kt fb kata bt ns grg sardin, bkn ssh senang sgt2.... 
Dh lama jgk aku try bt ns grg sardin nih, dr jaman bujang... sampai adik2 aku pun dh terjangkit2 biasa bt kt kampung

Nasi goreng sardin

Bahan2:

2 mangkuk nasi, ( tak kisahla nasi mlm td ke nasi yg baru msk)
1 mangkuk kecik sambal tumis sadin ( hancur2kan sardin tuh biarkan ngn sambal2nya)
2 ulas bwg putih - tumbuk
3 ke 4 ulas bwg merah kecik - tumbuk
5 ke 7 biji cili api - tumbuk
sedikit bilis - tumbuk
sedikit garam

Cara Masak:
- Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 tumbuk hingga naik bau
- Masukkan sardin dan gaul2kan hingga sebati dan masukkan nasi yg dh di hancur2kan ( yg tak berketul2) (kalau ada nk tambah sayur2 boleh masukkan masa nih)
- Gaul nasi hingga sebati, perasakan ngn garam
- Buat bulatan kt tgh2 ns goreng n pecahkan sebiji telur... gaul hingga sebati
- Bila tlr dh sebati boleh matikan api

ns goreng peberet aiyan, compom dia mkn bertambah2

p/s: Aku mungkin edit muke ngn pakai makeup tp tak pnh nk edit gambar jd kurus... manusia kadang kata2nya lepas tanpa penah di fikirkan dulu impaknya

13 comments:

  1. aku penah buat sekali jek dana...tak silap mase baru2 viral kahkahkah...pantang viral mesti laju jek nak buat kan...

    aku suke pedas2...baru ngam dgn sardin tu...tapi dah anak2 pun nak mkn makanye kene laa kurangkan kapasiti kepedasan tu huhuhu

    sape komen kong ajo gitu...mmg nak makan penampo tuh....aku gune jek camera 360 tuu bagi pelowles haahahahaah

    ReplyDelete
  2. simple dan mengiurkan yummy. boleh try

    ReplyDelete
  3. Kalau kakak dpt sekarang ni pun macam kakak nak jugalah Dana
    Kakak tadi macam tak lapar tapi sekarang dah lapar pulak..

    ReplyDelete
  4. sedap gak kan guna rencah sardin... good idea kalau ada sambal sardin lebih. tak terfikir la pulak. akak selalu buat nasi goreng kalau ada ikan goreng lebih.. takyah boh bilis.. tumbuk isi ikan goreng tu je jdkan rencah.. anak2 suka..

    ReplyDelete
  5. Inani- sedap nani, aiyan pun suke

    k SA- blh bt menu bekal akak

    Lieya- ko mmg laju je kalu viral, aku dh pnh msk ns grg nih sblm2 viral lg ptt dr dulu aku viral kan... biasalah, aku kn gemuk lainla kurus mcm ko

    MOmmyCIci- try dik, anak2 pun suke blh kurangkan pds

    k Zakie- hehehehe kt umah tu mmg dh jd kegemaran even aiyan suke

    k Madiha- sedap kak... try jgn try

    ReplyDelete
  6. jadi lapo dana.

    pasal org nak mengata tu dana, tolak ketepi je.. dengki tuuuuu..

    ReplyDelete
  7. Tengok gambar dh jadi lapar.
    Stok sardin banyak ni.

    ReplyDelete
  8. arghhh..mulut orang kalau nak mengata memang tak berhenti..pedulikan je dana.. gemuk ke kurus ke yang penting ramai sayang kau kan.. ramai lagi orang yang baik hati dalam dunia ni..ignore je mulut-mulut puaka itu..hehe

    ReplyDelete
  9. Serious Dana hakak pun baru pertama kali dengar nasi goreng sardin ni. Tak pernah buat lagi. Alahhhh....tp boleh diterima je, sama je kita buh lebih ikan gorengkan.....

    ReplyDelete
  10. nasi goreng sardin best.. sebelum masuk nasi kita goreng sardin tu bagi garing2 sikit hihi..

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...