teman2....

Monday, August 29, 2016

resepi ikan bakar petai cara dana


as salam semua kwn2,

selamat pagi kwn2.... hrpnya takde yg monday blues yek... 
aku arini bersemangat pi keje nih.... semangat tudung baru tau.... kih3

Arini rasa nk share resepi mudah ngn korang... cara aku, msti lah yg mudah n ringkas2 
org `rajin` mcm aku kan, mana nk msk yg rumit2 kih3

Bahan2:

5 ekor ikan cencaru belah belakang (ikan lain2 pun boleh jugak)
3 sudu besar cili boh 
1 sudu kecil paste asam jawa
setengah sudu gula
sedikit garam
1 biji bwg merah ( di mayang halus)
1 biji tomato (di mayang halus)
segenggam petai 

Cara Masak:

- gaulkan semua bahan2 di atas ngn sebati 
- masukkan dlm ikan paste yg dh sebati di gaul tadi... boleh jaga di lumur kan pada ikan
- bakar utk 10 ke 15 minit je pastu siap
- nk lg sedap balut ngn daun pisang tp sbb takde apa yg ada jelah ye



gini lah rupe ikan bakar petai ku.... masa tgh masak

lawankan ngn cili potong mmg layan.... 

p/s: tak penah2 raya haji dpt lepak lama kt kampung... tp kali nih edy kejap je ngn kami kt kampung sbb dia tak dpt cuti... ptg raya haji tuh dia dh balik kl

12 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Wah sama resepi akak tengahari semalam..
Tapi akak letak bendi..
Akak sumbatkan sambal cili yg siap dimasak..
Semua tu Nabilah yg buat..
Sebab akak gi tengok najeeha tuisyen intensif maths..
Balik rumah semua dah terhidang..

Memang layan tu Dana..
cili kicap tu :)

Mila@Rimbun said...

yumyum.. sedapnyer

adarnadzmie said...

terlio akak tau... sudah la x mkn sarapan lg nih....

Sue Bee said...

telan aiklio jap SB..lagi2 bila ganding ngan sambal kicap cili..sedap

Kakzakie Purvit said...

Cencaru bakar anak-anak kakak suka Dana tapi petai mereka kurang sikitlah
Lawan dgn kicap cili/bawang memang sedap.

hainom OKje said...

Ikan caru ni kalau fresh, bakar kosong pun sedapkan Dana. Inilah lagi ada bawang, petai bagai tu...mmg sedap banget.

Alah Raya Haji bukannya ada apa sangat Dana...relax ar hihi....

Qhaifa Nur said...

Amboi berselera nk makan ni Dana...potong cili padi perah limau gaul dgn kicap, sedapnyaaaa

Nooriah Abdullah said...

Terliur tnegok cencaru bakar petai tu Dana
Cencara tkde stok petai ada lah
Nak kena godek ikan lain kot ni haha

wahida said...

hoiiii!! terliur okeyyyy...

nnt nak buat jugak la...tq sayang share resepi...

#teampetai

norhidana miswan said...

k Norhayati- hehehhe... ni menu org rajin kak, tgk anak akak pun blh bt

Mila- sedap2

k Adarnadzmie- lenkali kene tgk tgri kalu tajuk makanan kak

Sue- ehehe itu cicah paling mudah nk bt

k Zakie- bdk2 biasa lah mkn suke petai kak

k Hainom- betul tuh kak nom... mmg tp sbb aiyan nye tadika cuti, kene lah cuti gk

k Qhaifa Nur- mmg itu lah gandingan nya

k Noor- hehehe ikan lain pun jalan kak

k Wahida- hehehhe ye geng petai

ZULHILMI TEMPOYAK said...

btoi2 cara sndr ni.. hehehe

Inani Hazwani said...

Nangis tengok. Sedapnya kak dana masak :)