teman2....

Tuesday, March 8, 2016

Resepi Kari Cendawan ala Dana

as salam semua kwn2....

Smlm nyer ntry ada psl kari cendawan, ada kwn2 yg tanya camne msknya...
arini rajin lak nk share resepi cendawan tiram kari...

Resepi nya aku pakai sembarang je, sbb minat sgt ngn cendawan... ingat dulu msk utk family kt kg
lps abah rasa dia suke lak, pastu tiap kali aku balik kg msti abah beli cendawan tiram suh msk kari... dulu lah masa zmn aku bujang lg... pastu mmg  kari cendawan nih jd feveret kami sekeluarga...


Bahan2 nya:

500gm cendawan tiram
1 bwg merah besar 1 biji - tumbuk
1 biji bwg merah hiris
3 ulas bwg putih - tumbuk
1/2 inci kunyit hidup- tumbuk
1 kotak kecil santan  ( kalau ada yg fresh lg bgs)
3 sudu serbuk kari ayam adabi (serbuk kari apa2 pun boleh)
sedikit je kiub ayam (suku dr 1 kiub tuh)
sedikit daun kari
1 keping asam keping @ 1 biji tomato yg masam

Cara masak...
- tumiskan bahan2 yg tumbuk n bawang merah hiris ngn sedikit minyak sampai naik bau.
- masukkan serbuk kari tumis hingga naik bau n masukkan sedikit air
- bila dh nampak msk bahan2 tumis masukkan santan, cendawan, kiub ayam asam keping jgk daun kari
- kacau2 ngn api perlahan perasakan n boleh matikan api
- siap utk di hidang

* Boleh je kalau nk masukkan ayam atau udang, bebola apa2 je lauk.
Selamat mencuba

ni mmg cuma cendawan n ada boh skit kobis

ni aku campur ngn bebola ayam

ni campur ngn telur rebus... sbb masa tu ada lauk tlr je kt umah hehehhe

ni versi cendawan tiram ketot2


17 comments:

Qhaifa Nur said...

Tu la dana..pestime kak nur tgk kari cendawan..selalu masak dgn tiram aja..lps ni bole try buat..mesti sedapkn

Norhayati Mohd Isa said...

Akak tak pernah buat kari lagi cendawan ni Dana..
Selalu akak buat masak tumis jer atau campur dgn tomyam..
Nampak sedap pulak tengok dana masak tu..
Nanti akak nak cubalah..

norhidana miswan said...

k Qhaifa Nur- hehehe cube kak jgn tak cube... versi dana nih senang je... mana tau sekali bt trs jth cinta

k Norhayati- heheheh dulu dana pun mcm tu kak, tp ntah saja2 try... jadi n sdp ahli keluarga lain pun suke... itu yg kadang time rasa nk ratah msk banyak2 ratah cendawan je

Kakzakie Purvit said...

Hmm... mestilah sedap
Kakak apa pun kalau cendawan memang suka Dana.

aizamia3 said...

Tak pernah cuba lagi. Setakat goreng tepung tu biasa buat.. ;)

aryan azra said...

WAH BEST NIH..TAK PERNAH LAGI AKAK BUAT CENDAWAN MASAK KARI, BIASA SUP ATAU SAYUR CAMPUR JE

Bbwana adienia said...

Erm..mesti sedap..wana suka mkn cendawan..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Boleh nak cuba juga. Tak pernah masukkan kiub ayam dalam kari macam ni. Biasa masuk dalam sup aje. Boleh nak juga bila masak.

Jobdirumah Buat Duit said...

Nampak sedap kari cendawan ni. Biasa masuk dalam sup dan juga tomyam aje cendawan tiram ni. Kari tak pernah cuba. Nak kena cuba nampaknya.

norhidana miswan said...

k Zakie- hhehehe peminat cendawan jgk yek kak

k Aizamia- cube kak, msti akak suke nnti

k Aryan Azra- try lah kak, msti akak nk cube lg

Bbwana- sdp wana, cube lah

PMDR- cube lah, kiub ayam tuh sbb nk bg rasa je, kalu dh letk ayam ke udang tak pyh boh kiub

Jobdirumah- cube lah kire kelainan kn

Cho Zila said...

fulamak nampak sedap sebab lain dari yang lain isinyertu..kot idak kerangjerlerkan... dana memang suka cuba macam2 tu yang akak suka ... akakni kalau menutu akak tau memang itujerler akak buat tak berapa berani nak pelbagaini esp suami akak memang derjer cakapnyer kalau lain rupanya...

Inani Hazwani said...

Wahhh lain daripada yang lain ni. Hehe

Amy Hilmirda Daud said...

semuanya nampak sedaplah Dana ...

Bitt (double IS) said...

dapnyaa

hainom OKje said...

Kari cendawan belum pernah test. Boleh jugak tukar selera sesekali kan. Ni asyik buat sup jer hihi

hainom OKje said...

Kari cendawan belum pernah test. Boleh jugak tukar selera sesekali kan. Ni asyik buat sup jer hihi

hainom OKje said...

Kari cendawan belum pernah test. Boleh jugak tukar selera sesekali kan. Ni asyik buat sup jer hihi