teman2....

Wednesday, March 30, 2016

resepi epok2 @ karipap cara dana

as salam semua kwn2,

selalu ari rabu bt ntry WW tp ntah rasa nk share resepi lak....
sesekali aku terajin share resepi kan... moh le kwn2

Cara aku bt epok2 nih, doh dia inti  cara senang, cara org kampung...
tak reti aku nk bt karipap pusing2 yg pakai majerin ke butter tuh...
Tp kalu korang nk cube apa salahnya kan....

Bahan2 doh:
1 kg tepung gandum
sesudu kecik garam
3 senduk minyak panas
air sejuk secukupnya.....

Cara2 Buat:

- masukkan tepung dlm besen besar masukkan garam n kacau
- masukkan 3 senduk minyak panas td n gaul rata
- Uli ngn air, jgn lembik sgt ye kwn....
- rehatkan dlm 10 min doh tu

Bahan2 Inti:
1.5- 2kg kentang (potong dadu)
3 keping daging burger ramly ( boleh tukar ngn sosej, tukar ngn hirisan ayam atau apa2 je)
3 ulas bwg putih- tumbuk
4-6 biji bwg merah kecik - tumbuk
setengah inci kunyit hidup - tumbuk
sedikit bilis - tumbuk
3 sudu besar serbuk kari
1 biji tomato- potong dadu
garam
3 sudu gula
daun sup

Cara2 masak:
- tumiskan bahan2 tumbuk hingga naik bau dan masukkan serbuk kari
- masukkan daging burger tadi biarkan masak, masukkan sedikit air
- masukkan kentang dan tomato
- masukkan sedikit air masak hingga empuk
- perasakan ngn garam dan gula
- akhir sekali masukkan daun sup


untuk kak Hainom hehehhe jgn jeles dana bt epok2 lg mlm td, tulah sapa suh tulis dana bt epok hari2 kt blog tu semalam hehehhehe

bekal arini, mlm td sampai kul11 baru siap semua hehehhe... 


18 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Rajin betul Dana ..
Akak pagi tadi singgah gerai bawah pokok jer beli epok2 ni hihihi ;)

Umie Adli said...

rajin betul mak sorang ni

Qhaifa Nur said...

Ni yang rasa nk buat lagi ni dana..
Amboi siap bawa bekal lagi...sure kenyang smpai lunch tuuu

Kakzakie Purvit said...

Sekilo Dana? Macam nak buat jual aje hihi...
Untunglah kawan office dpt makan foc tak payah beli sarapan:)

norhidana miswan said...

k Norhayati- ini je kuih yg walaupun leceh dana sanggup bt biarpun sorang2

Umie Adli- hehehe sesekali je rajin nya

k Qhaifa Nur- hehhehe bt jgn tak buat kak

k Zakie- hahah selallu sekilo tuh simpan bt prozen kt umah kak, tahan seminggu jgk, ptg2 blh bt minum ptg... edy suke, aiyan suke

Suriaamanda said...

Fav akak karipap..bestnya..tp x pandai bab2 kuih ni...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedap pula nampak karipap ni. Sambil buat kerja makan sebiji dua memang kena ;-)

Jobdirumah Buat Duit said...

epok2 ni macam karipap juga yea. Cuma bentuk dia aje lain?
Betul ker macam tu akak?

Cik Da said...

rajin la dana ni...

Nafira usof said...

aiyooooo!!!! Kak Dana terliur epok2 Okjer trus buat kira ok lah. nih nih! yang dr semalam tgk epok2 Okjer, haini tengok epok akak pulak. rasa mcm di pulas2 perut nih mintak epok2 jugak. mana nak beli nihhhhh. kalo nak kemain susah lagi nak carik.. geram betol.

norhidana miswan said...

k Suriamanda- hehehe try test la buat kak... mana tau lps tuh tersuke bt

PMDR- betul2

Jobdirumah- cer tgk kt tajuk tuh? karipap ngn epok2 tu sama jelah dik oi

CikDa- mmg peberet kak itu yg rajin bt

Nafira- hehehhe.... alah ada tu cube cari kt psr mlm msti ada nyer

Azian Elias said...

rajin dana. kalau akak, main beli je lah.

wahida said...

ya Allah...akhirnya aku jumpa resepi karipap yg senang giler....nak try...
tapi kalo nak buat half kg je, mcm mana dengan minyak masak tu? pakai dua senduk je ke?

aizamia3 said...

Tahap kerajinan akak belum sampai lagi. Tapi nak cuba jugak nanti ni.

Amy Hilmirda Daud said...

sama macam resepi MIL akak guna minyak.
akak pun dana kalau buat kena banyak, masing-masing tak cukup 2-3 biji :)

Inani Hazwani said...

Fav ni karipap :)

aryan azra said...

rajin betul dana, pos kat akak sikit

hainom OKje said...

Mana boleh tak jeles....WAJIB jeles weyh. Nampak tak tulisan beso di situ? Tu menandakan jeles tahap dewa tu haha.....
Tak peeee.... mak kasi chance taiko tunjuk skill dia dulu
Jangan fengsan na kalau mak dah mengganas haha