teman2....

Friday, March 11, 2016

cendawan kukur @ jamur sisir

as salam semua kwn2,

maaf semalam diam membisu, nk BW kwn2 pun tak dpt.... skrg nih JUPEM dh miskin, saja sekat blogspot ngn fb utk penjimatan.... kata GST dpt pungut berpuluh bilion tp tak tau ntah apa rakyat dpt.... lps kul 8 tak blh dh nk jenguk blogspot ngn fb, fb tgk kt hp blh la tp blog nk layan kt hp alahai tak puas.

Isnin nih aku cuti ye kwn, esok nk balik johor ahad sepupu kawin kt pasir gudang.

Sabtu lps beli cendawan kukur nih, lawo2 pulak aku nengok cendawan nih... rasanya dia mcm bkn pngut kt kayu mcm tradisional nyer cara, sbb rasa kayu tuh takde n bau dia lain... hheheh 

TP dh beli, hruslah masak n enjoy kan.... 


saja msk lemak cili api cendaawan kukur nih

nampak bersih je... nk siang pun senang... 

p/s: balik kg kali nih mak aku takde kt umah, dia dh pg umah adik nya kt psr gudang huhhuhuhu

15 comments:

Kamsiah Yusoff said...

dah berpuluh tahun tak jumpa cendawan sisir ni..
teringat masa kecik2 dulu..suka kutip kat batang pokok getah yg mati...

cheq da said...

Sedapnya bila di masak lomak

Kakcik Nur said...

Masa di kampung dulu, kakcik dan adik2 pungut sendiri cendawan ini di batang pokok getah yang dah mati. Buat masak lemak memang sedap...:)

aryan azra said...

sedapny acendawan sisir masak lemak.. selamat bercuti dan balik kampung ye dana, akak pun cuti juga sampai rabu..hehehe

Norhayati Mohd Isa said...

Ya dana..
Skrg ni cendawan sisir pun dah guna kaedah tanam cendawan tiram tu..
Tu lah yg akak tanya pada penjual cendawan tu..
Patutlah bersihkan dana..
Kalau ambil dari pokok getah tu lain baunya..
Sedapnya.. dana.. macam nak cari lagi..

Selamat bercuti dan balik kampung dana..

Kakzakie Purvit said...

Kakak teringin betul nak makan cendawan ini Dana
Dulu masa kakak kecik senang kalau ada org tebang pokok getah tak lama kat batang dia akan tumbuh cendawan ini. Dah berpuluh tahun kakak tak jumpa tau.

TukangKebun said...

Masa kecik dulu teringin makan kutip kat kebun getah.
Suka masak berlada dengan ikan bilis.

Qhaifa Nur said...

Dana...lama tul kak nur x mkn cendawan sisir...
masak gulai + ikan bilis...aduh terliur nihh

Lea Ismail said...

sedapnya cendawan ni. lea suka buat rendang dengan kerang

aizamia3 said...

Nih feveret akak masa kecik2 dulu.. tak payah beli, pungut je sebab dia tumbuh pada dahan pokok getah yang dah mati. Tengok cendawan ni, teringat arwah Wan dan Atok..

hainom OKje said...

Kukur ternaklah tu agaknya Dana, kalau tak dia mesti bau ek...Sedap tu masak lemak cili padi.
Selamat berkendurilah ye...jgn lupa ambik gambo ngan sepupu sepapat ek

iryanty ismail said...

sedap cndawan ni..tapi dah payah nk cari

wahida said...

hoiiii sedapnyaaaaa...aku ni dah la hantu segala mak nenek cendawan...
ko buat pulak masak lemak, terliur dah ni...mmg saja je ko kan...grrrr

Inani Hazwani said...

Sedapnyaa. Nani suka masak tumis :)

Nooriah Abdullah said...

lama nya tk mkn cendawan ni dimana nk cari masa ni Dana alahaiii