teman2....

Tuesday, December 20, 2016

Resepi sulur keladi tumis

as salam semua kwn2,

salam selasa semua kwn2.... 

arini agak slow penghasilan ntry... agak kelaut tuan nya blog ini. 

Aku nk share resepi mudah aku ngn korang, resepi orang kampung.... 
Entah korang kenal ke idak sayur nih, sulur keladi... mmg kegemaran aku adik badik... 

Jumpa sulur masa kt pantai klebang... apa lg, wajib la beli kan

Bahan2:

2 Ikat sulur keladi ( di siang @ di bersihkan sulurnya)
3 ke 4 ulas bwg putih - tumbuk
20 ke 30 @ segenggam cili api kampung - tumbuk
4 ke 5 biji bwg merah kecil - tumbuk
sejemput bilis -tumbuk
sesudu kecil asam jawa
sesudu kecil gula
garam

Cara Masak:

- tumiskan bahan2 tumbuk hingga naik bau
- bila dh naik bau dan msk tumisan masukkan sedikit air, biarkan sekejap masukkan sulur keladi 
- ttp kuali sebentar hingga sulur keladi layu
- masukkan sedikit air, asam jawa dan gula
- perisakan ngn garam tunggu hingga sulur lembut dan boleh matikan api

Petai pun amik sulur pun sama hehehhe... dh nmpk takkan nk tgk je kan



gini lah rupe yg dh siap msk... mmg aku ngn maktek je mkn, siap ratah lg

p/s: kt opis ni ikutkan zon 2 tp pg td baru takde air, mintak2 jgn la esok baru ada air... nngis wei

12 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Sulur ni nak bersihkan macam mana dana..
Akak ada jumpa jugak masa balik kg suami kat Melaka..
Tapi takut nak beli sebab tak tahu nak siang..
Petai pun banyak kan dana..

Naily's Kitchen said...

Danaaaaaaa.. sedapnyaaaaa sulur keladi..my fav jugak tu..hihii
Mata petai tu beso2..uishhh sedap tu..
Norhayati Mohd Isa.. sulur tu kena kikis luarnya. Kena kikis betul2..kalau tak bersih nanti gatal kat tekak bila makan..hehe..suka suki je aku tolong jawabkan..Amponnn tuan punya blog..kihkihh

Amanda Suria said...

Sedapnya...tp kena pandai siang kan sbb gatal...sedapnya buat masak mcm ni..pas tu goreng ikan masin...wahhhhhhh.....bertambah mkn

Warisan Petani said...

Sulur keladi ni kalau Xpandai siang dan masak, mungkin gatal kat tekak.
Kalau sulur keladi liar yang hidup kat air pun biasanya gatal.
Kena betul2 masak (jangan separa masak) baru X gatal.

Kakzakie Purvit said...

Lamanya kakak tak makan sulur keladi ni Dana
Tapi baca resepi Dana tu sah Dana ni kuat betul makan cili huh! kalau tak berasap telinga tak tahulah hihi...

Aida Salleh said...

Akak memang tak pernah makan Dana. Ni lah akibatnya kalau bapak org KL. Sayur-sayur kampong ni memang kami adik beradik tak berapa kenal sebab abah memang tak makan. jadi mak dulu pun tak pernah masak. Kesian kami. Huhuhuu

norhidana miswan said...

k Norhayati- kene bersihkan kulit dia kak, blh tarik mcm kite tarik kacang buncis tuh... btl jgk kalau yg dh kering ssh skit nk siang kecuali yg dh biasa siang...

Naily- hehehhe amboih dia lak tlg bg tips yek, tau la ko teror msk2

k Amanda Suria- btl kak kene siang btl2, pastu jgn rendam lama2 ngn air blh gatal

en WP- btl2, tp selalu org jual bkn jns yg liar, klu liar mmg gatal lah jwbya...

k Zakie-hehehe itu kalau jumpa wajib beli kak, ssh sgt nk jumpa nya

k Aida- hehehhe nk wat cmane kak, udah org bando mana kenal sgt syr2 kampung gini...

Inani Hazwani said...

Sedapnyaaa. Boleh try ni nanti :)

Qhaifa Nur said...

Sedap Dana...pernah masak
Kalau jumpa mmg nk beli

Anonymous said...

Akak pun suka mkn sulur keladi masak asam. Letak siput sedut pon sodap!(kak ziel)

hainom OKje said...

Sulur keladi? Bukan batang keladi ek? Mcm tak pernah makan je...
Tapi mak kalau ada depan mata harus bedal jugak tu Dana.... Mak pun orang kampung weyh

TukangKebun said...

Gebu gebu tengok bunga kantan kedai tu jual.