teman2....

Friday, December 9, 2016

Resepi Ikan Kerisi msk Pindang

as salam semua kwn2,

salam jumaat arini...

smlm maaf ye kwn2 diam tanpa berita, heheheh takde idea ko, gambo pun ilek tu yg senyap je...
tp aku dtg kunjung umah kwn2 tinggalkn jejak

Arini nk share ngn koran resepi masak pindang
Tp mungkin org area2 johor je yg kenal kot, sbb masa aku tunjuk kwn2 aku kata pelik je hehehe
msk pindang ni mcm msk singgang jgk tp ia di tumis...
Rasa pun lbh kurang mcm singgang je, klu takmo tumis pun boleh je tp dia mmg boh kunyit

Bahan2:

5 ke7 biji cili api ( nk lebih pedas boleh tambah) - tumbuk
3 ulas bwg putih - tumbuk
1 biji bwg merah besar - tumbuk ( nk gantikan pakai bwg merah kecik pun boleh, guna 4 ke 5 biji)
1/2 inci kunyit hidup -tumbuk
sedikit garam
1 sudu kecik asam jawa ( boleh di ganti ngn asam keping)
daun kunyit
sedikit minyak masak

4 ekor ikan kerisi potong dua (boleh jgk guna ikan lain)
1 biji tomato potong wedges

Cara masak:

- panaskan minyak n tumis bahan2 tumbuk hingga naik bau
- masukkan sedikit air biarkan hingga mendidih pastu tambahkan air dlm 2 ke 3 cawan bergantung pada nk sikit atau banyak kuah
- lps tu masukkan ikan, asam jawa, tomato dan daun kunyit
- perasakan dengan garam dan boleh matikan api

gini lah rupe ikan kerisi msk pindang


p/s: minggu dpn 4 hari usung aiyan pi opis, sekolah dia cuti seminggu... mama nk cuti rehat 4 hari semata2 nk jaga dia rasa mcm syg lak cuti tuh... jd nya ddk la opis yek... bos pun dh bg green light

11 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Kalau akak panggil masak asam rebus tu Dana..
Kalau tekak tak selera..
Masakan ni lah yg membangkit selera kan :)

Sama mcm akak juga tu Dana,
Selalu angkut anak ke ofis bila cuti sekolah
Mereka pun suka :)

wahida said...

aku suka masak pindang / singgang ni dana...
masa aku pantang dulu mak mertua aku masak gini la, aku mkn bertambah ko..tak ingat yg aku ni tgh berpantang..haha...sampai kena tegur dgn mak mertua aku...ekekek...

Kamsiah Yusoff said...

akak suka masakan simple mcm ni..kalau buat mesti letak kaang bendi atau tomato..

Qhaifa Nur said...

Kalau dh no idea nk masak inilah lauk fev...
Suka hirup kuahnya dana...

Amy Hilmirda Daud said...

daj lama tak buat masak pindang ni, akak sorang aje yang makan.
Arwah mak akak kalau masak pindang ni cili tu dia masuk bulat-bulat aje.

Naily's Kitchen said...

hari tu aku tengok kak nooriah buat masak pindang nih..huiiiii.. meleleh ko..hihii..hirup kuah dia panas2..perghhh

raihanah said...

sedap masakan camni, pernah buat gak

Inani Hazwani said...

Masak pindang ni macam masak singgang lah. Sedaaap ni

Warisan Petani said...

kalau guna ikan terubuk pun sedap.

Siqah Hussin said...

Sedap!!! Siqah suka masak ni :D

hainom OKje said...

Kitakan sekapal haruslah tau masak pindang ni Dana...
Hakak buh kunyit selalunya Dana. Tak de kunyit togel gitu pun jalan je hihi