teman2....

Thursday, April 2, 2015

photo diary kebun sayur makngah

as salam sume kwn2... 

selamat hari khamis... rasa cpt lak minggu nih, almaklum lah sbb mule keje hari selasa kan, pastu asik sibuk je.... semalam sana sini cite psl gst, fenin kepala kalu asik mikir... nk tak nk kene hadap gk... 

tak pe PM najib kata kan gst bukan beban utk rakyat... yolah tu pak jib

spt yg aku tuliskan smlm nk cite psl kebun syr makngah kt kampung... 
makngah balik kg akhir bln 12, dlm masa 3bln je tgk keliling umah dh lain... sebelum nih banyaknyer kurus2 pokok n banyak rumput... makngah mmg dr dulu suke menanam2 nih, tgn sejuk... kalu mak aku dh tanam pastu dia mls nk jaga itu yg kadang pokoknyer kurus keding... kui3

umah aku nih di dirikan atas tanah gambut, keliling umah mmg abah suke tnm pokok nenas sbb tu sentiasa ada bekalan nenas.... n keliling umah jgk ada pokok kelapa sawit... 

jom2 mari layan


ni tepi tingkap bilik aku... ada mcm2... benih2 anak2 lada, ada kangkong, ada sawi bayam... 


ni sambungan gambar atas.... sawi tuh bkn dr benih tp dr puntung sawi yg mak beli kt kedai...
puntung ke akar yg ujung dia tuh... 
ni lak kt tepi balkoni depan... tempat ni redup skt sbb berbumbung n sebelah tu ada pokok besar... 

sambungan dr atas  bhg tepi ke belakang... anak2 cili api, ada daun kelsum mcm2 anak benih ada sini

ni salah satu pokok cili api kt belakang umah betul2 sebelah pintu belakang... tinggi sgt pokok nyer


ni belakang rumah.... pokok cili api cili beso n pokok bayam.... 

ni pun belakang umah jgk.... pucuk meranti makngah tanam kt sini... tabur je... ubi tuh sebenarnye bt pagar tp hidup sekali pucuknyer mmg bt sayur la

ni belakang tepi dapur... pokok kacang panjang n pokok timun... 

pokok anggur... dh lama tnm tp sebelum ni tak terjaga... bile makngah balik kg dia letak kt ampaian lama,
 sbb ada tempat utk dia melilit menjalar

tepi umah... bak choy... tak lama lg dh boleh bt syr nih

oregano pun ada.... mudah rupenyer nk hidup ek kt sini... 

11 comments:

Tihara said...

kemahen lama akak tunggu loding dana
sejak gst ni line pun kemahen kedukut lagi..
tapi akak suka pd dana ^_^
itu yang melekat kat screen nih
sambil cubit gst..geram2

Fatin Mraz said...

bestnya rumah landed.. leh berbakti pada tanah...& dapat hasilnya ;)

norhidana miswan said...

k Tihara- huhuhu dr semalam blog dana sunyi je takde org jengah komen pun kak... hehehe

Fatin- umah kampung... itu yg blh cck tanam... kawasan umah luas

Kakzakie said...

Luas tanah yg ada memanglah kalau rajin apa pun menjadi. Lagi-lagi tanah gambut Dana bila dijadikan tanah bakar pokok sayuran dan bunga sangat mudah hidup subur...

Suka kakak tengok semuanya.

norhidana miswan said...

k Zakie- betul tuh kak, makngah mmg rajin bt tanah bakar... itu jd subur je

Sarah Talib said...

bestkan kat kampung boleh tanam macam2
x biasa tengok lgi pokok oregano..

aizamia3 said...

geramnya tengok segala macam jenis sayur yang ada tu.. bestnya Dana.. ;)

norey said...

best kalau duduk kampung..mcmc² boleh tanam...puas hati tanam sendiri....berbakti pada tanah..adalah hasilnya

Zaila Mohamad said...

salam perkenalan,

wah meriahnya laman, teringin juga nak jadi rajin macam ni tapi apakan daya rumah tak ada tanah pon..huhu

hainom OKje said...

Rajinnya mak Ngah menanam, agak agaknya mak long rajin tak?

Kopiolimauice said...

syokk nye tanam menanam semua nye subur belaka...