teman2....

Monday, February 20, 2017

Resepi Popia sardin versi dana

as salam semua kwn2,

Selamat hari isnin, pg nih terasa rajin lak nk share ngn korang resepi popia inti sadin.

Aku nih kalau teringin nk mkn sesuatu, mmg rajin buat sendiri... sbb kadang takde jumpa org jual apa yg aku nk mkn tu hehehhehe... 
nampak sgt selera lain dr lain kan ... nk wat camne, selera org kampung kan.

Mak aku, dr kami kecik sampai beso panjang nih mmg tak penah bt popia inti syr yg mcm biasa org jual, dia suke buat popia inti mcm epok2, inti kentang ngn ayam or daging, atau sardin.

Jadi kami adik beradik pun terikut la ngn cara mak msk tuh...
Bagi korang yg tak penah bt popia sadin mcm aku, blh la cube nnti ye 

Bahan2 Inti:

Kentang 1 kilo di potong panjang2
1 tin besar sardin ( di hancurkan)
4-5 ulas bawang merah kecik - tumbuk/ blend
3- 4 ulas bwg putih- tumbuk/ blend
15 biji cili api - tumbuk/ blend
sedikit garam n gula
2 slice keju chedddar
sepokok daun sup- potong halus

Cara Masak:

- Tumiskan semua bahan2 yang di tumbuk/ blend hingga naik bau dan kering
- Masukkan sardin yg kite telah hancurkan tadi, masakkan dlm 5 ke 10 minit
- Masukkan kentang dan sedikit air, biarkan hingga empuk
- Perasakan dengan gula n garam, akhir sekali masukkan keju td
- Taburkan daun sup dan matikan api... biarkan sejuk sebelum gulung dgn klt popia

Ini lah rupe inti popia sardin ku itu

kejap je buat 50 biji popia, lagi2 bila takde org mengaco 

gini lah rupe popia sardin ku

Sebelum simpan dlm peti, kasi interprem dulu

p/s: opis aku nih, asal isnin je takde air, kene call maintenance baru ada air.... pastu jumaat ptg sblum kul5 dh takde ari... apa lah nk jd nih

15 comments:

aryan azra said...

sedapnya pagi2 tengok makanan..senang tu lama akak tak buat popia

Kakzakie Purvit said...

Kalau kukus pun sedap juga Dana
Lembut aje rasanya:)

Kakcik Nur said...

Senang buat sendiri, kan Dana. Buat banyak-banyak, simpan. Bila-bila rasa nak makan, tinggal goreng je... :)

raihanah said...

menarik, senang je boleh buat sendiri

Nafira usof said...

uishhh.. unik nih. tak pernah lagi tgk popia inti ginnih.
nak buat sendiri kemain malas. ape kata hantar sket kat shah Alam. hahahaha.. Ampunnnnn.

tetiba teringat pulak popia inti cendawan yg pemes skrg ni. i neh hantu cendawan. tapi sama jugak alasan seperti di atas. malas nak buat. hak hak hak.

norhidana miswan said...

k ARyan - senang kak, klu yg ssh mmg tak buatlah dana nih

k Zakie- tak penah lak kukus kak,dana suke yg ranggup2 gitu

Kakcik Nur- betul tu kakcik, tingin grg je... puas mkn

k Raihanah- aah senang je...

Nafira- ko tu mmg semua mls hahha... pakkal jauh shah alam tu klu dkt akak dh kirim... inti cendawan tu blh je nk bt tp akak lg teruja isi sadin nih

norey said...

sedappnyaaa dana..tgk inti tu....huhuhu...nak kena rasa air tangan dana ni....hehehheehhe

Inani Hazwani said...

Sedapnyaaa kak Dana.

Fieda Zan said...

nanti akan tiba saya akan buat.. hehehe.. acuan karipap dah beli... nanti buat karipap inti ni

Warisan Petani said...

Buat minum petang sedap ni.
Terasa lapar pulak.

Ainniah Zulkefli said...

sedapnya popia sardin. senang rupanya nak membuatnya yer. tq share resepi senang2 macam ni.

Amy Hilmirda Daud said...

nampak sedap tu Dana.

hainom OKje said...

Kiranya ni ala ala makan karipap inti ranguplah ek Dana hihi... Sedap jugak tu weyh. Apa kira, kita yang buat dia kan....
Baguslah ko ni Dana, rajin. Patutlah Edy sayang ek...

Norhayati Mohd Isa said...

Good idea dana..
Boleh buat popia frozeen kan..
Akak pun nak buat lah..

LYAfrina said...

Mwnarik ni ! Apa2 pom msakan ..bila dh gna sardin confirm sedap..