teman2....

Tuesday, February 21, 2017

Resepi masak pecel @ msk lemak cekur


as salam semua kwn2,

Salam hari selasa yg redup arini, almaklum mlm td hujan lps dh lama tak hujan kn.

Arini tak berapa sihat, dok la batuk2 mlm td.... aku nih mmg sensitip ngn udara sejuk2 nih... org ada asthma mmg gini kot, slh mkn pun boleh jadi hal... 

Jadi arini  nk share resepi ngn korang lg
Masakan org jawa tapi nya, saja lah share kot2 ada yg nk try msk kan.

Ada org panggil msk pecel (ni bukan pecal yg ada syr2 tu tau) tp aku suke panggil msk lemak cekur @ kencur. Ni kwn2 jawa msti kenal masakan nih punya.
Aku paling suke aroma cekur tu buat berselera makan, nsb lah edy nih jns senang lauk ini pun dia boleh mkn bertambah2.

Bahan2:

2 ekor ikan bawal potong 4 - goreng ngn sedikit garam ye (ikan ni boleh ganti ngn ikan apa2, biasa org pakai ikan pari, ikan keli tp aku hentam je)
5 ke 6 ketul biji cekur - tumbuk
15 ke 20 biji cili api - tumbuk
3 ulas bwg putih - tumbuk
2 biji bwg merah kecik- tumbuk
1 kotak kecil santan
sesudu kecil asam jawa
sedikit garam n gula
2 cawan air kosong
daun cekur- potong halus (klu takde pun takpe)

Cara Masak:

- Rebuskan bahan2 tumbuk dengan 1 cawan air kosong, biarkan hingga naik bau
- masukkan santan dan secawan air, lpstu masukkan ikan goreng
- Perlahankan api, perasakan ngn asam jawa, gula n garam
- Biarkan hingga kuah pekat n matikan api


ni lah rupenya.... masa tu edy tgh sibuk kopek petai hehehehe


20 comments:

Kakzakie Purvit said...

Ini resepi org bangsa kita ni Dana
Cekur mana boleh tinggal.
Aroma dia itulah yg best sangat.

Kakak ada tanam cekur tau:)

Norhayati Mohd Isa said...

Saya suami isteri kurang sikit dgn rasa cekur ni..
Tu bila nak beli pecal tu siap tanya, ada cekur ke,
kalau ada cekur mmg tak jadi lah beli..
kalau teringin makan kena lah buat sendiri hihihi..
Tapi tengok lemak bawal cekur dana tu nmpk sedap..

Kakcik Nur said...

Kakcik suka makan pecal jawa yang ada cekur tu. Sedap... :)

norey said...

sedapp tu dana...

semoga cepat sembuh dana....cuaca xmenentu sangat...smlm balik kije panas ngat..ngat..tapi sampai puchong baru lepas hujan lebat...

Nafira usof said...

lawan ngan sambal belacan + nasi panas2. memang mak mertua lalu pon tak pasan nih.
aduhaiiii.. lapor pulak tetiba.

Acik Erna said...

Masa dok tg.karang selalu dapat mkn masakan ni sedap dana acik suka

Inani Hazwani said...

Nani tak berapa minat sangat cekur tapi abah Nani memang suka kalau letak cekur ni :)

Warisan Petani said...

Pecel lele pun enak jugak.

raihanah said...

sedap juga ni dana

Amy Hilmirda Daud said...

Dulu jiran kat kampung akak selalu bagi masak lemak cekur ikan keli. Masa tu tau makan aje tak terlintas pulak nak mintak resepi.
Lepas ni bolehlah buat resepi dana ni.

ZULHILMI TEMPOYAK said...

masukan petai dalam tu lagi menawan. hehehehe

Ainniah Zulkefli said...

wah pecal! sedap! 😋

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya. Boleh nak cuba juga nanti.

Jobdirumah Buat Duit said...

Sedap masak lemak tambah cekur tu.

Sue Bee said...

Ooo.. Ingatkan pecal.. Rupanya pecel. Bunyi dekat dekat sama. Cekur susah nak jumpa kat tempat SB.

raihanah said...

baru tahu ada beza pecal dengan pecel

Cik Rose said...

tak pernah cuba lagi ni.. ada resepi, bila-bila nanti boleh cuba. thank you kak :)

norhidana miswan said...

k Zakie- betul tu kak, jd selera tau... mestilah akak kn rajin menanam

k Norhayati- itulah kak, kadang ada org tak suke ngn bau dia, hehehe nampak menyelerakan kan

Kakcik Nur- sedap tu kakcik, makanan diet

k Norey- sedap bg yg suke kak... itulah perubahan cuaca mmg dana tak tahan

Nafira- hehehe tak pyh lwn sbb lemak bawal tu dh pds dh dik, mkn ngn sambal belacan kang nngis ko heheheh

Acik Erna- heehhehe tryla msk lg acik, mana tau anak2 suke

Inani- kadang bau dia tu org tak suke, akak lak hantu cekur

en WP- mmg enak pecel lele

k Raihanah-mmg sedap kak

k Amy- try lah kak, mana tau kene ngn selera akak sefamily

en Zulhilmi- dh jd bau petai lak nnti

Ainniah- sdp2

PMDR- cuba jgn tak cuba

Jobdirumah- sedap, klu ada daunnya lg sedap

k SueBee- heheheh sebutan lain skit, kene impot dr sini tuh SB

k Raihanah- beza... tp kadang org tk tau

cik Rose- cuba cik rose, alang2 dh duk jb tuh

hainom OKje said...

Mak hakak dulu dulu suka masak ni Dana. Tp mak guna ikan pari kecik, org panggil 'tuke'. Hakak suka je, hakak kan semua bedal hihi... tp tak pernah buat sendiri.

Edy makan ke tak tu?

LYAfrina said...

Msti sedap ni dana..x pernah lg msk mde ni