teman2....

Wednesday, July 17, 2013

salah ke aku rasa marah?!!

as salam sume kwn2,

arini takmo bt WW, arini nk membebel panjang2.... semalam maap takde ntry n tak ber BW, bile dh cuti tu paham2 jelah... semalam setel kt HKL pun dh kul2, nsb lah aku mmg cuti kalu keje mmg penat lah terkejar2.  Bile dh sampai umah nk lyn lg kerenah big bos tu, sian anak aku smlm...

sampai je kt HKL aku yg akan daftar dulu, papa cari paking, tau2 jelah HKL paking bkn main susah, tak tau la bile nk ada paking yg ckp, dh setel daftar terus jmpa doc yg urus utk tgk dia punya gerak kerja, doc tu bgtau aiyan ok, sbb dia dh pandai jln, bermain cuma dia msh lambat berckp... n dia suruh kami bwk aiyan utk lancarkn percakapan dia.

Setel kt Gerak Kerja, pg lak kt unit ophtalmology, utk mata aiyan... kt sana mmg tunggu berejam bayangkan dr kul9+ sampai kul1+ baru setel... betapa banyak kesabaran yg aku kene himpun kt situ, ngn aiyan yg dh ngantuk, penat.  Lps jmpa doc mata aku ok lg, aiyan kene pakai spek ko... power mata dia mmg tinggi knn 600- kiri 500, sbb tu mata kanan dia juling skit, sbb dia rabun... doc tu ckp dia nk fokus sampai dia nyer mata juling... kt situ dh setel dh kejap je, tp yg lama gile nk jmpa doc pkr mata n masa tu aiyan dh pnt, mengantuk sume... satu yg bt aku mrh kt doc pakar adalah, dia nk scan mata aiyan, kt doc mule2 tu dh scan tp dia nk scan gk, dh ada tulis report pun tp takpelah, paham2 jelah bile bdk dh pnt n mengantuk msti dia mengamuk2, nk scan mata anak aku mmg lah tak dpt, dia dh meronta2... last2 dia bwk aiyan kt 1 blik balut bdn n paksa aiyan bukak mata ngn 1 alat,yg dia mcm sengkang mata aiyan.. . yelah sakit ko aku tgk anak aku... udahla dia tak brief apa2 sblum bt tuh, bile aku tanya kenapa bt gitu, or skt ke tak dia mcm nk mrh... eh aku tak blh mrh ke? itu anak aku!... sblum mlt aku ckp yg bukan2 aku kuar dr blik tuh, tinggal aiyan n papa je, dh setel scan tu doc panggil utk tanya itu ini tp aku tak nk pg, aku suruh edy handle sbb aku menyampah tgk muka doc tu, cara dia tu terlalu hipokrit!!
Lps setel ngn doc pakar tu papa ckp takde apa2, mata aiyan ok just dia ada rabun tu je.  Rasa lega hrp tak pyh jmpa doc pkr tu lg.

Fuhhh panjang lebar kan, sile lah kwn2 jgn bosan nk baca yek. (yelah bkn selalu aku bt ntry bebel2 gini kn)

ni masa nk test power spec dia, ni pun dia dh ngamuk2... tp nsb doc tu baik n lembut je

tgk sampai bengkak mata anak aku... 

siap ada darah kt mata aiyan... nsb pg td dh ok


p/s: ada sorang sepupu menjual brg kt aku, paksa aku beli tp aku takmo... pastu perli2 ckp gaji bulan2 3k takkan tak mampu beli... cis, ni bkn psl gaji 3k ke apa, dh tu gaji tu aku tak pyh byr kete, byr bil2, byr utang, susu pampes aiyan,bt belanja sume? dia yelah tak kawin lg duk lak ngn mak,sedap2 je  sorry kwn2 terbebel lg

25 comments:

ros_reeza said...

YElah, sepatutnya doc tu terangkan dulu apa yg dia nak buat tu kan.. jgn main paksa je Aiyan..

bab paksa beli barang tu, sabor je la kak.. hihi,.. nak berniaga tu kena sabar.. kalau dah pelanggan tak nak beli, tok sah dok perli2.. betul gak ape yg akak cakap.. kita dapat gaji bukan untuk belanja semua tu. tapi, ada yang perlu dibereskan.. hihi..

Salam 8 Ramadhan :)

Fieda Zan said...

sabarla danah.. ujian di bulan poser...

izzah said...

memang patut marah pun k dana...xpe akak, bulan2 pose ni memang keimanan kita teruji sikit...biasala tu..golongan profesional ni kadang2 kurang skit ethics nyer..susah nk train akhlak n hormat pd org ni...sy pun slalu jumpa golongan yg mcm ni..layankan je la...

lizz said...

kalo saya pun marah jugak ader kpatut buat kat anak orang cenggitu...bukanker sepatutnyer kiter diberi penerangan dulu sebelum dr buat prosedur apa2 kan..tulah kena banyak bersabar bulan2 poser nikan...

lieyalatif said...

fuhh aku yg bace pun naik menyirap dana....gitu lee kan.... mmg le die handle ramai pesakit n penat tapi die kene ingat kpi kerajaan skrang...budi bahase tu termasuk sekali...

tapi aku hepi gak sbb aiyan takde ape sgt...ko gugel la petua ilangkan rabun ....mungkin leh cube dari segi tu pulak...

inazamri said...

sebak akak baca.kesian ayyan.mana la mak tak marah kalau anak dibuat mcm tu.tggu dah la lama sgt..mmg kena sabar byk2 lg2 bulan posa ni.ayyan be strong ok.ayyan budak pandai bijak kan.

Aine Ainun said...

Cian AIyan, meh acik hug dia, sampai bengkak mata tu...

saya teringat masa Irfan kena jaundise dulu, boleh dikatakan semua doctor kat wad tu penuh kelembutan, tak kira lelaki ataupun perempuan, sebab apa????? sebab pesakit dalam wad tu semua baby, budak kecik. Jadi patutnya doc kenala faham, dia merawat budak2, dia tak boleh la kasar macam tu...saya yang sentap ni Dana...sebak rasa. MUngkin betul dia pakar, tapi dia kena pakar juga cara2 berhadapan dengan pesakit...

Alahai, org tak mo beli tak bolehla paksa..bukan soal gaji kecik ke besar..tak matang sungguh macam tu, kelakar pun ada...hehehe

Qhaifa Nur said...

selalunya doc memang begitu dana kuat membebel ha..ha..
sabar sajalah...semua demi aiyan

paksa2 itu yang tak suka...

Dee said...

fuh..sis..u marah 2 benda ni..sabar ye..

dari pengalaman dee gi check mata kat HKL tu mmglah lembab..ingatkan zaman 2013 ni dah berubah..rupa gitu gak ye..

dee ada cataract dari kecik..faktor keturunan..tiap2 subuh dee ngan arwah abah dh terpacak kt jabatan mata tulah..pagar pun tak bukak lagi..bukak je terus amik nombor..tetap pukul 1 petang kang baru settle..smpi umur dee 13 tahun..x buat2 gak operation..last2 bila dah kerja baru dee buat..kat swasta..sekejap je..yelah..bayar mahal service baguslah kan..bayar sket..hmm..faham2 sudahlah..

tapi doc tu sepatutnya lebih memahami dan lembutlah..aiyan kan budak kecik..kesian dia..

norhidana miswan said...

Ros-reeza- ntahla ros, tau la deme tu pandai pkrkn tp....
akak mmg pantang kalu nk suh beli brg paksa2, terus hilang selera nk beli

Fieda- mmg sbr nih, kalu tak ntah jd apa

Izzah- tp tulah dik oi, kite nih org takde apa... kene sbr lah,deme yg jenis pelajaran tinggi tp belagak

Lizz- kadang ego tuh tinggi lain mcm lizz

Lieya- yelah,tp bkn dia sorang pun pkr kt situ aku nengok...agaknyr mmg gitu kot gaya doc2 kt HKL

norhidana miswan said...

k Inazamri- tu lah kak, tpaksa kite redha je walaupun dlm mrh

Aine- nk pg ke swasta rasa mls sbb dh refer psl jantung kt situ, tp mmg tak ptt lah dia bt cara gitu, tak semestinya dia pkr dia tau sume bnda

k Qhaifa Nur- itulah kak, sbr banyak2 nih

norhidana miswan said...

k Dee- mrh masa tu gak lah kak, tp sgt sedih ngn cara kerja doc kt sana... diaorg gaji besar tp manners takde,itu yg geram jugak tuh... pakkal lah mmg aiyan nyer masalah jantung refer situ so mls nk ke tempat2 lain, ntahla kadang fkr mereka mmg hipikrit

Papa Mifz said...

dugaan dan cabaran di bulan puasa kan...harap sekarang nih dah cool down yer...:)

NM02 said...

cian ayyan.. aku plak rasa sakit gk mate dia cenggitu. sabar la noks, dugaan bulan suci ni. harap ayyan ok je ye... sayang ayyan

norhidana miswan said...

papa Mifz- dh ok dh PM, mrh masa tu je... pastu takde mende

k NM02- redha je kami kak, mekasih yek

Cho Zila said...

gitulah rupanyakan ... dia memang pakar tapi jiwa kasih sayangnyer kurang ada.. buat keje macam robotjer.. baik suruh robotjer jadi doktorkan... isyh emo lak..

tuler danakan.. orang yang meniagani memang gituler kadang2 nak ditolak sedara ... tapi kalau dah cakap bukan2 gitu tak bestlerkan..

norhidana miswan said...

k Chozila- itulah kak, yelah deme pkr kite ni org bese2 je...tp kite lah yg nyumbnag bg duit gaji kt dia gk kan...
biasalah org niaga kak... mana nk pkr sume tuh, main paksa je

Aida78 said...

salam kesian aiyan kan kalau saya dah sekeh dah doc tu apa dia ingat anak kita anak ayam ker....ilang sabar ida belasah jerk ha2...geram sgt tgok doc buli anak kita yg sakit ni kan....

umiyumi said...

Salam Dana,
Kesian aiyan kena buat camtu. Ye lah kita ni menunggu lama pun habis kebas dan hangin, lagilah budak kecik kena tunggu lama2 mcm tu.. heee..

Daddy Ziyyad said...

Memang menyakitkan hati bila dipaksa membeli produk..kalau tak beli, diperli perli pula...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

kasihan kat aiyan. Sabar akak yea. Semoga aiyan cepat sembuh. Banyakan berdoa di bulan puasa ini.

ct rahani said...

daku yg sedih baca entry nih dana.. leh bayangkan keadaan aiyan ketika itu.. sian sgt kat dia..mmg doktor tuh x berhati perut..ishhh daku lak yg rasa geram..

semoga aiyan cepat sembuh.. amin..

Ibu Lala said...

Siyan kat aiyan. Mmg la kita marah dah org buat kat anak kita camtu. X kira lamdoktor ke sape. Patutnye dr kena ada etika nak layan kanak2 cam mana. Dr belajar x abis kut.

dear xila said...

ishhh doc kena la lembut dan sabarkan....hapy belated bfdat ayyan :)

hainom OKje said...

Budak kalau dah penat memang gitukan Dana....dahlah menunggu lama sian Daiyan...