teman2....

Friday, May 31, 2013

Kek Pisang kukus tak jadi

as salam sume kwn2,

aku nih kan jenis org yg kalu aku teringat apa2 benda, teringin nk mkn apa2, msti aku akan cube sedaya upaya nk bt, mcm baru2 ni aku teringat betul nk bt kek pisang kukus, dek gara sana sini nengok org bt kek pisang.  Aku mls nk bkr kt oven tp nk try kukus lak... ni 1st time aku bt kek pisang nih...

Smlm ptg balik keje, gigih singgah kedai beli keperluan bt kek, sampai2 umah aku tgk alamak pisang salah lak, bukan pisang berangan tp pisang montel, pisang montel tak berapa manis cam pisang berangan tp gasak lah, kene bt gk.  dh setel sume... time nk rasa kek pisang nih, bau sedap dh, rupe comei tp tang rasa... aduh2 kek pisang aku tak manis... tawar

aduhla, nk nngis rasa... udahla dpt banyak gk, lps di pikir2, mana yg lum dicuit tuh aku buh ngn madu pastu kukus semula, baru la rasa manis skit... huhuhui itu bwk gi opis nk bg kwn2 rasa pun tkt2

Resepi kek pisang kukus simple aku:

Bahan2;-
2 cwn tepung naik sndiri (nk gune tepung gandum pun blh tp tak gebus sgt lah nnti)
4 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1 cawan pisang (4-5 biji pisang aku lenyek)
3/4 cawan minyak
3/4 cawan gula
1 sudu teh esen vanilla
*aku tambah coklat rice skit

Cara2 masak;-
-ayak tepung, soda bikarbonat ngn baking powder tuh biar sebati
- pukul telur sampai kembang tp aku pukul ngn tgn je tak gune mixer
-masukkan pisang lenyek, gula, minyak gaul2 biar sebati
-last sekali masukkan tepung skit demi sedikit, gaul2 rata pastu masukkan esen vanilla
- kukus lah dlm masa 35-40 minit ikut pada besar mana bekas korang gune ( aku suke gune bekas pakai buang yg bulat2 sederhana tuh)

hasil pertama... masa ni lum rasa lg... 

ni yg dh tambah madu ngn coklat rice... 
p/s: ujung minggu nih nk bt pembersihan besar2an, mana2 baju aiyan yg dh tak muat, dh tak lawo tuh nk buang, mana yg elok lg nk bg org or simpan, baju2 aku ngn edy pun nk bt gitu... hari ke sehari makin tak muat dh almari baju

37 comments:

lieyalatif said...

ko mmg rajin dana....tapi betul kan dana, bile buat sendiri kite puas kan....aku mcm tegoda nak try gak laaa sbb menarik yg boh madu tu...sure lemak2 manis kan.....

ye la kooo, aku pun kene buat sesi pembersihan jugak...dah semak mate aku ngan himpunan baju2 budak2 nieh....

norhidana miswan said...

LIeya- kadang mls gk, tp kalu dh teringat tu aku mmg terus kene bt... kalu tak duk la terpikir2 lg..
Mari kite bt pembersihan besar2 an

Qhaifa Nur said...

dana, akak kalau kukus tak pernah buat lagi...
1st akak bakar kek pisang dulu jadi, rasa bangga tau...

yang ini pun nampak sedap juga...

norhidana miswan said...

k Qhaifa Nur- cube lah kak, senang je nk bt resepi sama, gebu gitu bile dh siap

Kakzakie said...

Kalau kakak buat tak letak coklat rice bagai Dana. Keluarga kakak kalau kuih yg ada pisang suka walau jemput-jemput pun sedap pada kami..

wahida said...

aku pernah buat kek kukus pisang ni nok...menjadik dan sedap...heheh...

tapi aku tgk ko punya kek pun terliur dah aku ni nok...kurang manis je la ye...ok lah tu nok...kang manis sgt, potong kaki lak....hahaha...

rinduan citarasa said...

percubaan pertama wlpun kurang manis. ianya berjaya juga dibuat tanpa masukkan dlm tong smpah.

dana.. jgn patah semangat

ps: kemaskan sekali almari kak Ayu boleh? hehhe

Azian Elias said...

ooo terlembik ye dana. akak suka kek pisang tau. nnt buat utk akak yeee.. hee..

Acik Erna said...

masa2 yang sangat meletihkan he he..
acik kalau buat operasi mengemas dan memilih macam tu..tak cukup sehari

norhidana miswan said...

k Zakie- hehehe ada yg letak coklat rice tu ada yg takde kak... saja je senang nk bg budak2

k Wahida- itulah, aku kadang prefer kukus dr bakar, hehehe bkn kurang je...tak rasa manis pun kak hehehe

Aida Salleh said...

siannya akak...rupa dah cun dah...tapi nasib baik kreatif, so taklah membazir kan?!

lizz said...

geramkan kalo tak jadik...
sib baik kretip tambah madu n coklat rice...sedap gakkkan...tak per lain kali try lagik...

Norzila Zakaria said...

xpe kak dana..try gik..chaiyok2..berusaha...tp rupa dia not bad..peh ni tukar pisang lain kak..

norhidana miswan said...

k Ayu CR- hehehe dana tak serajin akak la, boleh kemaskan tp 1 baju upah rm1 tau

k Azian- bkn terlembik tp tak manis kak hehehe... nk bt utk akak malu lah, cef2 akak lg teror2 msk

Acik Erna- itulah acik, kalu tak kemas ujung minggu hari keje mmg tidak lah

norhidana miswan said...

Aida- rupe je cun tp rasa kureng btpe dik

Lizz- itulah psl, tp takpe lenkali mls nk bt lg, kite bt kek lain hehehe

Norzila- pasni mmg pyh la akak nk bt lg dik, cube bt kek lain mybe kot

NEKCIK said...

salam dana..nekcik pun peeminat pisang ni..macam.macam kuih pisang nekcik akan cuba...Dana hantar mana pakaian yang tak mau lagi..nekcik nak hantar rumah anak yatim kat sini pun depa tak mau sbb dah banyak baju

NEKCIK said...

salam dana..nekcik pun peeminat pisang ni..macam.macam kuih pisang nekcik akan cuba...Dana hantar mana pakaian yang tak mau lagi..nekcik nak hantar rumah anak yatim kat sini pun depa tak mau sbb dah banyak baju

ieda immi said...

dik akak tabik kat koo .. ko nak ko buat .. janji sedap dan menjadi lah jugak kan ..

akak nie huwaaaaaaaaa nak makan tapi dari dulu memang x berani buat sejak bertahun dulu x menjadi ..
lepas tuu cam serik
kalau buat musti mak kena ada .. dia pantau macam mana .. huhuh
skrg kena tunggu mak balik , nak wat macam yg ko buat dik nieee
sedappp woo akak tgk
akak pun suke yg kukus dari bakar ;)

norhidana miswan said...

Nekcik- salam nekcik, wah2 blh geng la kite yek nekcik,peminat pisang, baju tu dana nk bg kt akak jual soratkabo kt opis nih kak

k Ieda- ish2 biasa nih yek,manja sgt... tau la duk ngn mak dia

akak ikut je resepi dana dpt tu, mmg mudah n simple insyallah jadi kak...

CheNamNam said...

tengok testur kek nya macam sedap..lembut ..tambahan madu dgn chip tue sangat bijak dana..takpe boleh buat dgn baik lagi nanti..

eh dah macam juri masterchef dah haku komen..kena sampuk ke ape ..bhahahahahah...

norhidana miswan said...

k CNN- heheh sbb tu suke bt kt bekas kecik2 gitu... ye lenkali dh tau kalu lenkali tambahkan gule lg... aah mmg ada gaya cep jo time bg komen kak

emy pokden said...

walaupun kurang manis..tp lembut giler kek pisang ko..nnti2 belilah pisang berangan pastu tambah gula lebih..hehehe...tulah..weken ni pun aku plan nak sort2 baju2 yg tak guna..byk baju asyik berlonggok jer..tak cukup hanger sampai..almari lah tak byk..hhuhu

norhidana miswan said...

Emy- baik mak encikkkk....
itulah aku tgk mana yg dh tak pakai n msh elok blh bg kt akak soratkabor tu, mana yg dh koyak ke apa buang je ke bt lap hehehe

tenku butang said...

lum pernah buat kek pisang lagi.. heee..

Ibu Lala said...

rajinnye. tak pe. nanti cuba lagi ek.

Teena Tna said...

Tgok nama jer pun da taw sedap, xpe kak lps ni bole practice lg..nnt bole bagi sy rasa sikit.

Aine Ainun said...

sy x penah kukus, bakar je, otupn lama da x buat dana...=))

heheeeh,
sayaponnnn..dah selesai kemas baju2 yg x pakai minggu lepas...clear..=). tapi terpaksa jugak tambah almari, walopun dah buang yg x elok.....

Tihara said...

nampak menjadi molek je tapi tak maneh ey, takpe 2nd time mesti dah terer nanti :)

ros_reeza said...

ok tu kak. rajin akak buat. Ros tak pernah try pun kek pisang. asik kek coklat je.. hihi

Papa Mifz said...

buat sendiri lagi puas hati kan...

my notes said...

klu kek tu krg manis x per , leh makan dgn madu atau sirap gula ... utk mkn sendiri x per . blh buat lbh elok pas nih ...

Deq's Qienz said...

kira oke la kak..nak juga cuba..hehee xpa nt cuba lagi ya..maaf la kak lama dah sy xjenguk akk kat sini..akak sihat ke??

norhidana miswan said...

Tenku Butang- try dik, tu akak bg resepi

Ibu Lala- sesekali dh teringin kak

Teena Tna- nama yg tak jd tu ke dik hehehe

Aine- dana mls nk membkr kadang tu, itu yg rajin mengukus je...

k Tihara- hrp2nyer gitu lah kak

norhidana miswan said...

Ros-reeza- cube lah ros, senang gak pe...

Papa Mifz- betul2 tu PM

My Notes- itulah kak,lenkali blh cube lg

Deq's Qienz- takpe,jnji tak lupe kt akak sudah... akak sihat alhamdulillah

ct rahani said...

rajin dana.. kek pisang daku suka yg x manis sgt.. sedapnya.. tetiba teringin nk mkn kek pisang jugak.. hehe..

lelamaisara said...

memang rajin ke dapur kak dANA NI tau...kalu saye duk ngan akak mau naik berat badan ku yg kering ni..hehhehee...

Qasey Honey said...

xpe cuba lg..itu pkara biase klau mbaking ni..QH pon gitu juga