Thursday, April 12, 2012

sagu gula melaka

As salam sume kwn2,

salam khamis sume kwn2... setelah 3hari tak bekerja akhirnya hari ini dtg keje ngn semangat berkobar2 tp boleh lak rasa spoil bile baca komen kt ntry sblum nih, ada jugak yek cik anonymous yg berminat baca blog aku secara diam2 pastu bg nasihat ala2 cam tak ikhlas... kalu betul lah nk menegur ke menasihat biarlah betul... jd lah kwn ckp secara kwn... ni tak... dhla tak bg nama main hentam je.... tak suke lah... kite ni biarlah beradap sopan sesama manusia

ok lah aku nih nk cite psl hari ahad sblum aku kene selsema... mak ngah sibuk duk uhsa sagu kt dlm almari tuh...aku pun dh teringin gk... so, sabtu ptg tuh masa edy balik keje dia singgah pasar mlm n beli lah daun pndan segala bagai... ahad tgri tu ngn semangatnyer aku pun membuat lah... hehehe kire jd lah gk walaupun air gula tu cair n santan pun cair gk... ahak2 jd lah jnji ada rasa kn... heheheh

hehee cair je ko

nk letak kaler ijau mls nk blend daun pandan, gune sirap je

Resepi nyer , (senang gile boleh la aku share ahak3)

250gm sagu (rendam 10 minit )
setitik dua sirap @ pewarna lain

rebuskan sagu dengan air hingga masak semuanya, rajin2 kacau supaya rata masaknya, lepas tu lalukan sagu kt air paip untuk buang kanji nya, pastu bile dh sejuk masukkan dlm tuperware2 kecik n simpan dlm peti ais

air gula melaka

1 ketul gula melaka pecah2kan
air dlm 500ml
2 helai daun pndan

masakkan gula melaka ngn air bersama daun pandan yg di simpul utk dpt bau yg harum mewangi, korang msklah air gula tu sampai pekat2 gitu yek, jgn ikut aku yg mls heheheh

Santan

1 kotak santan adabi
sedikit garam
250ml air

masakkan santan bersama air juga garam... kacau2 je santan tu jgn sampai pecah santan nyer ngn api yg pelahan yek, agak2 dh pekat gitu matikan.


p/s: seram lak ngn gempa smlm... mmg terasa kuat, tp alhamdulillah takde tsunami melanda mcm 2004...

25 comments:

  1. sedap makan sejuk2 tu.ignore je org yg tegur/nasihat cara tak berhemah tu.

    ReplyDelete
  2. letak dalam peti, kasi sejuk ni, memang sedap nih...

    ReplyDelete
  3. k Inazamri- ya betul...siap bt kali ke2 sbb cpt beno abis kak...

    en Jagau- meh2 dtg umah ada lg 3 bekas rasanyer heheheh

    Nur Anis- mmg sedap kan dik, akak yg selsema pun lyn gk

    ReplyDelete
  4. uih panas2...lepas zana ko plak kene...aku dah bace nak cik anon tu komen....takpe laa, anggap je tu nasihat dari die n die sayangkan aiyan....mungkin die emo kot tgk aiyan mkn ayam tak bagi die ahahahaah....mampus cik anon komen kat blog aku jugak kang!!

    uih, kecur aku tgk ko...kalo dekat, aku dah pi ketuk umah ko mintak semangkuk besar ahahahaha

    ReplyDelete
  5. suker layan desert camni...sejuk jer tekak..

    ReplyDelete
  6. Rajin dana buat bagai ini semua. Kakak suka kalau sejuk sedap kan..

    ReplyDelete
  7. Lieya- heheheh itukan beb, yelah dia tu prihatin tp nyampah lak aku jenis yg manusia tak bernama nih...

    heheheh kalu dkt aku dh lama ketuk pintu bg ko semangkuk 2...

    k POsh76- kadang tu beli kt kedai tak sesedap tekak kite itu yg bt sndiri tu time rajin2 kak

    kak Zakie- yg simple2 tu boleh la kak, mana yg rumit mmg takde lah

    ReplyDelete
  8. senangkan jika masuk dalam bekas gitu...makan sejuk-sejuk alahai sedapnya tapi saya tak rajin pulak nak buat....
    sedappppp..

    ReplyDelete
  9. k Qhaifa Nur- mmg senang time nk mkn n simpan kak... hehhehe yg leceh cume masa nk kaco dia selalu kn kak... tp dh siap tu rsa cam senang lak

    ReplyDelete
  10. rajinnyee le wat...kita ni arap dok baca resepi je..buatnye idokk...hehe

    ReplyDelete
  11. Mia Izzati- hehehe sesekali time2 cuti boleh la, kalu tak sama jelah kite nih

    ReplyDelete
  12. Wah....gambar aiyan da berubah;)

    sgt comel....
    Sy pu suka makan sagu ni, sdap mkan sjuk2 kan...nyummyy

    ReplyDelete
  13. wah boleh cuba ni... *smile* tak pernah rasa lagi sagu gula melaka ni. salam perkenalan dari *smile*

    datang follow dari blog karukors jagau's

    ReplyDelete
  14. aku suka giler makan sagu gula melaka, tapi tak pernah buat...kesian kat aku kan?

    ReplyDelete
  15. sedapnya dana...sejuk je rasa tekak makan ni :)

    ReplyDelete
  16. lya x pnh makan pon.. mcm asam gumpal j kan?? tu pon lya x mkn

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Norhidana,

    Kak Ros pun suka makan jugak sagu ni...tapi dengan ais

    ReplyDelete
  18. sedapnya sagu...teringin nak buat hihihi

    ReplyDelete
  19. aku ada baca gak komen si anoy tu...giler kentang sesedap rasa sound...kalu berani letak lah nama..hahaha...lantak dia lah nah..biasalah tu dunia blogging...

    ko ni byk benor bt makanan sedap2 time aku cuti...ko kena buat balik sumernya bila aku abis cuti nnti..nasib ahhh

    ReplyDelete
  20. Aine- hehehe kene tukar2 nnti org bosan lak... betul2 mkn sejuk2 mmg layan

    Smile- salam kenalan, tq berkunjung ke blog saya,nnti saya menyusul lak ye

    k Wahida- ni dh ada resepi apa kata try kak heheheh....

    k Tihara- aah kan kak,lg2 bile dh simpan dlm pt ais kn

    Lya- heheheh kt kemaman takde yek?mcm je asam gumpal tp tak lah...sedap tau cube lah try

    k Ros- w`salam kak...wah2 akak lg advance mkn ngn ice lg yek

    cik Rose- sdp di mkn pns2 kn kak...

    Emy- heheheh itulah tak sangka ada gk peminat misteri aku nih... ahak2 ko nih mcm lah ko tak biasa bt...ko bt lg sedap pe dr aku

    ReplyDelete
  21. hantar sini 5 mangkuk leh x.. nampak sgt sedap.. ekekeke..

    ReplyDelete
  22. mcm x pernah mkn jer lagi sagu gula melaka tuh...huhu

    ReplyDelete
  23. Arwah mak selalu masak dulu..rindu masakan mak..

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...