Friday, October 11, 2019

Resepi Lempeng Daun Bawang

As salam semua kawan-kawan,

Aku takmo sedih-sedih harini, walaupun dari pagi tadi dah nangis beberapa kali tapi kita kene tabah, kene kuat kena redha.

Ini resepi paling mudah aku kongsi dengan korang.  Tapi paling best tau... percayalah. Buat lak sambal sardin sebagai lawan memang best lah. 

Bahan-bahan:

3 cawan tepung gandum
1 biji telur
sedikit garam
daun bawang
air secukupnya

*kalau nk tukar daun bawang dengan daun kucai atau nk guna dua jenis daun pun boleh, lagi sedap ko.

Cara Masak:

- Letak kan semua bahan dalam satu mangkuk besar, dan gaulkan dengan air hingga sebati, aku guna whisk untuk gaul biar fluffy
- Aku suka bancuhan yang cair, masak dalam frying pan dengan sedikit je minyak.
- Masak dengan api kecik, aku suka yang ada warna coklat-coklat sikit garing gitu.


kita boh je gini lepas tu masukkan air gaul rata ye kawan-kawan

buah besar puas hati makan... 

aku lawankan dengan sambal sardin... 

cantik kan rupa lempeng kita... nk tukar daun bawang ngn kucai pun ok je

budak ini suka sampai 2 keping dia bedal

30 comments:

  1. Cantik pula bila bubuh daun bawang tu.. Nampak lebih menyelerakan..

    ReplyDelete
  2. Jangan sedih2 Dana..
    Nampak sedap sgt ni..nak buat pun simple.. tambah sedap makan dgn sambal Sardin tu..:)

    ReplyDelete
  3. terima kasihlah kasi idea untuk breakfast esok

    ReplyDelete
  4. Sha- itulah jadi lawo bila ada warna hijau tu

    Atie- betul, ada sambal sardin tu lagi best makan nya

    k Shiela- ehehehhe sesuai sgt dh tu, bila ada regu dia tu yang boleh bertambah

    ReplyDelete
  5. sejuk2 ni jadi lapar ni dana. sedap lak tu cicah sambal sardin tuuu..

    ReplyDelete
  6. k Azian- betul tu... ngam sangat dengan sambal sardin tu kan

    ReplyDelete
  7. Sedap juga utk minum petang ni Dana..
    Perghh regu lak dgn sardin๐Ÿ˜‹

    ReplyDelete
  8. Wahhh sedap nmpk...biasa buat cucur daun bwg/ kucao ja mcm ni..

    ReplyDelete
  9. Sedapnya! makan dengan sambal tumis tu lagilah bertambah. tak cukup sekeping!

    ReplyDelete
  10. sedap nau dah tu Dana, bersila menyicah lempeng dengan sambal sardin tu :)

    ReplyDelete
  11. Uishhh dap niii dana. Sihero kita kemain lg mkn ye

    ReplyDelete
  12. tak pernah buat lempeng cam ni. selalu buat lempeng kosong atau ada kelapa je. nanti nak try la.

    ReplyDelete
  13. SIMPLE JE MASAK LEMPENG SEDAP N MENGENYANGKAN

    ReplyDelete
  14. alamak masuk sini masa hari hujan + perut lapar pulak tu akaaakkkkkkk T______T

    ReplyDelete
  15. fevret..!! lagi2 kalo hari yang pagi hujan. ya Allah nikmatnya
    makan lempeng. cicah sardin ke sambil blis keee
    kalo xdeee
    makan gitu pun okay..!!

    ReplyDelete
  16. Ya Allah nampak sedapnya. Tak kira malam ni nak buat jugak with sambal sardin. Dah lama tak makan.

    ReplyDelete
  17. hidup ini bagaikan Roller Coster...

    boleh jadi gembira dan boleh jadi sebaliknya.

    BTW...happy always

    ReplyDelete
  18. K YatiCH- betul kak, jadi sesuai gitu

    k Kamsiah- try lah kak, best jugak tau

    Azhafizah- heheh betul tuh, kene ada regu dia mmg boleh bertambah2

    ShirVen- hehehe sila lah buat makanan jugak

    k Ana- tulah, memang ngam sangat...lagi2 sampai tengok tv

    k Ilahjy- hehehe dia pun layan jugak kak, lagi lah hujan kan lapar je

    Ibu Lala- nnti cuba lah kak, upgred sikit kononnnya boh sayur2

    Ezy- sedap lagi2 ada cicahnya

    k Paridah- betul tu kak, makan 2 keping mmg kenyang sampai malam

    Anamizu- ehehhe kalau ada bahan2, terus buat je

    SYM- heheh tulah, kalau dh hujan lapar je rasa nak masak apa2

    Tqa- hehehe lempeng ni bila-bila masa boleh di buat...

    MrHanafi- alhamdulillah, cuma apa kaitan roller coster dengan resepi lempeng saya ni ye

    ReplyDelete
  19. mudah dan sedap. membabngkit selera.

    ReplyDelete
  20. Mar- betul tuh, makan waktu masih panas atau dah sejuk tetap ok janji ada cicahnya

    ReplyDelete
  21. cer try letak cebisan daun kunyit lak next time kak, mesti rasa macam jemput2 daun kunyit tu ekk..memandai je aku ni bagi cadangan...hahahah

    ReplyDelete
  22. Sedapnyaaa... betul2 terliur melihatnya. Boleh cuba ni . hihi

    ReplyDelete
  23. Wah akak X penah buat kempeng letak dun bawang MCM ni.. sedap gak kalau letak

    ReplyDelete
  24. Sunah- hahahah daun kunyit rasa dia mcm pelik sikit nk jadikan lempeng, kang si aiyan tak makan lak sbb bau kuat

    Nadhie- cuba jgn tak cuba

    Mamapp- cuba kak, lawankan dengan sambal sardin mesti jadi punya

    ReplyDelete
  25. Cantik kejadian lempeng Dana.
    Memang kena sangat lempeng lawan dengan sambal sardin.
    Kalau Mrs. A buat lempeng mesti ketebalannya tak cantik sekata hahahaaa.

    ReplyDelete
  26. Menarik ni...boleh cuba nanti next time..lain orang lain cara kan..

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...