Friday, October 11, 2019

Resepi Lempeng Daun Bawang

As salam semua kawan-kawan,

Aku takmo sedih-sedih harini, walaupun dari pagi tadi dah nangis beberapa kali tapi kita kene tabah, kene kuat kena redha.

Ini resepi paling mudah aku kongsi dengan korang.  Tapi paling best tau... percayalah. Buat lak sambal sardin sebagai lawan memang best lah. 

Bahan-bahan:

3 cawan tepung gandum
1 biji telur
sedikit garam
daun bawang
air secukupnya

*kalau nk tukar daun bawang dengan daun kucai atau nk guna dua jenis daun pun boleh, lagi sedap ko.

Cara Masak:

- Letak kan semua bahan dalam satu mangkuk besar, dan gaulkan dengan air hingga sebati, aku guna whisk untuk gaul biar fluffy
- Aku suka bancuhan yang cair, masak dalam frying pan dengan sedikit je minyak.
- Masak dengan api kecik, aku suka yang ada warna coklat-coklat sikit garing gitu.


kita boh je gini lepas tu masukkan air gaul rata ye kawan-kawan

buah besar puas hati makan... 

aku lawankan dengan sambal sardin... 

cantik kan rupa lempeng kita... nk tukar daun bawang ngn kucai pun ok je

budak ini suka sampai 2 keping dia bedal

30 comments:

Sha Mohamed said...

Cantik pula bila bubuh daun bawang tu.. Nampak lebih menyelerakan..

AtieYusof said...

Jangan sedih2 Dana..
Nampak sedap sgt ni..nak buat pun simple.. tambah sedap makan dgn sambal Sardin tu..:)

Sheila Arshad said...

terima kasihlah kasi idea untuk breakfast esok

norhidana said...

Sha- itulah jadi lawo bila ada warna hijau tu

Atie- betul, ada sambal sardin tu lagi best makan nya

k Shiela- ehehehhe sesuai sgt dh tu, bila ada regu dia tu yang boleh bertambah

Azian Elias said...

sejuk2 ni jadi lapar ni dana. sedap lak tu cicah sambal sardin tuuu..

norhidana said...

k Azian- betul tu... ngam sangat dengan sambal sardin tu kan

cahayahidupku.blogspot.my said...

Sedap juga utk minum petang ni Dana..
Perghh regu lak dgn sardin๐Ÿ˜‹

Kamsiah yusoff said...

Wahhh sedap nmpk...biasa buat cucur daun bwg/ kucao ja mcm ni..

Azhafizah MN said...

Sedapnya! makan dengan sambal tumis tu lagilah bertambah. tak cukup sekeping!

ShirVen said...

aduh lapar aku dibuatnya....

Ana Jingga said...

sedap nau dah tu Dana, bersila menyicah lempeng dengan sambal sardin tu :)

ilahjy said...

Uishhh dap niii dana. Sihero kita kemain lg mkn ye

Ibu Lala said...

tak pernah buat lempeng cam ni. selalu buat lempeng kosong atau ada kelapa je. nanti nak try la.

ezy.xixii said...

sedapnye lempeng!

paridah said...

SIMPLE JE MASAK LEMPENG SEDAP N MENGENYANGKAN

anamizu said...

alamak masuk sini masa hari hujan + perut lapar pulak tu akaaakkkkkkk T______T

Siti Yang Menaip said...

fevret..!! lagi2 kalo hari yang pagi hujan. ya Allah nikmatnya
makan lempeng. cicah sardin ke sambil blis keee
kalo xdeee
makan gitu pun okay..!!

Tqa London said...

Ya Allah nampak sedapnya. Tak kira malam ni nak buat jugak with sambal sardin. Dah lama tak makan.

mrhanafi said...

hidup ini bagaikan Roller Coster...

boleh jadi gembira dan boleh jadi sebaliknya.

BTW...happy always

norhidana said...

K YatiCH- betul kak, jadi sesuai gitu

k Kamsiah- try lah kak, best jugak tau

Azhafizah- heheh betul tuh, kene ada regu dia mmg boleh bertambah2

ShirVen- hehehe sila lah buat makanan jugak

k Ana- tulah, memang ngam sangat...lagi2 sampai tengok tv

k Ilahjy- hehehe dia pun layan jugak kak, lagi lah hujan kan lapar je

Ibu Lala- nnti cuba lah kak, upgred sikit kononnnya boh sayur2

Ezy- sedap lagi2 ada cicahnya

k Paridah- betul tu kak, makan 2 keping mmg kenyang sampai malam

Anamizu- ehehhe kalau ada bahan2, terus buat je

SYM- heheh tulah, kalau dh hujan lapar je rasa nak masak apa2

Tqa- hehehe lempeng ni bila-bila masa boleh di buat...

MrHanafi- alhamdulillah, cuma apa kaitan roller coster dengan resepi lempeng saya ni ye

Mar Mansor said...

mudah dan sedap. membabngkit selera.

norhidana said...

Mar- betul tuh, makan waktu masih panas atau dah sejuk tetap ok janji ada cicahnya

Sunah Sakura said...

cer try letak cebisan daun kunyit lak next time kak, mesti rasa macam jemput2 daun kunyit tu ekk..memandai je aku ni bagi cadangan...hahahah

Nadhie Wueen said...

Sedapnyaaa... betul2 terliur melihatnya. Boleh cuba ni . hihi

mamapp said...

Wah akak X penah buat kempeng letak dun bawang MCM ni.. sedap gak kalau letak

norhidana said...

Sunah- hahahah daun kunyit rasa dia mcm pelik sikit nk jadikan lempeng, kang si aiyan tak makan lak sbb bau kuat

Nadhie- cuba jgn tak cuba

Mamapp- cuba kak, lawankan dengan sambal sardin mesti jadi punya

hasliynda umairah beauty said...

sedapnya

Mrs. A said...

Cantik kejadian lempeng Dana.
Memang kena sangat lempeng lawan dengan sambal sardin.
Kalau Mrs. A buat lempeng mesti ketebalannya tak cantik sekata hahahaaa.

ุนุจุฏู‡ ุงู„ุนู…ุฑุงูˆู‰ said...



ุดุฑูƒุฉ ุชู†ุธูŠู ุงู„ู…ู†ุงุฒู„ ุจุงู„ุฌุจูŠู„
ุดุฑูƒุฉ ุชู†ุธูŠู ุจุงู„ุฌุจูŠู„
ุดุฑูƒุฉ ุงู„ู…ุซุงู„ูŠุฉ ู„ุชู†ุธูŠู ุงู„ูู„ู„ ุจุตููˆู‰
ุดุฑูƒุฉ ุงู„ู…ุซุงู„ูŠุฉ ู„ุชู†ุธูŠู ุงู„ู…ู†ุงุฒู„ ุจุตููˆู‰
ุดุฑูƒุฉ ุงู„ู…ุซุงู„ูŠุฉ ู„ุชู†ุธูŠู ุงู„ุดู‚ู‚ ุจุตููˆู‰

Suria Amanda said...

Menarik ni...boleh cuba nanti next time..lain orang lain cara kan..