Friday, September 6, 2019

Resepi Pucuk Paku Merah Tumis

As salam semua kwn2,

Tahniah Harimau Malaya untuk aksi malam tadi walaupun ada rintangan dan halangan. 

Kisahnya aritu kan aku ke pasar tani dan terjumpa pakis merah ni, kalau orang terengganu mesti fikir nak masak bubur lambuk je nih.  Tapi aku suka tumis pakis ini.  Ringkas je nk mudah nk masak tapi sedap tau makan dengan nasi panas di lawankan dengan ikan goreng pun dh sedap. Pakis ni kalau kt kampung tepi jalan memang banyak, dan kalau petik sendiri aku suka amik yg ada bulat2 macam midin tu.

Bahan-bahan:

2 ikat paku pakis merah (siang ye)
segengam kecil ikan bilis, tumbuk
7-10 cili api, tumbuk
3 ulas bwg putih, tumbuk
5 ulas bwg merah kecil , tumbuk
air secukupnya
2 sudu minyak masak
garam

Cara Masak:
- Tumiskan bahan tumbuk hingga naik bau dan agak garing
- Masukkan pakis dan gaulkan rata biarkan ia layu baru masukkan secawan air
- Tutupkan kuali dengan penutup kejap, lepas tu perasakan dengan garam... siap

kalau kt kampung boleh dapat petik yg muda dan hijau2 lagi

tumis hingga bumbu sebati dan sayur layu baru masukkan air tau


gini lah rupa bila dh masak... nyum3

26 comments:

Suria Amanda said...

Akak x pernah makan hat yang ni..selalu makan yang biasa jual kat pasar tani
ataupun yang biasa abah akak kutip kat sungai...dapnya kalau buat kerabu pucuk paku kan...

Sunah Sakura said...

sedapnyaaaaaaaaa kak!

Sis Lin said...

Sedapnyaaa lahaiii....lama juga tak makan pucuk paku ni...

Sheila Arshad said...

tak pernah makan yang ni..

norhidana said...

k SA- yg ni mmg tak semua tempat ada rasanya SA, kat kampung dana banyak sbb tepi2 parit... mungkin mudah hidup di tanah gambut

Sunah-sedap dik oi... mkn panas2 lg best

Sis LIn- sedap kak, biasa makan yg kita beli kt psr tu... tp yg ni rasa lain kn

Sheila- mmg agak susah nk jumpa kt semua tempat

Kak Feni said...

pucuk paku merah tu macam pucuk midin kalau tempat kak feni. Mak selalu buat bubur lambuk letak pucuk ni. Resepi dia sorang je. Makan dengan ikan goreng, sedapnya ya ampunnnn.

Ain Athirah said...

bru tahu pucuk paku ada pucuk paku merah

adianiez AIDA said...

aida tgk bola mlm tadi.
memang syok! ha ha ah ha ha... yahoooo menang!

tahniah --> http://www.adianiez.com/2019/09/tukang-komen-bertuah-julai-ogos-terima.html

Sha Mohamed said...

Sedapnya.. selalu makan yang hijau je.. jarang jumpa yang merah ini..

AtieYusof said...

Utk bola sepak tu, tahniah Malaysia.. yee Menang!! haha
dah lama tak jumpa pakis merah ni Dana.. selalu makan yg hijau ja.. sedap.. :)

paridah said...

sedap nampak sayur paku midin dana

Tuan Hanafi said...

pucuk paku memang sedap..

lebih-lebih lagi masak cara kampung

Ujie Othman said...

Akak pun suka lauk pucuk paku, tapi blm pernah masak yg merah ni.

Kisah Tatie | The story about myself and my travel journal .. said...

mAKAN dengan nasi panas-panas layannn

AZ .Com said...

nice..nampak sedap tuu ...

Abam Kie said...

x pernah makan pucuk paku merah. lps ni kena cari di pasar tani lah ye..

Rubiah Kadir said...

Sedapnyaaa kak.

Dah lama tak makan. Kalau di kampung, kutip / petik je kan kat tepi² semak tu

Azhafizah MN said...

Biasa nampak paku pakis hijau tu. tak pernah lagi rasa paku pakis merah ni sebab xpernah nampak lagi

mamapp said...

Pucuk paku merah Ni masak bubur lambuk ganu Kan.. sodapnye

ShirVen said...

Sedap ni dana, ni spesis midin juga, selalu masak tumis dgn ikan bilis dan kulat, super sedap 😁

norhidana said...

Kak Feni- kalau org terengganu mmg suka masak pucuk paku ini dlm bubur lambuk, mmg sedap lemak2 gitu

Ain Athirah- aah mmg ada, biasa yg hijau tu kdg2 mmg ada merah2 sikit tp kalau kt bandar kdg mmg sussah sikit nk jumpa org jual

Aida- hehehe mesti riuh dgr kita jerit2 kn hehehe

Sha- mmg jarang sgt jumpa yg merah, klu kt kampung tu mmg merata tepi2 parit ada

Atie- mlm ni lawan UAE kan harapnya menang lg lah kan, mmg agak pyh nk jumpa yg merah ni... tp ttp sdp mcm yg hijau

k Paridah- sedap kak, dana suka tumis goreng gitu

TuanHanafi- betul tu, mmg sesuai sgt kan msk cara kampung

k Ujie- sama je rasa dgn yg hijau biasa kak, color je lain sikit mcm msk bayam merah

Tatie- mmg betul tuh...

AZ.com- sedap dik, lauk org kampung gini lah

Abam Kie- mcm pucuk paku kampung biasa tu jugak abam Kie, sedap di msk tumis atau msk lemak

Rubiah- betul tu, klu kt kampung tepi semak2 tepi parit dpt banyak dh

Azhafizah- kalau kt kampung kadang ada jgk tepi2 parit tu, mmg jarang sgt jumpa org jual...

Mamapp- mmg betul, kalau ganu mmg bubur lambuk la paling best guna nih

Shirven- betul tu spesis midin jgk, tp warna je merah2 gitu

Amie said...

Pucuk paku kampung memang sedap! Kalau kebun baru ditebas, selepas hujan akan tumbuhlah paku pakis muda, ditambah pula dengan cendawan kukur di batang getah. Walaaaaa... rezeki orang kampung untuk mengutipnya! Itu cerita dulu... sekarang tinggal kenangan!

Warisan Petani said...

buat masak tumis air
Suka menghirup kuahnya
kalau yang merah kuahnya macam sirap.

shaiful said...

Wow...byknya bunga

AzianKhalil said...

lepas kawen dengan orang johor baru jumpa menu paku pakis merah ni...

norhidana said...

k Amie- betul kak, kalau kt kampung masih ada lg tepi2 parit kak... cuma cendawan kukur tu yg ssh jumpa dah

wak WP- betul tu wak, hirup kuahnya mmg seger

Shaiful- mampu tengok tak mampu beli

AzianKhalil- heheheh ye di johor mmg mudah jumpa, kalau di terengganu pun bnyak jugak