Friday, September 20, 2019

Resepi Ungkep Ayam cara Dana

As salam semua kwn2,

Salam Jumaat kawan2, cepat betul masa berlalu dah jumaat kan, bulan ni banyak cuti rasa cepat betul masa berlalu.  Isnin ni pula kene Cuti Rehat, adik bongsu aku dapat tawaran Degree di UKM, kakaknya lah yang kene hantar.  Sian pulak kalau nk suruh abah hantar dari kampung, biarlah adik datang naik bas pastu isnin tu hantar ke UKM.

Dulu dalam tahun 2013 kot aku pernah kongsi resepi ungkep, tapi kali ni aku kongsi semula sebab bahan nya ada lain sikit.  Jom lah kita sama-sama cuba resepi ini mana yang terpernah dengar tu.  Masak Ungkep ni sinonim dengan orang jawa.  Ada macam-macam cara orang masak  ungkep, tapi ini cara aku yang mudah dan ringkas 😊

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam di potong sedang
1 sudu besar ketumbar - tumbuk
1 inci kunyit hidup- tumbuk
1 inci halia- tumbuk
4-5 ulas bwg putih -tumbuk
5-6 biji bwg kecil- tumbuk
2 batang serai- titik
2 sudu serbuk kari
1 sudu kecil asam jawa
1 cawan air
garam
daun kari (boleh ganti dengan daun kunyit atau takpayah boh pun takpe)

Cara Masak:
- Tumiskan serai yang di ketuk hingga naik bau dan masukkan bahan-bahan yang kita tumbuk hingga naik bau dan agak kering
- Masukkan serbuk kari yg kita bancuh dengan sedikit air biarkan sebentar dan masukkan ayam gaulkan rata, masukkan daun kari dan tumiskan sebentar ayam dengan bumbu.
-Bila ayam dah nampak sebati dengan bumbu kita tambahkan air 1 cawan, masukkan asam jawa dan tutupkan kuali dengan penutup untuk 5 minit atau lebih hingga ayam nampak masak.
- Bila ayam dah empuk perasakan dengan garam, kalau nampak pekat sangat boleh tambah sedikit air lagi kalau yg suka berkuah.
- Bila dah cukup rasa boleh matikan api dan siap di makan dengan nasi panas.


bahan-bahan utama ayam ungkep

Tumiskan hingga bumbu ni naik bau dan garing ye kawan-kawan

masukkan kari yang kita dha bancuh dengan sedikit air

Gaulkan rata ye kawan-kawan, masa ni boleh boh daun kari... 

rempah dah rata dan tumiskan seketika

tambahkan air dan asam jawa

tutupkan untuk biar kan ayam masak

selalu aku masak agak pekat, tapi sebab aiyan n edy suka kuah ungkep jadi aku lebihkan sikit kuahnya

29 comments:

  1. Sedapnya masak-masak lepas tu makan. Kak Feni ni hujung minggu br boleh nak tunjuk skill. Haha tak pandai masak.

    ReplyDelete
  2. Belum cuba masak ungkep ni tapi pernah makan. sedap!

    ReplyDelete
  3. Lama tak masak ungkep ni...tengok Dana punya terus kecurrr

    ReplyDelete
  4. Dah siap nampak macam kari pulak. :)

    ReplyDelete
  5. Kak Feni- selalunya dapat masak2 macamni pun mmg hujung minggu, hari biasa masak yang mudah-mudah je

    Azhafizah- cuba jangan tak cuba... mudah kerjaan nya

    SIs Lin- hehehe kt rumah tu ada peminat ungkep ni kak, walaupun dia asal terengganu

    Kakcik Seroja- sbb dana buat berkuah sikit kakcik, itu nampak mcm kari hehehe

    ReplyDelete
  6. Tak pernah dgaq nma resepi ni. Tapi nmpk senang and simple kan. Boleh la try nnti

    ReplyDelete
  7. Saya kadang2 masak ala ala resepi ni, xtaw pulak ada name ungkep

    ReplyDelete
  8. Tak pernah lagi masak Ungkep ni Dana.. insyaAllah nak try lah..
    nampak pun sodap.. :)

    ReplyDelete
  9. Ain- org jawa yg biasa masak nih ain

    AZ.com- heheeh mudah nk masaknya kan..

    Hasliynda- betul sedap, antara lauk peberet org kt rumah tu

    Atie- cuba lah atie... mudah n ringkas jgk

    ReplyDelete
  10. kena cuba masak resepi ini nanti. thanks for sharing..

    ReplyDelete
  11. Abam Kie- ye, selamat mencuba ya... sama-sama

    ReplyDelete
  12. Pernah jugak masak tp tak letak serbuk kari

    ReplyDelete
  13. menu febret ni...tapi biasanya kita tak letak serbuk kari tu...

    ReplyDelete
  14. Suka makan juga. Tapi tak pernah cuba buat sendiri. Rasa macam susah. Hihi

    ReplyDelete
  15. Pertama kali dengar nama masakan ni. biasa buat kari je. hehe

    ReplyDelete
  16. rasa-rasa macam pernah dengar dan makan Ungkep ayam nih
    apapun nampak sodap pula tengok gambar tu
    terus perut berbunyi
    jahahahaha

    ReplyDelete
  17. Suka ayam ungkep! Cara buatnya simple tapi rasanya ermmm sedap :)

    ReplyDelete
  18. Lama tak masak ungkep ayam..
    Tengok Dana masak teringin nak mkn pulak..
    Kalau dekat dgn muka tak malu dah sua mangkuk kosong kat Dana 😂

    ReplyDelete
  19. NAMPAK MMENYELERAKAN UNGKEP DANA

    ReplyDelete
  20. Anak anak pun suka masak ungkep ni Dana...cuma kalau akak masak akak tak buh kari, tp akak buh ketumbo ngan jintan. Tak kisah bubuh apa apa pun yg pasti masak ungkep mmg best!

    ReplyDelete
  21. k Kamsiah- kalau yg original mmg tak boh serbuk kari kak, tp dana biasa lah suka tambah ikut suka heheheh

    Sunah- kalau yg ori mmg tak boh kari, hehehhe

    Cik Rose- mudah je cik rose, cuba lah nnti

    Nadhie- ini masakan org jawa...

    Hans- hehehe dah banyak tempat ada jual masakan ni, lagi2 yg ada konsep jawa gitu

    Syaza- betul tu, sedap kan

    Ezy- silakan try yek

    k Yati CH- kalau teringin boleh la cuba kak... sesekali kot teringin kn

    k Paridah- ye, semerbak harum bau nya kak

    wak WP- hehhehe org jawa johor musti suka ni wak

    Raihanah- silakan, selamt mencuba

    k Hainom- kalau yg ori mmg tak boh kari kak, tumbar jintan yg penting... tp dana biasa lah kdg suka tambah kari bau lagi umph hehehhe...

    ReplyDelete
  22. sejak kawen wong jowo ni la baru berkenalan dengan masak ungkep

    ReplyDelete
  23. Wow pandai Dana masak.. nampak sedap laa

    ReplyDelete
  24. Sekali pandang macam masak kari.. rajin Dana olah resepi.. menarik untuk dicuba..

    ReplyDelete
  25. Azian Khalil- hehehe yelah ungkep sangat familiar ngn orang johor

    k Mamapp- hehehe tak sedap pun perasan sedap kak hehehe

    Sha- dana ni bab otter resepi no 1, nk bg mudah simple tp sedap

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...