Tuesday, September 10, 2019

MACAM SAMA TAPI BUKAN DIA... DUKU TERENGGANU VS DOKONG

 As salam semua kwn2,

Rasa macam hari isnin lak harini kawan2 oi

Harini aku nk bercerita pasal buah-buah tempatan.
Duku terengganu dan dokong, korang kenal ke tidak?

Ini menurut pemahaman aku yek, jangan la korang tanya sumber-sumber fakta seperti nama saintifik atau apa ye.  Sekarang kan tengah musim buah-buah tempatan yg ini.  Memang feveret aku, semua buahan tempatan mmg feveret.  Cuma kadang aku sering tertukar antara 2 jenis buah ni, jangan tanya duku langsat, langsat dan duku johor yek. Itu lagi susah nk huraikan.
Aku lagi suka dokong tp kalau dh ada depan mata, aku bedal je...

Duku terengganu
- buahnya bentuk lebih bulat kulit lebih cerah
- isi nya manis dan biji nya kadang ada sedikit pahit
- kulitnya mudah untuk di kopek dan tak bergetah

Dokong
- buahnya berbentuk sedikit muncung
- isinya manis dan bersari, bijinya tak pahit
- kulitnya mudah di kopek cuma kadang agak bergetah

kiri dokong, kanan duku terengganu

nampak beza kan... muncung sikit ngn bolat

kiri dokong, kanan duku terengganu... tengok isi mcm sama je 

dari atas pulak... 

13 comments:

Suria Amanda said...

Last week baru beli...murah sekarang kan..4kilo RM10 Akak beli kat pasar malam..manis yarabbi...

Sha Mohamed said...

Suka kalau tak bergetah bila kopek.. hehehe

Akashah Kassim said...

kalau kasha tengok
nampak sama je semua
hehe

Sheila Arshad said...

ammi memang tak reti nak bezakan buah2 yang sama spesis dengan yang ini..
dokong, duku, langsat, rambai... org kasi ammi makan jeee

Kak Feni said...

Haha kami pon tak reti nak bezakan. Apa yang ada depan mata, kita bedal je.

norhidana said...

k SA- skrg tgh musim sana sini jual murah, mmg puas hati betul mkn kan kak...

Sha- tulah, suka yg mudah msk mulut heheheh

Akashah- akak mula2 pun gitu, tp akak selalu tanpa rasa malu tanya kt org yg jual tu heheheh

k Shiela- heheheh bila dh minat tu kadang kita nk tau tu apa beza... kdg tak perasan tp lama2 tau apa bezanya

Kak Feni- tp tulah kdg kita kata nama ni, dia kata bukan... tu yg sikit2 nk kenal tu

Azhafizah MN said...

suka dua² sebab manis. tak suka langsat sebab selalu dapat yg xmanis..huhu

AZ .Com said...

selalu makan dokong bila balik kampung.. tak tahu pulak dokong ade kembar seiras. tengok macam same je hihi

Amie said...

Suka dokong sebab takde biji heheeee... ngap terus masuk mulut.

Warisan Petani said...

Suka dua2.
Dokong biasanya dijual bertangkai
Duku terenganu lerai2.

Mrs. A said...

Malam tadi pergi pasar malam ada peniaga jual ni 4kg RM10 tapi tak beli pun sebab pergi sorang tangan dah penuh berat nak bawa ke keta huhuuu...

Adehhh! lepas tengok entry Dana ni rasa nyesal pulak tak beli

AtieYusof said...

Klu tengok rupa lebih kurang..rasa tu ada beza sikit lah ye Dana..
Akak suka Dokong ;)

Sunah Sakura said...

dokong ke duku ke...saya panggil langsat aje...hahahahhaha