Wednesday, September 4, 2019

Ladang Buah Tin, Greenhouse DJeram di pantai remis Jeram

As salam semua kawan2,

Kita sambung kisah cuti hari merdeka tu yek, kami kan ke kuala selangor ke pantai remis makan tengahari lps tu plan nya nk ke sekinchan tengok sawah padi kt sana, tp ternampak lak kedai ni.  Apa lagi kami singgahla kejap sbb tertarik dengan buah tin tu.  

Kami perasan ada kedai steamboat tp macam kosong mungkin tak bukak lg masih awal, jadi jumpa pemiliknya dia bagi kami jalan2 di ladang pokok tin tuh, apa lagi.  Pemiliknya Pak Abas sangat peramah, sama juga dengan pekerja ladangnya.  Seronok tengok pokok markisah dan pokok tin yang banyak berbuah sampai akhirnya, edy beli 1 pokok buah tin.  Moga hidup subur lah pokok ini nnti 

Ada juga dewan terbuka yg di payungi buah markisa boleh kalau nk buat apa2 event di situ.  Ada juga bilik berekon di belah dalam tu, lepas tu boleh jengah sekali ladang pokok tin kt belakang tu. Sesiapa berminat boleh cek alamatnya di bawah ini.

Pak Abas bin Mohd Ismail
0164737060
Lot 7580 jalan maharajalela
kampung sungai sembilang
45800 Jeram, Selangor
(Simpang masuk ke pantai remis, jeram)

belah sini ada kedai mkn steamboat dan jual buah tin segar... 
2 beranak ni laju je nk tgk ladang pokok tin

bukan main seronok dia berlari2 an kt sini... budak kecik nih

geram nengok semua pokok yang ada nih

ada pelbagai jenis pokok buah tin nih.. 

kiri kanan ni ada pokok buah tin, 2 beranak ni main lari2 lak... 
nursery di belakang ladang tuh, semaian anak pokok tin, dan pokok2 lain

ini pekerja nya yg ramah bercerita pasal penjagaan pokok buah tin

lebatnya, geram lak menengok buahnya kan

kene dukung kejap kalau tak, sibuk nk berlari je dia nih
ni pokok tin jugak tp jenis apa ntah, tengok daunnya lain kan.. tp lebat berbuah 

masa ni aku tengah dok tanya macam2 pada penjaga ladang nih... lagipun takde pengunjung lain masa tu
geram nengok semua buah yg tumbuh tu... 
kita suruh dia senyum tp buat muka kembang idung... geram rasa

jenis merah macam ini paling banyak kt sini

sempat makcik ni bergambar kt ladang pokok tin, nampak si edy sampai ke sana2 dia jengah

dia petikkan sebiji, yg jenis warna kuning hijau ni dh masak tau



lembut dan mudah je nk belah tu, juicy tp rasanya manis2 buah je

yang bertopi putih tu lah Pak Abas, owner ladang ini, sebelah edy tu penjaga ladang nih


Pak Abas amikkan gambar kami semua... mmg best jln kt sini 

teringin ajak family jalan2 sini.... mesti makngah dengan mak teringin dtg sini


ini lah pokok yg kami beli aritu, sepokok ni rm50 sbb dlm polibag, kalau yg dh siap2 dia tanam dalam bakul rm90

beli tanah sekali kt situ, se guni nih rm20

ahad petang tu edy pun pindahkan pokok buah tin ni ke bakul... penjaga tu pesan seminggu dua nih, letak dia dekat tempat terlindung

penjaga ladang tu bg petua, kene tanam dalam bakul untuk pokok tin yg masih usia beberapa tahun, pokok tin ni sensitip dengan air... tak boleh terlebih air.. jd sesuai tnm dlm bekas lubang2 gini 



21 comments:

Cik Itah said...

seronoknya

Sunah Sakura said...

wahhh fresh fig! moga menjadi pokoknya...ameen!

Nadhie Wueen said...

bestnya ladang ni. baguih jugak lah ada yang menanam buah tin dekat sini

AtieYusof said...

Seronoknya lah hai... nengok buah2 segar.. happy ja si handsome boy tu..:)

norhidana said...

Cik Itah- mmg seronok walaupun tgk pokok je hehehe

SUnah- mekasih

Nadhie- skrg dh makin ramai yg tanam buah tin kt malaysia nih

Sha Mohamed said...

owh.. kena tanam dalam bakul dulu ye.. sha baru tahu..

paridah said...

WAH DANA DAH TANAM POKOKTIN..BAGUS TU BANYAK KHASIAT BUAHNYA

Warisan Petani said...

Dia orang tanam pokok tin dalam bakul ek

Kisah Tatie | The story about myself and my travel journal .. said...

menarik ni ... dahla jarang dapat buah ni kat kedai buah skg ...

AZ .Com said...

waahhh best nye.. buah tin basah memang sedap. manis2 lembut je... tp yg jenis hijau kuning tu tak pernah makan lagi. biase makan yg merah2 pink tu.

norhidana said...

Sha- sbb katanya akar dia tu tak sensitif dgn air, bila dh bsr baru blh pindah ke bekas lain tp bukan pasu

k Paridah- harapnya hidup subur lah kak, masih awal lg kan debar jugak

wak WP- aah mula2 letak kt bakul bila dh ok baru pindah ke bekas lain, diaorg buat dr batu bata warna merah tu

Kisah Tatie- itulah mmg tertarik bila dh masuk ladang tuh

AZ.com- betul, kalau yg hijau kuning tu juicy tp tak berapa manis

norhidana said...

Atie- kite tgk pun jakun n teruja hhehehhe

Fizamira said...

Baru tahu ada ladang tin kat Jeram, selama ni pi makan tepi pantai je. Thanks for sharing.

norhidana said...

Fizamira- aah ladang tu kira baru jugak... jenguk2 la situ mana tahu teringin nk beli pokok tin... sekadar jln2 pun ok je kata ownernya

Inani Hazwani said...

Bestnyaa kak Dana. Tak tahu pulak ada tempat macam ni dekat kuala selangor.

hayati suki said...

ni laluan jalan kte nak pergi kerja ni, tapi belum pun sempat singgah..hehe
orang kata selalunya yang jauh dtg dulu. yang dekat, lambat nau sampainya..

adianiez AIDA said...

menarik ni, dana.
seronok kalau singgah nursery gini.
rambang mata!!!

Rubiah Kadir said...

Ruby suka buah tin kering tu kak. First time tengok pokok buah tin ni ha. Ohh, yang dalam pasu lagi mahal ek sampai Rm90. Hihihi.


Nanti berbuah lebat, jangan lupa pos kat ruby ek. Hee gurau je akak.

Sorry tau, Ruby baru berkunjung balas ke blog akak.

Terima kasih kak jadi pengunjung setia blog ruby. Muaah sikit

mamapp said...

Tak penah Rasa lg buah tin segar.. bagusnya Dana buat kawatan ke ladang tin

ShirVen said...

Best nya pergi ladang buah, tak pernah lagi mkn buah tin ni. Semoga buah tin edy subur dan berbuah.

norhidana said...

Inani- ada, nnti cuba lah ke sana nani

Hayati- yg dekat bila2 boleh sampai, yg jauh ni nk sampai tu time2 lapang je hehehe

Aida- betul tu, nsbla terbeli pokok tin je satu, pokok2 lain tak tergoda

Rubiah- akak pun suka kering n basah, yg berpasu tuh dh tinggal bwk je n bila2 masa akan berbuah tu... sbb tu mahal

Mamapp- sambil2 jln kak, ternmapak kita singgah, owner kata boleh nk jln2... apa lagi...

ShirVen- ye amin2...