Friday, January 18, 2019

resepi Kacang salut tepung 3 bahan

As salam semua kwn2,

Salam jumaat semua, selamat bercuti bt kwn2 yg bercuti pada hari jumaat.

Seronok rasanya hari jumaat ni, almaklum cuti sampai hari isnin nnti, cuti thaipusam kan.  Cumanya mungkin ujung minggu ni belah2 batu caves gombak sana jln agak sesak sikit lah, banyak jln tutup sempena cuti thaipusam ni

Aku dh lama usha resepi nih tp tak terbuat2... aritu masa aku cuti rehat sbb demam, aku pun tryla buat.... bahan2 pun mmg ada kt umah.  Bagi aku sedap ranggup, cuma aku rasa kalau ada rasa manis2 sikit mesti lg sedap

Bahan2:

500gm kacang tanah- cuci dan keringkan, jemur pun untuk 30min ke sejam
1 biji telur
tepung grg spicy bestari
minyak untuk mengoreng

 Cara masak:
- gaulkan kacang dengan tepung hingga rata, lps tu masukkn telur dan gaul2 hingga semua sebati...
- goreng kan dengan api yg kecil hingga masak... 
- bila dh masukkan kacang  dlm kuali, sila lerai2kan kacang tu supaya tak bekumpul, klu berkumpul nnti tak ranggup
- bila dh nampak gelap sikit boleh la angkat... jgn sampai hitam legam lak tau


* arini bday edy.... nk masak apa lah utk dia mlm ni... ingat nk msk2 sikit buat perut dia hepi 

ini rupa lepas dia gaulkan dengan telur n tepung

agak pedas juga pakai yg ni... tp layan kunyah


ini rupa bila dh siap goreng... 

18 comments:

  1. Wah! Sedap ni buat kudap-kudapan sambil nonton tv heheheeeee.

    ReplyDelete
  2. Tepung tu akak biasa guna goreng ayam je.. hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  3. k Amie- betul tu kak, tau2 abis je ye

    en Ejulz- betul tu...

    k Aizamia- heheh try ngn kacang ngam jgk kak

    ReplyDelete
  4. Ni kalau dapat mengadap ni, tak sesar licin sebalang... :)

    Happy birthday Edy.

    ReplyDelete
  5. Mesti ranggup ni kan kak.. mmm snampak berselera :)

    ReplyDelete
  6. wAHHH...bestnya kak! boleh buat mcm2 guna tepung tu rupanya!

    ReplyDelete
  7. Kakcik- tulah nya kakcik oi,... krup krap2

    Carly- ranggup tp tulah bercinta nk menggorengnya

    Nadhie- boleh dik... cuba lah, lyn krupkrap nya

    wak WP- pasti wak, cuma nk menggorengnya tu aduhai...

    Dev- mekasih ya

    Shirven- sedap tp nk mengorengnya bercinta jgk lah , nsbl hasilnya best

    ReplyDelete
  8. resepi yang mudah untuk dicuba. boleh lah buat kudap kudapan

    ReplyDelete
  9. Wah mudah sake no boleh buat buat ni.. buat kudapan mmg sedap Kacang Ni kan

    ReplyDelete
  10. simple.
    mudah.
    makan2 depan tv tgk movie.
    capai punyer capai, e'eh??? habis sebalang! :)

    ReplyDelete
  11. Terima kasih kongsi resepi Dana.
    Lain kali boleh cuba juga ni bila ada masa terluang.
    Suami Kak D pun suka ni.

    ReplyDelete
  12. permisi min numpang share ya :)
    DEWAPK^^ agen terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :)
    :)

    ReplyDelete

sila tinggalkan jejak,jangan memalu ye...