teman2....

Friday, October 18, 2013

belajar bt kerepek tiram dr mil


As salam sume kwn2,

syok arini, sbb esok dh ujung minggu keje 2hari je kan... muahahaha dasar mls keje.  
Takmo bebel panjang... korang kenal tak kuih tiram or kepek tiram? sapa tak kenal sile angkat tgn? pastu meh sini tgk aku nk ajar nih... ni aku belajar ngn mil aku... dia tiap kali raya mmg bt, cumenyer dia bt yg sira gula tak penah bt sira pds sbb dia tak mkn pds.... tak kisah la jnji ni ilmu yg berguna...

Tergelak aku masa mule2 aku tanya mil aku uli tepung nk bt apa... dia ckp nk bg kepek kapal terbang...aku ingat dia main rupenyer betul2... kt situ diaorg panggil kepek kpl terbang ehheheh...


Bahan2 nk buat senang je... sama mcm nk bt doh karipap or epok2....

Tepung gandum, minyak panas, garam, n air

dh siap uli mil asing2 gini mudah utk canai kan nnti
campuran minyak msk + tepung ubi utk ranggupkan kepek tiram nih
canaikan doh nyer.... 
lepas tu sapukan ngn campuran minyak+tepung ubi td....
gulungkan doh tu... *ayat tak tahan mil aku... jgn lupe tayang gelang tangan ma..tokey kuih tiram hehhe 
pastu potong2 doh yg dah digulung td
pastu kite canaikan lg yg dh potong kecik2 tuh... 
bile dh goreng dia akan timbul yg mcm tiram tuh
ni msti lah jari2 gebus aku... buh gula kt kepek tiram tu yek...gula halus tau
dh siap n boleh di mkn... senang kn


p/s: ujung minggu nih terasa nk bt nasi ayam or nasi minyak... sbb si hero suke mkn nasi yg mcm tu.... dia lauk kureng suke...

Published with Blogger-droid v2.0.10

14 comments:

ummuaidan said...

ni febret aKak jgk nie..biasa buat..

lieyalatif said...

ishhh ni sedap ni dana...aku dulu tepikir camne laa kuih tiram ni leh berlapis2...ko tunjuk care2 ni baru leee daku tau......

Sherwieyna Muzzawer said...

Saya orang pertama angkat tangan!!!! sebab memang tak kenal kuih ni..hehe. tapi nampak mcm sedap je..

attyfir said...

dulu masa sek men..kty rajin buat.
ada yg sira ngn gula
kdg kty buat sira ngn sambal.
tp lor ni berpuluh tahun x buat.lupas sudah resepinya

adrianna syaz said...

Sya x pnh mkn keropok ni..nanti bleh tru buat ni..nmpk sedap jgak ni.. :)

Kakzakie said...

Ohhh.... keluarga kakak panggil kerepek lidah buaya Dana.

Qhaifa Nur said...

selalu dapat kalau pergi kenduri kawen dana...kalau teringin pergi pasar tani sure jumpa..

norhidana miswan said...

k Ummuaidan- hohohoho akak dh pkr dana baru nk try nih kak

Lieya- heheheh... aku pun baru tau beb

Sherwieyna- hehehe kalu kt psr2 tani selalu ada nyer

k Attyfir- itulah kak... tp versi mil nih rapuh skit kalu nk sira pedas msti tak berapa jd

Adrianna- ni kuih lama nih dik, tp kalu cari kt psr tani insyallah jmpa

k Zakie- itulah kak ada banyak panggilan kuih nih

k Qhaifa Nur- betul3 tuh kak... kenduri kwin selalu bt ole2

JaSSNaNi said...

mil tak pelik ke dik tengok ko amik gambar dia buat every step lak tu.. hihihihi.. tapi kalau mil akak dah tau akak ikan goreng ka.. sambal belacan ka.. semua amik gambar.. hehehe.. walaupun setahun sekali 2 je dia nampak..

nurbijen said...

kalau teringin nak makan kuih tiram, boleh la rujuk post ni... masa sedara datang melawat kitaorg hari tu, ada juga mereka bawakan kuih tiram ni.... sekejap jer licin :)

norhidana miswan said...

k Jassnani- tak pelik... dia dh paham beno menantu dia mmg gitu, sume benda nk amik gmbar heheheh

k Nurbijen- boleh kak.... kudap2 gini mmg cpt abis kak... krup krap

lelamaisara said...

rajinye kak dana ni..:) sedap nampak tu kak

hainom OKje said...

Dah menuntut dgn MIL tu apa lagi Dana buatlah bisnes kat sini hehe...sure laku tu

Mimi Azirah said...

feberet sy nih