teman2....

Tuesday, March 10, 2015

resepi pengat pisang +nangka versi mudah

as salam sume kwn2,

maaf yek arini lambat bt ntry, arini ada kursus itu yg masa agak pack tuh... pastu lusa ada lak audit 5S dari pihak MPC mmg esok adalah masa kritikal n bizi mengemas2 opis.

Oklah mari kite sama2 tgk resepi pengat pisang versi aku yg paling mudah... almaklum tukang masaknyer bkn rajin sgt

Bahan2:

5 ke 6 biji pisang nangka (nk pisang lain pun boleh jugak) - potong serong
6 ke 7 ulas nangka masak - potong sedang
1 senduk sagu - rendam ngn air dlm 10minit
2 keping nise @ gula melaka
1 sudu kecik garam
1 kotak kecil santan
2 keping daun pandan
500ml air (bergantung nk pekat atau cair)

Cara2 masak:

Mula2 masakkan air dengan gula melaka biarkan didih sampai gula melaka tuh hancur, masukkan sekali daun pandan.
Masukkan pisang biarkan dlm 5 ke 10 minit
lpstu masukkan sagu dan nangka
Akhir sekali masukkan santan n garam.... sila perasakan kalu kurang manis boleh tambah gula pasir.
Kacau perlahan n pastikan api kecik, dlm 10min boleh matikan.

ni dia... versi simple lagi mudah



7 comments:

Tihara said...

enak mbanget iki
wes suwi orak mangan pengat

kepingin wehh :)

Bbwana adienia said...

Wah..nampak sedap pengat tu Kak..lapar petang2 ni tengok pengat.. :)

LYAfrina said...

waa..menarik ni

mkn panas2 sedap nih.. tp ada y suka mkn sejuk2 kan..

ros_reeza said...

Ho ho ho sedap kak!

hainom OKje said...

Adoiii Dana....lama tak makan pengat pisang ni tau. Rasanya sedap kan kalau buat pakai pisang nangka ni, sebab pisang ni ada rasa masam masam ek...

wahida said...

hoiiii!! ini sudah melampau!! sedapnyaaaaaa...

aku dah lama tak buat pengat pisang weiii, nnt nak buat lah...

norhidana miswan said...

k Tihara- hehehe apa lg kak, mari mem pengat ptg nih

Bbwana- hehehe org tu rajin msti kejap je dh siap

Lyafrina- betul2, bg akak pns ke sejuk ngam jgk

Ros- sedap dik, klu tak sdp pun bt2 sdp sbb msk sndiri kn

k Hainom- heheheh aah kak, sbb tu gune pisang nangka.

k Wahida- hehehe bt kak, senang cpt lak tu